Συνέντευξη του κ.Ιωάννη Χιωτόπουλου – DNV Senior V-P & Regional Manager, South East Europe, Middle East & Africa

338

Συνέντευξη στον Γιάννη Μεγαριώτη

Κύριε Χιωτόπουλε θέλετε να μας αναφέρετε τον ρόλο των Νηογνωμόνων ενόψει της εφαρμογής των κανονισμών για το 2030 & το 2050;

Η πορεία προς την επίτευξη των στόχων του ΙΜΟ για το 2030 και ιδίως το 2050 αποτελεί τη μεγαλύτερη πρόκληση που καλείται να αντιμετωπίσει η ναυτιλία, με τεράστιο αντίκτυπο όσον αφορά τα σχέδια και τις νέες παραγγελίες πλοίων.

Τα καύσιμα του σήμερα, ενδέχεται να μην είναι τα καύσιμα του αύριο, γεγονός που οδηγεί σε μια αβεβαιότητα σχετικά με το ποιός είναι ο σωστός σχεδιασμός για ένα πλοίο ώστε να παραμείνει ανταγωνιστικό στη μελλοντική αγορά.

Η ευελιξία είναι το κλειδί, καθώς μεταβαίνουμε σε ένα μέλλον χαμηλότερης καύσης άνθρακα.

Τα πλοία που κατασκευάζονται σήμερα θα πρέπει να ανταγωνιστούν τα σκάφη που θα έρθουν στην αγορά σε πέντε, δέκα ή δεκαπέντε χρόνια, συνεπώς πρέπει να εξεταστούν τα μελλοντικά πρότυπα για να παραμείνουν ανταγωνιστικά.

Πράγματι, είναι ένας πολύ φιλόδοξος και απαιτητικός στόχος, και η αλήθεια είναι ότι ακόμα δεν υπάρχει μία καθοριστική, τέλεια λύση. Δεν μπορούμε να περιμένουμε να φανεί ξαφνικά η ιδανική λύση, μένοντας άπραγοι, φοβούμενοι το ρίσκο. Παρόλα αυτά μπορούμε να κερδίσουμε το στοίχημα αν δράσουμε έγκαιρα, ξεκινώντας από σήμερα.

Σε αυτό το πλαίσιο, αναπτύξαμε το Maritime Forecast to 2050 report, μια έρευνα που θέτει δεκαέξι διαφορετικούς τύπους καυσίμων, δέκα συστήματα τεχνολογίας και μια βιβλιοθήκη τριάντα σεναρίων με σκοπό την καθοδήγηση των στελεχών της βιομηχανίας, προκειμένου να ανταποκριθούν στη στρατηγική του IMO σχετικά με τη μείωση των GHG emissions. Η ευελιξία σχετικά με την επλογή και χρήση καυσίμων, καθώς και οι τεχνολογίες για τη γεφύρωση της αλλαγής αυτής των καυσίμων, έχουν αναγνωριστεί ως βασικές στρατηγικές τόσο για τους μεμονωμένους ιδιοκτήτες όσο και για τη ναυτιλιακή βιομηχανία συνολικά, ώστε να προσαρμοστούν στην ενεργειακή μετάβαση και να προετοιμαστούν για ένα μέλλον χαμηλών εκπομπών άνθρακα.

Ειδικά όσον αφορά τα ποντοπόρα πλοία, οι dual-fuel λύσεις και τα «έτοιμα» εναλλακτιά καύσιμα, όπως το LNG, θα μπορούσαν να εξομαλύνουν αυτήν τη μετάβαση ως προσωρινές λύσεις, θέτοντας τις βάσεις για μελλοντικές τροποποιήσεις.

Σε συνδυασμό με τεχνολογίες γεφύρωσης, όπως προσαρμόσιμες δεξαμενές αποθήκευσης, ενσωματωμένα συστήματα και υποδομές καυσίμων στην ξηρά, αυτό θα μπορούσε να δώσει στη βιομηχανία περισσότερες επιλογές καθώς σταδιακά αναδύονται νέα καύσιμα και τεχνολογίες.

