Το μέλλον ναυπήγησης κρουαζιεροπλοίων / νέες απαιτήσεις.

643
Κρουαζιερόπλοια

Τα Ευρωπαϊκά ναυπηγεία που έχουν την πλέον πολυετή εμπειρία κατασκευής των κρουαζιεροπλοίων προβληματίζονται και κάνουν τα σχέδιά τους για το μέλλον στην συγκεκριμένη βιομηχανία της κρουαζιέρας.

Ήδη συζητούν με τους πλοιοκτήτες που έχουν δώσει παραγγελίες να βρεθούν λύσεις που θα βοηθήσουν να ξεπεράσουν τις δύσκολες αυτές στιγμές και φυσικά αυτό εξαρτάται από το στάδιο που βρίσκονται τα ήδη υπό κατασκευή ή εκείνα που είναι ακόμη στα σχέδια ή σε πολύ αρχικό στάδιο και μπορούν να γίνουν ορισμένες αλλαγές που θα βοηθήσουν στην προσέλκυση πελατών μετά τις πρόσφατες εξελίξεις στο industry.

Σκέψεις βέβαια γίνονται σε λειτουργικό αλλά και σε τεχνικό επίπεδο ούτως ώστε να διασφαλίζουν στους επιβαίνοντες μεγαλύτερη ασφάλεια, αλλά και ανέσεις στα πλοία.

Αυτές οι βελτιώσεις ίσως προσανατολίζονται στον χώρο υγιεινής, υγειονομικού ενδιαφέροντος και φυσικά η αποσυμφόρηση χώρων που συνήθως εμφανίζεται στα mega ships.

Αναφερόμενοι στις εν λόγω βελτιώσεις στα νεότευκτα πλοία γίνονται συζητήσεις για:

  • Μεγέθυνση καμπινών επιβατών, αλλά και πληρώματος (maximum 2 ανά καμπίνα).
  • Μείωση χωρητικότητας σε κοινόχρηστους χώρους και σαλόνια (περίπου στο 50 % του αρχικού σχεδιασμού) με καθίσματα σε ικανοποιητικές αποστάσεις.
  • Βελτίωση της ηλεκτρονικής διαχείρισης στο πλοίο για να αποφεύγεται ο συνωστισμός σε reception, shorex office, μαγαζιά, parties κλπ. δηλαδή e – shopping στο πλοίο και desks.
  • Γίνονται συζητήσεις να καταργηθούν οι πισίνες και τα Jacuzzi και να τοποθετηθούν tropical showers και water falls στα καταστρώματα.
  • Restaurants με μικρότερη χωρητικότητα και buffets με islands stands για να αποφεύγεται η ουρά αναμονής.
  • Μπάνια καμπινών και κοινόχρηστων χώρων σε ικανοποιητικό μέγεθος και αυτόματη απολύμανση σε συγκεκριμένο χρόνο.
  • Όλα τα έπιπλα καμπινών, κοινοχρήστων χώρων, σαλονιών κλπ. να είναι απλή – λεία κατασκευή / επιφάνειες για τον εύκολο καθαρισμό αυτών.
  • Ο κλιματισμός στο πλοίο θα πρέπει να μελετηθεί με τρόπο ούτως ώστε να αποφευχθούν ορισμένα κανάλια αέρος, όσο αυτό είναι δυνατόν, με ατομικές μονάδες ανά χώρο, αλλά απαιτείται η κυκλοφορία φρέσκου αέρος σύμφωνα με τους κανονισμούς για ανανέωση αέρος στους κλειστούς χώρους (Εύκολη απολύμανση ανά μονάδα κλειστού χώρου). Επίσης όπου απαιτούνται κανάλια στους κοινόχρηστους χώρους θα υπάρχει εντός, αυτόματο spray απολύμανσης αλλά και κουτιά ελέγχου καναλιών για χρήση ρομποτικού συστήματος καθαρισμού και δειγματοληψίας.
  • Το νοσοκομείο του πλοίου χρήζει νέας μελέτης δεδομένων για την άμεση στήριξη καταστάσεων, tests και προμήθειες υλικών, αλλά και εκπαίδευση ιατρών / και νοσοκόμων για την διαχείριση επιδημιών κλπ.
  • Επίσης συζητείται η τοποθέτηση δαπέδων διακοσμητικών βενίλ, ή παρκέ εύκολα να καθαρίζονται και να απολυμαίνονται και αποφυγή τοποθέτησης χαλιών κλπ.
  • Να μελετηθεί και σχεδιαστεί πρόγραμμα απολυμάνσεων σε όλους τους χώρους σύμφωνα με το πρόγραμμα του πλοίου και των επιβαινόντων να υπάρχει ημερολόγιο καταγραφής και χάρτης πλοίου για την εν λόγω λειτουργία. Επίσης tests kids να υπάρχουν και να διαχειρίζονται από το υγειονομικό προσωπικό του πλοίου για έλεγχο σημείων και επιφανειών σε τακτά random διαστήματα για τον έλεγχο τυχών θετικών σημείων σε επιδημίες.
  • Τα δίκτυα νερού επί του πλοίου να έχουν πλήρη επανακυκλοφορία και έλεγχο θερμοκρασιών με απαγόρευση τελικών σημείων δικτύου (Dead ends) σε σημεία για αποφυγή συλλογής μικροβίων. Συνεχής έλεγχος της επανακυκλοφορίας απαιτείται και αυτόματο σύστημα ελέγχου ποιότητας νερού.
  • Να μελετηθούν και να σχεδιαστούν οι χώροι μαγειρείων, buffet, bar και αποθηκών, ψυγείων κλπ. σύμφωνα με τα standards του υγειονομείου USA (USPH) εξοπλισμένοι με εγκεκριμένα μηχανήματα και επένδυση επιφανειών με λεία εφαρμογή ανοξείδωτων panels (εύκολα να καθαρίζονται).
  • Ήδη έχουν ανακοινωθεί από το CDC Αμερικής Κανονισμοί οι οποίοι πρέπει να εφαρμοστούν πριν επαναλειτουργήσουν τα κρουαζιερόπλοια στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής και συμπεριλαμβάνουν διάφορες απαιτήσεις επί των πλοίων αλλά και υποχρεώσεις εταιριών κρουαζιέρας και operators. Αναφέρονται σε Κανονισμούς ελέγχου αποεπιβιβαζομένων επιβατών και πληρωμάτων. Βελτίωση υγειονομικής οργάνωσης επί του πλοίου και βελτίωση νοσοκομειακών υπηρεσιών. Βελτίωση χώρων συγκεντρώσεων, θερμοκρασιακός έλεγχος επιβαινόντων και πολλά άλλα. Όσο για τις εταιρείες και operators απαιτούν να έχουν οργανωμένα κέντρα νοσηλείας, emergency stations, και άμεσης επέμβασης evacuation (air lift κλπ.) για επιδημίες ούτως ώστε να μην επιβαρύνονται οι ανάλογες υπηρεσίες της στεριάς στις διάφορες πολιτείες.

