Βασίλης Κορκίδης για ΔΕΘ

470

 

ΒΑΣΙΛΗΣ  ΚΟΡΚΙΔΗΣ
ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ε.Β.Ε.Π.

  

« Η Ελλάδα ισχυροποιείται σε μια θαλάσσια διαμετακομιστική τρίαινα»

Η Ελλάδα έχει αναγνωριστεί από μεγάλους ξένους επενδυτές σαν χώρα με δυνατότητες να μετασχηματιστεί σε έναν σημαντικό κόμβο της εφοδιαστικής αλυσίδας για την Ευρώπη, ως ένα, στρατηγικής σημασίας, σταυροδρόμι μεταξύ Ανατολής και Δύσης, με μεγάλα έργα εν εξελίξει, όπως η αναβάθμιση των οδικών αξόνων και των σιδηροδρομικών μεταφορών, αλλά και νέες επενδύσεις, όπως το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο, η περαιτέρω ανάπτυξη του ΟΛΠ και άλλων λιμένων.

Σήμερα τα εμπορικά τμήματα των λιμένων Πειραιώς, Θεσσαλονίκης και Αλεξανδρούπολης σχηματοποιούν μία «διαμετακομιστική τρίαινα», η σημασία της οποίας, για το Ευρωπαϊκό αλλά και το παγκόσμιο εμπόριο, αποτελεί το «ισχυρό όπλο» της χώρας στο παγκόσμιο μεταφορικό γίγνεσθαι αλλά και στη διαμόρφωση των εμπορευματικών ροών. Οι προοπτικές που ανοίγονται για τον κλάδο των logistics στην Ελλάδα, με επίκεντρο τα συγκεκριμένα λιμάνια, είναι αξιοσημείωτες. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο όγκος των εμπορευμάτων που διαχειρίστηκαν το 2020 τα ελληνικά κύρια λιμάνια, ήταν ο 7ος μεγαλύτερος σε ευρωπαϊκό επίπεδο, αν και μειωμένος κατά 7.7% σε σύγκριση με το 2019.

Ανάμεσα στις πιο σημαντικές ευκαιρίες βρίσκεται η περαιτέρω αξιοποίηση της θέσης της Ελλάδας ως συγκοινωνιακού κόμβου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και σημείου σύνδεσης μεταξύ της Δυτικής Ευρώπης και της Ασίας. Το γεγονός αυτό, δεν διέλαθε της προσοχής μεγάλων επενδυτών και ιδιαίτερα ισχυρών «παικτών» στην παγκόσμια «μεταφορική σκακιέρα» όπως η περίπτωση της Κινεζικής COSCO. Σήμερα το λιμάνι του Πειραιά, όπως χαρακτηριστικά έχουν προσομοιάσει Κινέζοι αξιωματούχοι είναι το «κεφάλι του δράκου» στον θαλάσσιο δρόμο του μεταξιού μεταξύ Ασίας – Ευρώπης, την ανάπτυξη του οποίου η Κίνα υποστηρίζει, δαπανώντας σε επενδύσεις δισεκατομμύρια γουόν. Το λιμάνι του Πειραιά βρίσκεται, από της ελεύσεως της COSCO, σε διαρκή αναπτυξιακή τροχιά με ένα master plan η υλοποίηση του οποίου θα προσδώσει δυναμική στο λιμάνι του Πειραιά. Που διεκδικεί μια εκ των τριών πρώτων θέσεων της κατάταξης των ευρωπαϊκών λιμένων και μάχεται για τη διατήρηση της πρωτιάς στην αντίστοιχη μεσογειακή κατάταξη. Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής γνωστά στοιχεία η COSCO έχει τοποθετήσει στον ορίζοντα των επενδύσεων στον Πειραιά και την κατασκευή του 4ου προβλήτα χάρη στον οποίο, όταν αυτός κατασκευαστεί και τεθεί σε λειτουργία, ο Πειραιάς θα γίνει, σε δυναμικότητα, το «Αμβούργο της Μεσογείου».

