ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΓΙΩΡΓΟΥ ΒΕΡΝΙΚΟΥ ΣΤΗΝ ΤΕΛΕΤΗ ΕΓΚΑΙΝΙΩΝ ΤΟΥ OLYMPIC YACHT SHOW, 1/10/2021

102

Ο Γιώργος Βερνίκος είναι Πρόεδρος της VERNICOS YACHTS, Γενικός Γραμματέας του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), εκπρόσωπος του θαλάσσιου τουρισμού στο Δ.Σ. του Ναυτικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος, Επίτιμος Πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού(ΕΠΕΣΤ) και εκπρόσωπος του τουρισμού στην Ελληνική και Ευρωπαϊκή ΟΚΕ.

Η πανδημία έχει επηρεάσει -και θα συνεχίζει να επηρεάζει- τις ζωές όλων μας σε όλα τα επίπεδα, περισσότερο απ’ όσο εκτιμάμε αυτή τη στιγμή.  Η παράταση της αβεβαιότητας που δημιουργείται από τα διαδοχικά κύματα της πανδημίας είναι ακόμα σε εξέλιξη.  Επιπρόσθετα έχουμε μπροστά μας σημαντικές προκλήσεις και αβεβαιότητες.  Η μετάβαση στην πράσινη οικονομία, η ψηφιοποίηση, οι τεχνολογικές εξελίξεις που επηρεάζουν τις ζωές όλων μας, οι εργασιακές σχέσεις, η ανάγκη για συνεχή μετεκπαίδευση, οι γεωστρατηγικές ανακατατάξεις και η δημιουργία νέων ανισοτήτων, όλα αυτά είναι θέματα που θα μας απασχολούν ολοένα και περισσότερο το επόμενο χρονικό διάστημα.

Ο ελληνικός τουρισμός όμως επιβεβαιώνει ότι είναι η ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας.  Είμαστε από τις πρώτες χώρες σε αφίξεις τουριστών και η Ελλάδα είναι το πέμπτο πιο αναγνωρίσιμο brand name στον τουρισμό παγκόσμια, πράγμα που επιβεβαιώθηκε από τη δυναμική της ανάκαμψης του τουρισμού μετά τον Ιούλιο.  Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία που έχουμε είναι ενδεικτική η 38η εβδομάδα του έτους, δηλαδή 20-26 Σεπτεμβρίου 2021, η δυναμική του εισερχόμενου τουρισμού, που ξεπερνούσε όλες τις αντίστοιχες εβδομάδες των προηγούμενων ετών.  Τα πράγματα εξελίσσονται θετικά, παρόλο που χάσαμε τους αρχικούς μήνες της σεζόν, και αισιοδοξούμε ότι η κίνηση θα συνεχιστεί και τον Οκτώβριο.  Επιβραβεύονται οι επιλογές της κυβέρνησης να στηρίξει τον τουρισμό με σειρά κινήσεων και να περιορίσει τις σημαντικές αρνητικές επιπτώσεις που προκάλεσε η πανδημία, καθώς και η πρωτοβουλία για το ψηφιακό πράσινο πιστοποιητικό.  Μεταδώσαμε τη γενική αίσθηση ότι η χώρα μας είναι ένας ελκτικός και ασφαλής προορισμός και έχουμε πετύχει μια εντυπωσιακή ανάκαμψη σε συνδυασμό με τη σημαντική άνοδο της μέσης δαπάνης ανά επισκέπτη στην Ελλάδα.

Σημειώνω ότι τον Ιούνιο, σύμφωνα με στοιχεία του Blumberg, υπήρχαν περισσότερα super yacht για πρώτη φορά στην Ελλάδα από οποιοδήποτε άλλο μέρος του κόσμου.  Άλλωστε αυτό είναι ορατό σε όλους μας, που παρατηρούσαμε την κίνηση στις θάλασσές μας.  Όλα τα στοιχεία οδηγούν στο συμπέρασμα ότι ο θαλάσσιος τουρισμός στην Ελλάδα -και ιδιαίτερα το γιώτινγκ- βγαίνει ιδιαίτερα ενισχυμένος και κυρίαρχος στην αγορά της Μεσογείου.  Ωφελούμαστε από τις νέες τάσεις του τουρισμού, όπως και οτιδήποτε συνδέεται με την ποιοτική και βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη.