Ποιες είναι οι κύριες δραστηριότητες του DNV;

O DNV είναι ένας ανεξάρτητος πάροχος διασφάλισης και διαχείρισης κινδύνων, που δραστηριοποιείται σε περισσότερες από 100 χώρες, με σκοπό τη διαφύλαξη της ζωής, της περιουσίας και του περιβάλλοντος. Είτε αξιολογείται ένα νέο σχέδιο πλοίου, είτε πρόκειται για την επιλογή τεχνολογίας ενός πλωτού αιολικού πάρκου, ανάλυση δεδομένων αισθητήρων από αγωγό φυσικού αερίου ή μιλάμε για την πιστοποίηση αλυσίδας εφοδιασμού μιας εταιρείας τροφίμων, ο DNV δίνει τη δυνατότητα στους πελάτες και τους ενδιαφερόμενους φορείς τους, να διαχειρίζονται την τεχνολογική και ρυθμιστική πολυπλοκότητα με αυτοπεποίθηση.

Ως αξιόπιστη φωνή για πολλούς από τους πιο επιτυχημένους οργανισμούς του κόσμου, χρησιμοποιούμε την ευρεία εμπειρία και τη βαθιά τεχνογνωσία μας για την προώθηση της ασφάλειας και της βιώσιμης απόδοσης, θέτουμε πρότυπα βιομηχανίας και εφευρίσκουμε λύσεις.

Η πανδημία COVID-19 δημιούργησε σοβαρά προβλήματα σε όλες τις εταιρείες παγκόσμια.  Εσείς  σαν DNV είχατε κάνει κάποιες  προετοιμασίες ψηφιοποίησης, ώστε με την εμφάνιση της πανδημίας είσαστε, σε ένα ποσοστό, έτοιμοι για την αντιμετώπισή της;

Πράγματι, το ξέσπασμα της πανδημίας δημιούργησε μια σειρά προβλημάτων και δυσκολιών στις περισσότερες βιομηχανίες, μεταξύ των οποίων είναι και η ναυτιλία.

Για τους νηογνώμονες μεγαλύτερη δυσχέρεια υπήρξε η αδυναμία πρόσβασης σε πλοία σε πολλές περιπτώσεις, με αποτέλεσμα την αδυναμία διεξαγωγής τόσο περιοδικών, όσο και έκτακτων επιθεωρήσεων.

Για τον DNV αποτέλεσε ζήτημα ζωτικής σημασίας οι πελάτες μας να συνεχίζουν να ταξιδεύουν, χωρίς να διακυβεύευται η ασφάλεια του πληρώματος και του πλοίου. Ήμασταν αρκετά προετοιμασμένοι να αντιμετωπίσουμε την κρίση αυτή χάρη στις ήδη υπάρχουσες ψηφιακές μας υπηρεσίες, με το remote survey scheme στο επίκεντρο.

Το remote survey service δίνει τη δυνατότητα, σε περιπτώσεις που ο επιθεωρητής δεν μπορεί να επιβιβαστεί στο πλοίο, να γίνεται η επιθεώρηση από το γραφείο μας, με τη χρήση video streaming links, ή online connection.Η χρήση του εν λόγω service κατέστη αναγκαία, αποτελούσα την πιο ασφαλή και δυνατή επιλογή.

Ως αποτέλεσμα, ο DNV έχει παρατηρήσει τεράστια άνοδο στη χρήση αυτού του service, η οποία κατά κύριο λόγο οφείλεται στις ειδικές συνθήκες που επικράτησαν και συνεχίζουν να επικρατούν λόγω της πανδημίας.

Πριν το ξέσπασμα της πανδημίας, πραγματοποιούνταν περίπου 225 remote surveys ανά βδομάδα, ενώ πλέον ο αριθμός αυτός έχει φτάσει στα 300 remote survey cases στον αντίστοιχο χρόνο.

