NAVIGATOR ASSEMBLY TIMELESS SEAS – NEW PATHS

29

NAVIGATOR ASSEMBLY 2025: Προκλήσεις, Ευκαιρίες και Νέες Διαδρομές για τη Ναυτιλία”

Το NAVIGATOR ASSEMBLY με τίτλο #TimelessSeas #NewPaths, προπομπός του 24ου NAVIGATOR 2024 – The Shipping Decision Makers Forum πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 20 Μαρτίου 2025, στο Grand Hyatt Athens συγκεντρώνοντας περισσότερα από 300 στελέχη της ναυτιλιακής βιομηχανίας, εκπροσώπους 165 πλοιοκτήτριων εταιρειών και εταιρειών παροχής ναυτιλιακών υπηρεσιών. Επιπλέον, με την παρουσία τους τίμησαν την εκδήλωση οι Πρέσβεις της Αγγλίας και του Λουξεμβούργου, καθώς και εκπρόσωποι των Πρεσβειών της Αμερικής, της Αγγλίας, της Κίνας, της Ιαπωνίας, της Ιταλίας, της Πορτογαλίας, της Λιθουανίας, της Ουγγαρίας και εκπρόσωποι των μεγαλύτερων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων της Χώρας.

Για μια ακόμα χρονιά, στο πλαίσιο του συνεδρίου Πρόεδροι και Εκπρόσωποι 30 Οργανισμών σχετικών με τη ναυτιλία αντάλλαξαν απόψεις για εξειδικευμένες λύσεις που διαμορφώνουν το μέλλον του κλάδου παρουσία του Γενικού Γραμματέα Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Μανώλη Κουτουλάκη και του Προέδρου του Ναυτικού Επιμελητηρίου, Γιώργου Αλεξανδράτου.

Το μέλλον της ναυτιλιακής βιομηχανίας διαμορφώνεται από ένα συνδυασμό παραγόντων, όπως η απανθρακοποίηση, οι ανθρώπινοι παράγοντες, οι τεχνολογικές εξελίξεις, τα ρυθμιστικά πλαίσια και οι γεωπολιτικές εξελίξεις, θέματα τα οποία συζητήθηκαν και αναλύθηκαν εκτενώς.

Οι γεωπολιτικές εξελίξεις, όπως οι συνεχείς συγκρούσεις, οι νέες εμπορικές αποφάσεις και οι στοχευμένες κυρώσεις, επηρεάζουν τη διεθνή ναυτιλία, ανασχηματίζοντας εμπορικές διαδρομές και επηρεάζοντας το κόστος μεταφορών. Η ενίσχυση της ναυτιλιακής ασφάλειας, η διαφοροποίηση των αλυσίδων εφοδιασμού και η ανάπτυξη νέων εμπορικών διαδρόμων, όπως ο Διάδρομος Ινδο-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης (IMEC), θα παίζουν σημαντικό ρόλο για την αντιμετώπιση αυτών των αλλαγών.

Επιπλέον, η κυριαρχία της Κίνας στην κατασκευή πλοίων και τις λειτουργίες λιμένων συνεχίζει να επηρεάζει την παγκόσμια ισορροπία του εμπορίου, επισημαίνοντας την αλληλεξάρτηση της ναυτιλιακής βιομηχανίας.

Η ολοκληρωμένη εκπαίδευση, η δια βίου κατάρτιση, η συνεργασία των εμπλεκόμενων φορέων και ο στρατηγικός σχεδιασμός είναι απαραίτητα στοιχεία για τη διαμόρφωση λύσεων που θα εξασφαλίσουν έναν ανθεκτικό, αποδοτικό και βιώσιμο ναυτιλιακό τομέα στο μέλλον. Ωστόσο, η προσέλκυση νέων ταλέντων και η προσφορά σαφών προοπτικών καριέρας γίνεται όλο και πιο σημαντική. Η νέα γενιά εργαζομένων έχει διαφορετικές προσδοκίες για την ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής, κάτι που μπορεί να δημιουργήσει χάσμα γενεών. Αν και η ψηφιακή επικοινωνία επιτρέπει στους ναυτικούς να διατηρούν επαφή με τα αγαπημένα τους πρόσωπα, μπορεί παράλληλα να ενισχύσει το αίσθημα της απομόνωσης μεταξύ των μελών του πληρώματος, καθιστώντας απαραίτητη την αντιμετώπιση αυτού του φαινομένου. Ο ναυτικός του μέλλοντος θα χρειαστεί εξειδικευμένες δεξιότητες για να λειτουργεί τα πλοία με αυξανόμενη αυτοματοποίηση και τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων.