Σαν ΣΕΤΕ επισημαίνουμε ότι δεν πρέπει να εφησυχάζουμε και πρέπει συνέχεια να προσπαθούμε για την ποιότητα και τη βελτίωση των υποδομών, έχοντας κάνει συγκεκριμένες προτάσεις ανά Περιφέρεια.

Οι προτάσεις για τη βελτίωση του θαλάσσιου τουρισμού απαιτούν πρωτοβουλίες που είναι κοινές με τους περισσότερους κλάδους της οικονομίας. Δεν είναι τυχαίο ότι λαμβάνονται πολύ σημαντικά μέτρα σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο και βρίσκεται σε εξέλιξη μια τεράστια προσπάθεια για να περιοριστούν οι αρνητικές επιπτώσεις της πανδημίας.  Σίγουρα θα χρειαστεί η ταχύτερη δυνατή εφαρμογή των μέτρων που αποφασίζονται και ανακοινώνονται.

Αν μπορούσα να συνοψίσω σε εφτά προτάσεις τα θέματα που βρίσκονται στο επίκεντρο των συζητήσεων για το θαλάσσιο τουρισμό, αυτά είναι: 1) η ανάγκη ρευστότητας και στον κλάδο μας σε όλες τις επιμέρους κατηγορίες επιχειρήσεων, 2) το ύψος των επιτοκίων και ο πληθωρισμός, 3) η αποσαφήνιση θεμάτων που σχετίζονται με το ΦΠΑ, 4) η ταχύτητα που εφαρμόζονται οι αποφάσεις των ευρωπαϊκών θεσμικών Οργάνων και της Κυβέρνησης, 5) η ανάγκη συνεχούς βελτίωσης των δημοσίων υπηρεσιών και η εξυπηρέτηση των επαγγελματιών του κλάδου μας, 6) η δημιουργία νέων θέσεων ελλιμενισμού, κυρίως ενθαρρύνοντας με πιο έξυπνο και ευέλικτο τρόπο τα πλωτά στοιχεία ελλιμενισμού και 7) η Πολιτεία να μην παρασυρθεί από σειρήνες που πιστεύουν ότι η ανάπτυξη του γιώτινγκ προϋποθέτει λογικές που ενθαρρύνουν τις παράνομες ναυλώσεις.

Η χώρα μας βρίσκεται σε ανοδικό τουριστικό κύμα -και ιδιαίτερα στο γιώτινγκ- και υπάρχουν χιλιάδες σκάφη που ελλιμενίζονται στη Δυτική Μεσόγειο και θέλουν πλέον να έρθουν στην Ελλάδα, πιέζοντας για ειδικά προνόμια.  Το κύριο πρόβλημα είναι οι υποδομές και η ενίσχυση των νόμιμων επαγγελματιών και όχι η ενθάρρυνση αυτών που προσδοκούν ευκαιριακά κέρδη και δημιουργούν αθέμιτο ανταγωνισμό.

Είναι πολλά τα θέματα που μας απασχολούν και μπορούν να βελτιώσουν τον κλάδο.  Η ευθύνη βαρύνει κυρίως την Πολιτεία για τις σωστές θεσμικές παρεμβάσεις, τις υποδομές, τη γρήγορη και αποτελεσματική ψηφιοποίηση, ώστε να βελτιώνονται οι παρεχόμενες υπηρεσίες.  Η ευθύνη βαρύνει και μας τους ίδιους τους επαγγελματίες του θαλάσσιου τουρισμού, που πρέπει να συνεργαζόμαστε για να έχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα στην παροχή υπηρεσιών και την ανάδειξη του κλάδου μας.

Θέλω να συγχαρώ τους διοργανωτές του OLYMPIC YACHT SHOW για όλες τις προσπάθειες που καταβάλουν και που με σειρά πρωτοβουλιών τους, τους καθιστούν αιχμή στην ενημέρωση του κλάδου μας.

Καλή επιτυχία στους διοργανωτές και σε όλους τους συμμετέχοντες στην έκθεση.  Ελπίζω οι επισκέπτες να έχουν τη δυνατότητα να ενημερωθούν και να έχουν εποικοδομητικές συζητήσεις.