Το «Liberty Hellas» παρείχε ένα μοναδικό σκηνικό για μια μεγάλη εκδήλωση της ναυτιλίας που έριξε φως στα συναρπαστικά επιτεύγματα της ελληνικής ναυτιλίας και σε μερικές από τις σημαντικότερες προσωπικότητές της.
Αναβληθείσα λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού από το συνηθισμένο ετήσιο ανοιξιάτικο ραντεβού της στο ναυτιλιακό ημερολόγιο, η Τελετή Εισαγωγής του Πανθέου της Ελληνικής Ναυτιλίας για το 2020 πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά την Δευτέρα 5 Οκτωβρίου μπροστά σε παγκόσμιο κοινό.
Περισσότεροι από 1.000 θεατές από πολλές διαφορετικές χώρες παρακολούθησαν την Ψηφιακή Εκδήλωση, που παρουσιάστηκε από το κατάστρωμα του Hellas Liberty, ένα από τα μόλις τρία πλοία Liberty που επιβιώνουν μέχρι σήμερα, από τα χιλιάδες που κατασκευάστηκαν κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Η συναρπαστική εκδήλωση, με μουσική του συνθέτη Γιώργου Π. Λαιμού, παραμένει ελεύθερη προς θέαση στο σύνολό της στην ιστοσελίδα του Πανθέου της Ελληνικής Ναυτιλίας και στην σελίδα του στο Facebook.
Στην εκδήλωση μηνύματα απηύθυναν ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Ιωάννης Πλακιωτάκης και ο Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρος Βενιάμης.
Η Ψηφιακή Εκδήλωση απέτισε φόρο τιμής στη ζωή και την εποχή των πρώτων 30 Εισακτέων: από τον Παναγή Βαλλιάνο (1814-1902) μέχρι τον καπετάν Βασίλη Κωνσταντακόπουλο (1935-2011), με μαρτυρίες από συγγενείς, φίλους και διακεκριμένους ιστορικούς.
Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με την ανακοίνωση των δύο νέων εισακτέων στο Πάνθεον για το 2019: το Γεώργιο Βεργωτή (1893 – 1965) και τον Περικλή Σ. Παναγόπουλο (1935-2019).
Όπως και τα προηγούμενα χρόνια, η ετήσια εκδήλωση του Πανθέου υποστήριξε τον φιλανθρωπικό οργανισμό Hellenic Hope. Ο πρόεδρος του Δ.Σ. του Ομίλου Φίλων Καπετάν Ευάγγελος Κούζιλος, παρουσίασε την δωρεά από τα έσοδα της εκδήλωσης στον κ. Ανδρέα Μπούρα, διευθύνοντα σύμβουλο του Hellenic Hope.
Μια τέτοια εκδήλωση κατέστη δυνατή με την υποστήριξη των χορηγών της ναυτιλίας, με επικεφαλής τους co-lead χορηγούς ABS, IRI /The Marshall Islands Registry και Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding Co. Ltd.
Εκ του ABS, ο Αντιπρόεδρος Ευρώπης Βασίλειος Κρουστάλλης, σχολίασε τις ιστορικές ικανότητες της ελληνικής ναυτιλίας να επιβιώνει από κρίσεις και είδε την ναυτιλία να αντιμετωπίζει την σημερινή πρόκληση της πανδημίας του κορωνοϊού.
«Ήδη βλέπουμε τον ιό να ενισχύει την καινοτομία μέσω της ταχείας παγκόσμιας υιοθέτησης τεχνολογιών για την αύξηση της αξίας και της ασφάλειας στην θάλασσα. Είμαι βέβαιος ότι υπάρχουν ακόμη πιο σημαντικά κέρδη μπροστά μας», δήλωσε ο κ. Κρουστάλλης. «Η ενέργεια, η αισιοδοξία και η καινοτομία της ελληνικής ναυτιλίας και των αξιόλογων ανδρών και γυναικών που αποτελούν το θεμέλιο της επιτυχίας μας, θα διασφαλίσουν ότι θα ανακάμψουμε πιο δυνατοί και πιο ικανοί να αντιμετωπίσουμε ό,τι επιφυλάσσει το μέλλον».