Αυτές οι υπηρεσίες θα παρακολουθούνται από τις Αρχές CDC, USCG και τοπικών Αρχών στις ΗΠΑ και θα έχουν δικαίωμα ακινητοποίησης του πλοίου και ποινικές ευθύνες.

Αντιλαμβανόμεθα ότι οι απαιτήσεις αυτές θα δυσκολέψουν ιδιαίτερα την λειτουργία της κρουαζιέρας και θα ανεβάσουν υψηλά το κόστος διαχείρισης.

Επιπλέον οι εν λόγω Κανονισμοί και απαιτήσεις θα προβληματίσουν ιδιαίτερα και τους ασφαλιστικούς Οργανισμούς P & I Clubs κλπ. και ίσως δεν συμπεριλάβουν στην κάλυψή τους γεγονότα με ιδιαίτερο υψηλό κόστος και δύσκολης διαχείρισης.

Ίσως για τις μεγάλες εταιρείες, λόγω της μεγάλης χωρητικότητας επιβαινόντων στις ΗΠΑ και σε συγκεκριμένες περιοχές αυτό θα είναι εφικτό, αλλά για τις εταιρείες με μη μόνιμη λειτουργία στις ΗΠΑ, αλλά και μικρότερης χωρητικότητας πλοία θα είναι πολύ δύσκολη και δαπανηρή με αποτέλεσμα να αναζητούν άλλους προορισμούς. Η εν λόγω εφαρμογή καλείται “NO SAIL ORDER” και οι Κανονισμοί υποχρεούνται να εφαρμοστούν άμεσα πριν την εκκίνηση στην περιοχή των ΗΠΑ προς το παρόν. Αναμένουμε παρόμοιες εφαρμογές και στην Ευρώπη.

Όλα τα ανωτέρω σημεία που προαναφέρθηκαν θα τεθούν στο τραπέζι συζήτησης για τις νέες κατασκευές όποτε η ναυπηγική βιομηχανία στην Ευρώπη ενεργοποιηθεί και πάλι για νέες κατασκευές.

Αυτό που προβλέπεται βέβαια είναι ότι οι νέες κατασκευές στο μέλλον θα είναι για σκάφη μικρότερης χωρητικότητας και διάθεση μεγαλύτερων χώρων στους επιβαίνοντες.

Βέβαια η επανεκκίνηση της ναυπηγικής βιομηχανίας της κρουαζιέρας δεν θα είναι για πολλά χρόνια με τον ίδιο ρυθμό όπως τα τελευταία χρόνια μια που ο ανταγωνισμός της κρουαζιέρας έχει φέρει ήδη τις εταιρείες με over capacity σε πλοία και αγορές και η ανάκαμψη θα έρθει με αργό ρυθμό μετά τα τελευταία γεγονότα.

Πηγές της ναυπηγικής βιομηχανίας προβλέπουν ίσως και δεκαετία για να επανέλθουμε στη ζήτηση πριν το COVID – 19.

Στις νέες κατασκευές και νέους κανονισμούς θα πρέπει να αναφέρουμε τις υψηλές προδιαγραφές ασφάλειας και κανονισμών MARPOL για το περιβάλλον με την βελτίωση αερίων ρύπων στο περιβάλλον, αλλά και υγειονομικές βελτιώσεις που απαιτούνται συμπεριλαμβανομένων και των ανωτέρω.

Έτσι λοιπόν το κόστος ίσως αυξηθεί σημαντικά με κατασκευή μικρότερου μεγέθους πλοίων με σημαντική αύξηση κόστους ανά επιβάτη.

Τέλος το μέγεθος των πλοίων και οι περαιτέρω ανέσεις θα ανεβάσει τα standards του θαλάσσιου τουρισμού μέσω κρουαζιέρας και θα βελτιώσει αρκετά τις υπηρεσίες στα πλοία.

Θεόδωρος Κόντες - Πρόεδρος της Ενώσεως Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων & Φορέων Ναυτιλίας.

Θεόδωρος Κόντες

Πρόεδρος της Ενώσεως Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων & Φορέων Ναυτιλίας.