Αξίζει να αναφερθεί ότι οι μελέτες για τη δημιουργία του remote survey service είχαν ξεκινήσει ήδη από το 2018, με τις πρώτες από απόσταση επιθεωρήσεις να λαμβάνουν χώρα ήδη από το 2019, συνεπώς, ήμασταν αρκετά προετοιμασμένοι.

Μέχρι σήμερα έχουμε πραγματοποιήσει παραπάνω από 20.000 από απόσταση επιθεωρήσεις.

Ποιοι είναι οι λόγοι για τους οποίους οι πλοιοκτήτες θα προτιμήσουν τον νηογνώμονα DNV έναντι των ανταγωνιστών του;

Ένας από τους βασικούς τομείς μας στον DNV που μας διαφοροποιεί από τους ανταγωνιστές μας είναι το Research & Development.

O DNV έχει στον πυρήνα του το R&D και θεωρούματε ένας οργανισμός βασισμένος στη γνώση, που επενδύει στην καινοτομία.

Αρχίσαμε να έχουμε μια ειδική μονάδα R&D πριν από επτά δεκαετίες και ήμασταν ο πρώτος οργανισμός ταξινόμησης που εισήγαγε τη μοντελοποίηση υπολογιστών στους μέχρι τότε εμπειρικούς κανόνες για τη δύναμη των πλοίων στα τέλη της δεκαετίας του ‘50. Επενδύουμε το 5% των εσόδων μας στο R&D, ανεξάρτητα από το αν η οικονομία είναι ανοδική ή καθοδική.

Τα τελευταία χρόνια το τμήμα του R&D μας επικεντρώνεται στις ψηφιακές τεχνολογίες και στο πώς αυτές μετασχηματίζουν τη βιομηχανία μας και την αξιολόγηση των νέων τεχνολογιών, καθώς και το δρόμο προς μια ναυτιλία χωρίς άνθρακα.

Βλέπουμε το έργο μας ως έναν τρόπο προώθησης της ασφάλειας στη θάλασσα, καθώς επίσης και προετοιμασίας για τους πελάτες μας ώστε να διαχειρίζονται καλύτερα τους κινδύνους, όταν πρόκειται για νέες τεχνολογίες.

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι τα περισσότερα από τα ευρήματά μας, τα μοιραζόμαστε ανοιχτά με τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Στην Ελλάδα, έχουμε ένα ισχυρό R&D τμήμα που διαχειρίζεται ένα εκτενές χαρτοφυλάκιο έργων, ενώ βρίσκεται σε στενή συνεργασία με τους τοπικούς πελάτες και ακαδημαϊκούς φορείς.

Ένας άλλος τομέας που μας διαφοροποιεί από τους ανταγωνιστές μας είναι το τεράστιο φάσμα ερευνών και μελετών μας, με το Maritime Forecast to 2050 να βρίσκεται στο προσκήνιο. Το Maritime Forecast to 2050 είναι μέρος μιας σειράς ερευνών που ονομάζονται Energy Transition Outlook (ETO), οι οποίες αναπτύσσονται από τον DNV.

Αυτή η έκθεση προσφέρει στον κλάδο ένα όραμα για τις μελλοντικές αλλαγές, προσφέροντας καθοδήγηση, επισημαίνοντας τις τάσεις και παρέχοντας πολύτιμες πληροφορίες για τους θαλάσσιους φορείς. Η μελλοντική εικόνα καυσίμων και τεχνολογίας για τη ναυτιλιακή βιομηχανία γίνεται όλο και περισσότερο περίπλοκη.

Με αυτή τη μελέτη ελπίζουμε να βελτιώσουμε την ικανότητα των πλοιοκτητών να πλοηγούνται στην τεχνολογική και κανονιστική αβεβαιότητα της αγοράς που οφείλεται στους νέους κανονισμούς περί decarbonization, ενώ παράλληλα διατηρούν την ανταγωνιστικότητα, την κερδοφορία και την αξία των πλοίων τους.

Ένας ακόμα σημαντικός παράγοντας που μας κάνει να ξεχωρίζουμε από τον ανταγωνισμό είναι η πληθώρα των ψηφιακών μας υπηρεσιών. Οι πελάτες μας, όταν αλληλεπιδρούν με το νηογνώμονα, επιθυμούν αυτό να λαμβάνει χώρα με τον πιο απλό και οικονομικό τρόπο.