Αντίστοιχα το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, που είναι υπό τον έλεγχο της “BELTERRA INVESTMENTS LTD”, προετοιμάζεται πυρετωδώς να διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο στη διαμόρφωση των εμπορευματικών ροών στη Νότια Βαλκανική, αλλά και στον «λιμενικό άξονα της Εγνατίας», που βρίσκεται στο επίκεντρο του επενδυτικού ενδιαφέροντος, όπου ενυπάρχει το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης με την ιδιάζουσα και στρατηγική γεωπολιτική σημασία. Η Θεσσαλονίκη, με την ολοκλήρωση του 6ου προβλήτα, εκτιμάται ότι θα εδραιώσει τον πρωταγωνιστικό της ρόλο στη νότια Βαλκανική ο οποίος, συνεπικουρούμενος από την επιχειρούμενη βελτίωση της σιδηροδρομικής κάλυψης του λιμένα, θα προσδώσει νέα δυναμική.

Όσον αφορά στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, που είναι το πλέον προωθημένο προς ανατολάς λιμάνι της Ε.Ε., η σιδηροδρομική του κάλυψη, κατά κύριο λόγο, το έχει κατατάξει στα λιμάνια με ιδιάζουσα στρατηγική γεωπολιτική σημασία. Αξίζει να σημειωθεί ότι η σιδηροδρομική διασύνδεση με τα σιδηροδρομικά δίκτυα της Βουλγαρίας, Ρουμανία και Ουγγαρίας δημιουργεί ένα αμφί-λιμενικό μέτωπο σε Μαύρη θάλασσα και Αιγαίο, εξαιρετικής σημασίας για τις συνδυασμένες μεταφορές, αλλά και για την «παράκαμψη» των στενών του Βοσπόρου, με ότι αυτό συνεπάγεται για τα διεθνή γεωπολιτικά και οικονομικά συμφέροντα.

Και τα τρία λιμάνια εκτιμάται ότι θα ενισχύσουν το ρόλο τους με την βελτίωση των σιδηροδρομικών τους καλύψεων, είτε στον άξονα της σιδηροδρομικής Εγνατίας (Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Αλεξανδρούπολη), είτε στον άξονα Πειραιά – Θεσσαλονίκης.

Υποστηρικτικά προς αυτά τα λιμάνια υπάρχει σημαντικό περιθώριο για επιχειρηματικές επενδύσεις σε πάρκα εφοδιαστικής αλυσίδας, σε χώρους αποθήκευσης, και όχι μόνο. Υπάρχει ένα εκτεταμένο cluster επιχειρηματικών και άλλων δραστηριοτήτων που μπορεί να αναπτυχθεί, να «ανθήσει» γύρω από τα λιμάνια. Στο σημείο αυτό αξίζει να υπενθυμιστεί ότι το Ε.Β.Ε.Π. από κοινού με την Ε.Ε.Ε. και το Ν.Ε.Ε. επιχειρούν άοκνα να ενδυναμώσουν το cluster  “MARITIME HELLAS”, το οποίο και σχεδιάζει την δυναμική πλατφόρμα “5S” (Ship Supplies, Spares, Sea Services, Ship Repairing, Shipyards), η οποία θα δημιουργηθεί, στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του.

Με λίγα λόγια καταληκτικά, η Ελλάδα θα πρέπει να αξιοποιήσει στο έπακρο τις δυνατότητες της «λιμενικής τρίαινας», όχι μόνο σε ευρωπαϊκό αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο, ώστε να αξιώσει δυναμικά το έλεγχο των εμπορευματικών ροών και όλων των θετικών που μπορεί να απορρέουν για την οικονομία της, αλλά και για τη θέση της στο διεθνές γίγνεσθαι, δίπλα ακριβώς στη θέση, την πρώτη θέση, που κατέχει η ναυτιλία αυτής της χώρας.