Ο Θεόφιλος Ξενακούδης, Director, Worldwide Business Operations and Managing Director, Piraeus, Greece της IRI/The Marshall Islands Registry είδε επίσης τις προκλήσεις που έφερε η Covid-19 ως «καταλύτη για την υιοθέτηση νέων μέτρων και διαδικασιών σε ένα απαιτητικό, ψηφιακό, διεθνές περιβάλλον».
Πρόσθεσε: «Η σημαία των Νήσων Μάρσαλ είναι γνωστή παγκοσμίως ως μια ποιοτική σημαία, ένα τέλειο ταίρι για τα υψηλά πρότυπα της ελληνικής ναυτιλίας, και έχει μια μεγάλη παρουσία στην ελληνική ναυτιλιακή αγορά επί δεκαετίες, με την συνεχή επέκταση και τις επενδύσεις μας σε πόρους. Καθώς συνεχίζουμε να προσαρμοζόμαστε σε έναν μεταβαλλόμενο κόσμο, έχουμε μάθει ότι η ικανότητά μας να συνεργαστούμε ως κοινότητα είναι η μεγαλύτερη δύναμή μας».
Ο Wang Qi, Πρόεδρος της Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding Co. Ltd (SWS), δήλωσε: «Κοιτάμε με υπερηφάνεια τα επιτεύγματα της SWS, πολλά από τα οποία ήταν σε συνεργασία με τους Έλληνες φίλους μας. Η SWS είναι πολύ περήφανη για την ισχυρή σχέση της με την ελληνική ναυτιλία και προχωρούμε μαζί σε μια εποχή που απαιτεί πάντα πιο αξιόπιστα, αποδοτικά και φιλικά προς το περιβάλλον πλοία».
«Όποιες αλλαγές και αν περιμένουν την βιομηχανία μας, η θάλασσα θα παραμείνει η ίδια, και θα μας συνδέει», πρόσθεσε.
Το Πάνθεον της Ελληνικής Ναυτιλίας εξέφρασε την ευγνωμοσύνη του προς τους Co-lead Χορηγούς του και άλλους ισχυρούς υποστηρικτές της εκδήλωσης.
Η TMS και ο Όμιλος Εταιριών Navios ήταν μεγάλοι χορηγοί της Ψηφιακής Τελετής Εισαγωγής.
Η Bureau Veritas, η Citi Private Bank, η Moore Greece και η Optima Shipping Services υποστήριξαν την Ψηφιακή Εκδήλωση ως Premium Χορηγοί.
Την εκδήλωση στήριξαν επίσης με τη χορηγία τους ο Κινεζικός Νηογνώμονας (CCS), ο ClassNK, το Υφυπουργείο Ναυτιλίας της Κυπριακής Δημοκρατίας, το Ecali Club, η HSBC, η KPMG, η Kyvernitis Travel και η Marichem Marigases Worldwide Services.
Η τράπεζα Bank Julius Baer ενίσχυσε την υποστήριξη που προσέφερε το Πάνθεον της Ελληνικής Ναυτιλίας στον Hellenic Hope για το 2020.
Οι Γεώργιος Βεργωτής και Περικλής Παναγόπουλος οι νέοι εισακτέοι στο Πάνθεον της Ελληνικής Ναυτιλίας
Οι θρυλικοί πλοιοκτήτες Γεώργιος Βεργωτής και Περικλής Παναγόπουλος εισήχθησαν στο Πάνθεον της Ελληνικής Ναυτιλίας, κατά τη διάρκεια της Ψηφιακής Τελετής Εισαγωγής που έκανε online πρεμιέρα τη Δευτέρα 5 Οκτωβρίου 2020. Με την προσθήκη τους, τις δέλτους του Πάνθεου κοσμούν 32 ιστορικές προσωπικότητες της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας, από την εποχή του ατμού ως και σήμερα.