Γι’ αυτόν το λόγο, διαμορφώσαμε το “MyServices” portal, το οποίο βρίσκεται στην κεντρική, ανοιχτή πλατφόρμα μας, το “Veracity”.

Μέσα από αυτήν την πλατφόρμα, τα στελέχη της βιομηχανίας έχουν πρόσβαση σε μια σειρά υπηρεσιών που αποσκοπεί στη διευκόλυνση των επιχειρήσεών τους. Αξίζει να αναφερθεί ότι πολλές από αυτές τις υπηρεσίες είναι διαθέσιμες και για μη DNV πελάτες.

Για παράδειγμα, ήδη από το 2018 παρέχουμε ηλεκτρονικά πιστοποιητικά για ένα μεγάλο κομμάτι του παγκόσμιου στόλου και σχεδόν όλες τις σημαίες.  Αυτό εξασφαλίζει πρόσβαση στα απαραίτητα έγγραφα από οποιαδήποτε συσκευή και  σε οποιοδήποτε μέρος του κόσμου, τα οποία έγγραφα δεν χάνονται και είναι συνεχώς επικαιροποιημένα. Επιπλέον, με το Smart Survey Booking, απλοποιείται το να κανονιστεί μια επιθεώρηση, εξασφαλίζοντας χρόνο και κόστος για τους πελάτες μας.

Το DATE (Direct Access to Technical Experts), που αποτελείται από μια ομάδα έμπειρων επιθεωρητών, η οποία παρέχει 24/7 υποστήριξη στους πελάτες μας, βρίσκοντας πάντα την πιο έγκυρη και ασφαλή λύση σε άμεσο χρονικό διάστημα.

Παράλληλα, ήμασταν οι πρώτοι στη βιομηχανία που εισαγάγαμε τις από απόσταση επιθεωρήσεις με τη χρήση του remote survey scheme.

Σε ποιες χώρες δραστηριοποιείται ο DNV;

Ο DNV δραστηριοποιείται σε ένα ιδιαίτερα εκτενές δίκτυο χωρών:

Ανγκόλα, Αργεντινή, Αυστραλία, Αζερμπαϊτζάν, Μπαχρέιν, Μπαγκλαντές, Βέλγιο, Βραζιλία, Βουλγαρία, Καναδά, Χιλή, Κίνα, Κροατία, Κουρασάο, Κύπρος, Τσεχία, Δανία, Αίγυπτος, Νησιά Φερόε, Εσθονία, Φινλανδία, Γαλλία, Γερμανία Γκάνα, Ελλάδα, Ουγγαρία, Ισλανδία, Ινδία, Ινδονησία, Ισραήλ, Ιταλία, Ιαπωνία, Κορέα, Κουβέιτ, Λετονία, Λιθουανία, Μαλαισία, Μάλτα, Μαρόκο, Μεξικό, Μαρόκο, Ολλανδία, Νέα Ζηλανδία, Νιγηρία, Παναμά, Νορβηγία, Φιλιππίνες, Πολωνία, Πορτογαλλία, Κατάρ, Ρουμανία, Ρωσία, Σιγκαπούρη, Σλοβακία, Νότιο Αφρική, Ισπανία, Σρι Λάνκα, Σουηδία, Ταϊλάνδη, Τρινιδάδ και Τομπάγκο, Τουρκία, Ουκρανία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Ηνωμένο Βασίλειο, Αμερική, Βιετνάμ και άλλες.

Θέλετε να μας πείτε τους προσεχείς σας στόχους;

Οι μελλοντικοί μας στόχοι θα συνεχίσουν να είναι η προώθηση της ασφάλειας για τη θάλασσα, τους πελάτες μας, τους ναυτικούς και το περιβάλλον. Θα συνεχίσουμε να στεκόμαστε στο πλευρό της βιομηχανίας, να συμβουλεύουμε και να δίνουμε λύσεις πάντα με γνώμονα την προστασία της ανθρώπινης και θαλάσσιας ζωής. Ιδίως αυτήν την περίοδο, οι συμβουλευτικές μας δραστηριότητες βρίσκονται στο προσκήνιο, δεδομένων των νέων κανονισμών του IMO, σύμφωνα με τους οποίους διαμορφώνεται η νέα τάξη πραγμάτων για τη ναυτιλία.

