Χαιρετισμός της Αθανασίας Οικονόμου

154

Χαιρετισμός της  Αθανασίας Οικονόμου
Τομεάρχης Υποδομών ΝΔ
στο 16ο Ναυτιλιακό Συνέδριο της Maritime Economies

Καλημέρα σας,

Χαιρετίζω και εγώ με τη σειρά μου τις εργασίες του σημερινού συνεδρίου. Θα ήθελα να ευχαριστήσω τους διοργανωτές για την πρόσκληση να μιλήσω για ένα τόσο σημαντικό τομέα της Ελληνικής Οικονομίας, τη Ναυτιλία. Η δική μου προσέγγιση θα γίνει απ’ την οπτική γωνία των Υποδομών, τόσο των βασικών (λιμάνια, λιμενικές εγκαταστάσεις κ.α.) όσο και των διασυνδέσεων αυτών με το οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο που μπορεί να αποτελέσει καθοριστικό παράγοντα στην αποτελεσματικότητα της ολοκλήρωσης του συγκεκριμένου οικονομικού βρόγχου.

Αποτελεί στρατηγική επιλογή της Κυβέρνησης και του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών η υλοποίηση των απαραίτητων νέων υποδομών, με ταυτόχρονη αναβάθμιση και συντήρηση των υφιστάμενων, προκειμένου να απαντήσουμε στις προκλήσεις της εποχής και κυρίως να είμαστε έτοιμοι για τις μελλοντικές απαιτήσεις. Στόχος είναι να ενισχυθεί ο ρόλος της χώρας μας ως εμπορικός και διαμετακομιστικός κόμβος στην ΝΑ Ευρώπη βελτιώνοντας περαιτέρω τη γεωστρατηγική της θέση με παράλληλο απώτερο σκοπό τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών και της κοινωνικής λειτουργικότητας. Ήδη υλοποιείται ένα δυναμικό πλέγμα δράσεων και πολιτικών πρωτοβουλιών.

Προχωρούμε, με προσεκτικό σχεδιασμό, στοχοθέτηση, προσήλωση και σκληρή δουλειά, την ολοκλήρωση σημαντικών έργων μέσα στο 2024.

Η δρομολόγηση ενός βιώσιμου σιδηροδρομικού δικτύου, ως μέρος του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών και η σύνδεσή του με τα λιμάνια της χώρας, προχωρά.

Αυτός είναι και ο λόγος που στις αρχές του 2024 θα κατατεθεί πρόταση χρηματοδότησης από το Πρόγραμμα «Συνδέοντας την Ευρώπη», για τη σύνδεση λιμένων με το σιδηροδρομικό δίκτυο, αλλά και τη συμμετοχή της Ελλάδας στους νέους ευρωπαϊκούς σιδηροδρομικούς διαδρόμους.

Είναι από τα πιο σημαντικά θέματα στο υποδομών οι σιδηροδρομικές συνδέσεις με τα λιμάνια, ως στόχοι αναβάθμισης του διαμετακομιστικού δικτύου της χώρας. Με πόρους προηγούμενων προγραμματικών περιόδων, έχει επιτευχθεί η σιδηροδρομική σύνδεση με τον εμπορευματικό Λιμένα Πειραιά (Ικόνιο) και με το Λιμένα Αλεξανδρούπολης. Αυτά τα δύο πολύ σημαντικά έργα μας έχουν δώσει την πολύτιμη τεχνογνωσία και εμπειρία για να προσχωρήσουμε πιο γρήγορα στα επόμενα.

Στο σχεδιασμό έργων της τρέχουσας προγραμματικής περιόδου έχουν περιληφθεί οι συνδέσεις με τα εμπορευματικά λιμάνια στη Βόρεια Ελλάδα (Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Αλεξανδρούπολη), η σύνδεση με το νέο εμπορευματικό Λιμένα Πάτρας, το λιμάνι του Βόλου το οποίο εξαγοράστηκε από τον Οργανισμό Λιμένα Θεσσαλονίκης και η επέκταση προαστιακών συνδέσεων στην Αττική με τα λιμάνια Λαυρίου και Ραφήνας. Ο σχεδιασμός θα υλοποιείται σταδιακά, με προτεραιοποίηση των έργων σε συνάρτηση με την στρατηγική σημασία καθενός, την ωρίμανση, την εξασφάλιση χρηματοδότησης και την πολυπλοκότητα κάθε έργου.