Η ψηφοφορία για τους εισακτέους πραγματοποιείται ετησίως, και σε αυτή συμμετέχουν τα μέλη της Ακαδημίας του Πανθέου της Ελληνικής Ναυτιλίας, η οποία αριθμεί περί τα 300 μέλη, όλα τους εξέχοντα στελέχη της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας. Η αξιοπιστία της online ψηφοφορίας επιβλέπεται και τα τελικά αποτελέσματα επικυρώνονται από τη διεθνή ελεγκτική εταιρία Deloitte.
Γεώργιος Ρ. Βεργωτής (1893-1965)
Ο Γεώργιος Ρ. Βεργωτής γεννήθηκε το 1893 στην Κεφαλονιά, μέλος μιας οικογένειας με ναυτιλιακές παραδόσεις ανιχνεύσιμες ήδη από το 1583.
Το πέμπτο παιδί του Χαράλαμπου (Ρόκου) Βεργωτή (1842-1924), πήγε σχολείο στην Κωνσταντινούπολη και ύστερα φοίτησε στην περίφημη Εμπορική Ακαδημία της Μασσαλίας. Στη συνέχεια, εργάστηκε στα γραφεία της οικογενειακής επιχείρησης στο Cardiff, το οποίο και διαχειρίστηκε κατά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο.
Το 1924 η Vergottis Ltd μεταφέρθηκε στο Λονδίνο. Μαζί με τα αδέλφια του Παναγή και Αντρέα, αγόρασα αρκετά φορτηγά πλοία σε χαμηλή τιμή μεταξύ του 1928 και του 1933.
Κατά την διάρκεια της δεκαετίας του 1930, ο Γεώργιος Βεργωτής επέκτεινε τις δραστηριότητές του στην Νέα Υόρκη όπου εγκαταστάθηκε και έγινε ιδιαίτερα σεβαστός στους εκεί ναυτιλιακούς κύκλους για τις βαθιές ναυτιλιακές του γνώσεις, την ακεραιότητα, την εφευρετικότητα και την γενναιοδωρία του.
Διατηρώντας τα γραφεία του Λονδίνου και του Πειραιά, ίδρυσε την Universal Maritime Carriers. Μέχρι το 1940, το γραφείο του διαχειριζόταν 12 πλοία, όμως η Universal έχασε πάνω από το μισό της στόλο κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Εις αναγνώριση του γεγονότος, η Universal κατάφερε να αποκτήσει τρία από τα 98 Liberty που αποδόθηκαν σε Έλληνες πλοιοκτήτες μετά τον πόλεμο.
Μετά τον πόλεμο, ήταν ένας από τους πρώτους εφοπλιστές που εισήλθαν στην αγορά των δεξαμενόπλοιων, συνάπτοντας σχέσεις με μεγάλες πετρελαϊκές εταιρίες.
Πίστεψε στην αναπτυσσόμενη ιαπωνική ναυπηγική βιομηχανία και μεταξύ του 1952 και του 1966, η Universal παρήγγειλε επτά δεξαμενόπλοια και έξι πλοία ξηρού φορτίου από τα ναυπηγεία Mitsubishi και Nippon-Kokan.
Το 1964, η Ακαδημία Αθηνών απένειμε στο Βεργωτή το χρυσό μετάλλιο, αναγνωρίζοντας το κοινωφελές του έργο ως ευεργέτης της Κεφαλλονιάς. Αμέσως μετά το φονικό σεισμό στο Ιόνιο το 1953, ο Βεργωτής οργάνωσε την άμεση στέγαση των αστέγων σεισμοπαθών και επί σειρά ετών χρηματοδότησε την επανακατασκευή σπιτιών, εκκλησιών και δημοσίων κτιρίων, τόσο στη γενέτειρά του τα Κουρκουμελάτα, όσο και στο Αργοστόλι.