Παράλληλα, φέτος είναι μια πολύ ιδιαίτερη χρονιά για εμάς στον DNV. Το 2021 σηματοδοτεί τα 100 χρόνια παρουσίας μας στην Ελλάδα.

Αυτή η επέτειος αποτελεί ένα σημαντικό ορόσημο και υπογραμμίζει τη βαθιά ιστορία και εμπειρία μας στον ελλαδικό χώρο, το ένδοξο παρελθόν και αδιαμφησβήτητα ισχυρό παρόν, κοιτάζοντας προς ένα ακόμα πιο λαμπρό μέλλον, τόσο για τον οργανισμό μας όσο και για την ελληνική ναυτιλία γενικότερα. Με αυτήν την ευκαιρία θέλω να εκφράσω ειλικρινή ευγνωμοσύνη, τόσο για τους πελάτες, τους φορείς και τους παράγοντες που έχουν σταθεί δίπλα μας τόσα χρόνια, αλλά και στους δικούς μου ανθρώπους, τους ανθρώπους του DNV, που για πάνω από έναν αιώνα πλέον είναι αφοσιωμένοι στο σκοπό μας.

Ο DNV είναι οι άνθρωποί του, αλλά και η οικογένειά μου.

Κύριε Χιωτόπουλε περιγράψετέ  μας την προσωπική σας πορεία στο χώρο της ναυτιλίας;

Προέρχομαι από ναυτική και εφοπλιστική οικογένεια. Η ιστορία της οικογένειας ξεκινάει από το Αλεποχώρι Μάνης όπου ο προπάππους προσπαθώντας να βγάλει ένα κομμάτι ψωμί κατέβηκε στο Γύθειο και βοηθούσε να φορτωθεί ένα πλοίο.

Αποφάσισε λοιπόν να βρεί την τύχη του μέσα σε ένα από τα αμπάρια του πλοίου.

Ο καπετάνιος τον βρήκε μεσοπέλαγα, τον έκανε παραπαίδι του και τελικά του άφησε μετά από χρόνια το πλοίο του  (τέλη του 19ου αιώνα).

Η ιστορία αυτή βρίσκεται πάντα στο πίσω μέρος του μιαλού μου – το θάρρος και η αυταπάρνηση για την αναζήτηση μιας καλύτερης ζωής, η  καλοσύνη και ο ανθρωπισμός του καπετάνιου. Αυτά είναι τα στοιχεία που κουβαλάω μαζί μου κάθε μέρα στη δουλειά.

Είμαι τυχερός που έχω βρεί μία δεύτερη οικογένεια μέσα στον DNV. Έχω την τύχη να βρίσκομαι στη θέση του καπετάνιου και κάθε μέρα προσπαθώ να σταθώ στο ύψος εκείνου του καπετάνιου που έδωσε την ευκαιρία στον προπάππο μου για μια καλύτερη ζωή.

Η πορεία μου ήταν για τους παραπάνω λόγους και σε συνδυασμό με την έφεσή μου στα μαθηματικά και τη φυσική, προδιαγεγραμμένη.

Σπούδασα Ναυπηγός στο Πολυτεχνείο και έμαθα τη δουλειά του αρχιμηχανικού.

Για να μπορώ να είμαι κοντά στα παιδιά μου όσο μεγαλώνουν, αποδέχτηκα την πρόταση του DNV για εργασία στην Κίνα, ένα ταξίδι που αντί για 2 κράτησε 16 χρόνια και γέμισε με εμπειρίες εμένα, τη σύντροφό μου Μάντυ αλλά και τους τρεις γιούς μου.

Η συνέχεια είναι αυτή που γνωρίζετε.