Οι προοπτικές χρηματοδότησης σειράς νέων, σύγχρονων και ανθεκτικών έργων στην Ελλάδα όπως τα σιδηροδρομικά και αυτά των λιμένων, αποτελούν κομβικής σημασίας έργα για τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών. Σε αυτό συμπεριλαμβάνεται και το ζήτημα της αποκατάστασης των ζημιών, λόγω της θεομηνίας «Daniel». Είναι αποφάσεις από την συνάντηση που έγινε την Τρίτη 17 Οκτωβρίου, μεταξύ του  Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ.Χρήστου Σταϊκούρα με τον συντονιστή του Διαδρόμου Orient/East-Med (ΟΕΜ) κ.Mathieu Grosch.

Ειδικότερα, αντικείμενο της συζήτησης αποτέλεσαν μεταξύ άλλων:

  • Η χρηματοδότηση μέσω των Connecting Europe Facility (CEF) της κατασκευής, της ανάπτυξης, του εκσυγχρονισμού και της ολοκλήρωσης σειράς υποδομών στη χώρα μας, οι οποίες είναι σημαντικές για το Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών.
  • Η ανάπτυξη της σύνδεσης Θεσσαλονίκης – Καβάλας – Αλεξανδρούπολης – Μπουργκάς – Βάρνα – Ρούσε («Sea2Sea»), που θα συμβάλλει σημαντικά στην ανάπτυξη των εμπορευματικών μεταφορών δημιουργώντας μια εναλλακτική διαδρομή, η οποία θα παρακάμπτει τα στενά του Βοσπόρου.
  • Το ζήτημα της συμμετοχής της Ελλάδας στους δύο νέους διαδρόμους Δυτικά Βαλκάνια – Ανατολική Μεσόγειος και Βαλτική Θάλασσα – Μαύρη Θάλασσα και Αιγαίο.

Υπενθυμίζεται ότι ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Σταϊκούρας, μετά τη Σύνοδο Κορυφής στη Βάρνα της Βουλγαρίας, σε συνέχεια των ενεργειών του Πρωθυπουργού, έχει ήδη αναλάβει πολιτικές πρωτοβουλίες για τη λειτουργία τρένου, στο πλαίσιο της Λωρίδας Αλληλεγγύης της ΕΕ, για τη σύνδεση της Ουκρανίας με το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, μέσω της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας.

Ενεργούμε οραματικά και συγκροτημένα στην κατεύθυνση συμμετοχής της Ελλάδας στους νέους εμπορευματικούς διαδρόμους, όπως είναι αυτός που συνδέει Βαλτική θάλασσα, Εύξεινο Πόντο, Αιγαίο πέλαγος.

Προωθώντας το έργο («Sea2Sea») Θεσσαλονίκη – Ρούσε που προανέφερα, συμμετέχουμε σε μία προσπάθεια σύνδεσης της Ουκρανίας με την χώρα μας μέσω Βουλγαρίας και Ρουμανίας, με τελικό στόχο την πλήρη αξιοποίηση της δυναμικής των λιμένων της Βορείου Ελλάδος με ότι αυτό θετικά συνεπάγεται για την Εθνική μας Οικονομία και την Ελληνική Ναυτιλία.

Κλείνοντας θα ήθελα να συγχαρώ από αυτό το βήμα την Συν Ένωσης για τα έργα αποκατάστασης των σχολικών μονάδων στις πληγείσες περιοχές της Θεσσαλίας και της Στερεάς Ελλάδας. Τέτοιες δράσεις δείχνουν πόσο σημαντική ήταν, είναι και θα είναι η συμβολή της Ελληνικής Ναυτιλίας στην Πατρίδα μας, ιδίως σε κρίσιμες για το Έθνος καταστάσεις. Ευχαριστώ και πάλι για την τιμή που μου κάνατε να αναφερθώ στις σημαντικές δράσεις που υλοποιούνται στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και αφορούν άμεσα ή έμμεσα την Ναυτιλία μας.

Καλή συνέχεια