Περικλής Παναγόπουλος (1935-2019)
Ο Περικλής Παναγόπουλος, ο οποίος απεβίωσε πέρυσι, ξεχώρισε ανάμεσα σε διακεκριμένους Έλληνες εφοπλιστές της ηλικίας του ως πραγματικός επιχειρηματίας και καινοτόμος.
O Παναγόπουλος δε γεννήθηκε σε ναυτική οικογένεια. Σε ηλικία επτά ετών, έχασε τον πατέρα του κατά τη διάρκεια της κατοχής.
Ωστόσο, ο Ευγένιος Ευγενίδης, θρυλικός πλοιοκτήτης εγκαταστημένος στην Ελβετία, ήταν μακρινός συγγενής της οικογένειας και πήρε τον νεαρό τότε Περικλή υπό την προστασία του, που ξεκίνησε να εργάζεται στην επιβατηγό εταιρία του ομίλου Home Lines.
Μετά το θάνατο του Ευγενίδη, ο Παναγόπουλος αναζήτησε νέες ευκαιρίες. Έγινε γενικός διευθυντής της Sun Line και εκεί απέκτησε την επιπλέον αυτοπεποίθηση για ξεκινήσει την δική του επιχειρηματική καριέρα.
Το 1971, ο Παναγόπουλος συνίδρυσε τη Royal Cruise Line με τον Barney Ebsworth, επιχειρηματία στον κλάδο του τουρισμού από το St. Louis. Στις πολλές καινοτομίες της RCL περιελαμβάνεται και η, κοινότυπη πλέον, λύση του πακέτου αέρα-θάλασσας για κρουαζιέρες.
Και τα δύο νεότευκτα της εταιρίας, το Golden Odyssey του 1972 και το Crown Odyssey του 1988, θεωρήθηκαν πρωτοπόρα στον κλάδο της κρουαζιέρας.
Ο Παναγόπουλος ήταν καινοτόμος, αλλά και ρεαλιστής. Το 1989 πουλά την RCL στην Kloster Cruise σε τιμή περίπου 250 εκατομμύρια δολλαρίων, μια κίνηση που ανάμενε μια πολύ ευρύτερη παγκόσμια ενοποίηση της κρουαζιέρας που θα ερχόταν σύντομα.
Στην Ελλάδα είναι πιο γνωστός ως ο ιδρυτής της Attica Group.
Η Attica γρήγορα εισέρχεται στην επιβατηγό ναυτιλία, εκσυγχρονίζοντας τον κλάδο με νεότευκτα. Η SuperFast Ferries εστίασε αρχικά στη γραμμή Ελλάδας-Ιταλίας κι ύστερα επεκτάθηκε στη Βαλτική και Βόρεια Θάλασσα. Η Attica στη συνέχεια εξαγοράζει την Strintzis Lines και τη μετονομάζει σε Blue Star Ferries, εισάγοντας και πάλι νεότευκτα, αυτή τη φορά για τα εγχώρια δρομολόγια προς τα νησιά.
Παράλληλα με τις δραστηριότητές του στην επιβατηγό ναυτιλία, δραστηριοποιήθηκε ενεργά και με τη μεταφορά χύδην φορτίου μέσω της Magna Marine, η οποία ιδρύθηκε το 1991.
- Με την προσθήκη του Γεωργίου Βεργωτή και του Περικλή Παναγόπουλου, το Πάνθεον αριθμεί πλέον 32 εξέχουσες προσωπικότητες που συνεισέφεραν στην σύγχρονη ελληνική ναυτιλία και έγραψαν ιστορία.
Το Πάνθεον της Ελληνικής Ναυτιλίας αποτίει φόρο τιμής στις ιστορικές προσωπικότητες της ελληνικής ναυτιλίας από το 2007.