Η τεχνολογία, ιδιαίτερα η ψηφιακή μετάβαση, θα συνεχίσει να διαμορφώνει τον ναυτιλιακό τομέα. Τόσο οι ναυτιλιακές εταιρείες όσο και οι πάροχοι τεχνολογίας συμφωνούν στη σημασία της διασφάλισης ασφαλών επιχειρήσεων και της ενίσχυσης της κυβερνοασφάλειας, με την Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) να διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην αύξηση της παραγωγικότητας.

Ωστόσο, προκλήσεις όπως η «ψηφιακή κόπωση», η ανάγκη για αλλαγή νοοτροπίας στη διαχείριση, η τυποποίηση δεδομένων και η ζήτηση για πιο πρακτικές λύσεις από τους παρόχους τεχνολογίας παραμένουν. Για να μεγιστοποιηθεί η αποδοτικότητα, η αυτοματοποίηση και η Τεχνητή Νοημοσύνη θα είναι κρίσιμες, αλλά οι ρυθμιστικές αρχές πρέπει να καθορίσουν σαφή χρονοδιαγράμματα και οδικούς χάρτες για να καθοδηγήσουν τη μετάβαση. Συνολικά, ενώ οι νέες ψηφιακές τεχνολογίες κρατούν τεράστιες δυνατότητες για το μέλλον της ναυτιλίας, η αντιμετώπιση του γενεαλογικού χάσματος, η διασφάλιση της ευημερίας των ναυτικών και η υπέρβαση των τεχνολογικών εμποδίων θα είναι ζωτικής σημασίας για τη δημιουργία μιας βιώσιμης και ακμάζουσας ναυτιλιακής βιομηχανίας.

Η ναυτιλία, με την μακρά ιστορία αυτορρύθμισης και προσαρμογής της, είναι σίγουρα σε θέση να ανταποκριθεί στην αυξανόμενη ζήτηση για απανθρακοποίηση. Η υποκειμενικότητα γύρω από την απανθρακοποίηση αναγνωρίστηκε, μαζί με την συνεχιζόμενη αβεβαιότητα σχετικά με τους τύπους καυσίμων που θα οδηγήσουν τη ναυτιλία στο μέλλον, καθώς και τη φορολογική φύση των διάφορων ρυθμιστικών καθεστώτων απανθρακοποίησης.Τέλος, το πλαίσιο αναφοράς για τα Περιβαλλοντικά, Κοινωνικά και Διακυβερνητικά (ESG) κριτήρια θα επηρεάσει ολοένα και περισσότερο τις ναυτιλιακές εταιρείες, ιδίως καθώς οι κανονισμοί εξελίσσονται στο πλαίσιο των Ευρωπαϊκών Προτύπων Αναφοράς Βιωσιμότητας (ESRS). Παρόλο που οι μικρότερες ναυτιλιακές εταιρείες ενδέχεται να επωφεληθούν από απλούστερα πλαίσια αναφοράς, ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO) παραμένει ο βασικός μοχλός αλλαγών που σχετίζονται με τα ESG, αν και δεν έχουν ακόμη σημειωθεί σημαντικές μεταβολές στην ατζέντα του για τη ναυτιλία.

«Σε έναν κόσμο που αλλάζει ραγδαία, η ναυτιλία καλείται να ανταποκριθεί σε σύνθετες τεχνολογικές, γεωπολιτικές και περιβαλλοντικές προκλήσεις. Η ουσιαστική συνεργασία όλων των εμπλεκομένων, η υιοθέτηση της καινοτομίας και η διατήρηση του ανθρώπινου παράγοντα στον πυρήνα των δραστηριοτήτων μας αποτελούν θεμέλια για το μέλλον του κλάδου», δήλωσε η Δανάη Μπεζαντάκου, CEO της Navigator Shipping Consultants. Το NAVIGATOR ASSEMBLY 2025 επιβεβαίωσε με τον πιο εμφατικό τρόπο τη διαχρονική μας δέσμευση για τη διαμόρφωση ενός βιώσιμου, ανθεκτικού και σύγχρονου ναυτιλιακού οικοσυστήματος.».

Χορηγοί: A GENERAL GROUP, AKEREON, ANTIPOLLUTION, AUSTRIACARD HOLDINGS, BENEFIT, CCS, COLUMBIA GROUP, CMA ARGOUDELIS, CROSSWORLD,  CYGNUS, DEEPSEA TECHNOLOGIES, DIAPLOUS, DNV, DYNAMIC GROUP, EMBASSY OF PANAMA, ERNST & YOUNG, FORTUNE TECHNOLOGIES, FRANMAN, FURUNO, GOLDEN CARGO, HILL DICKINSON, INMARTEK, KPMG, LG MAR, MARICHEM MARIGASES, MOORE, NAFTOSOL, NEREUS, OCEANKING, ORIANI, PALAU INTERNATIONAL SHIP REGISTRY, PPG,  POLYGREEN, SEKAVIN, SHIPMONEY, SYNTHETICA, THE AMERICAN P&I CLUB, THE MARSHALL ISLANDS REGISTRY, TIMAGENIS LAW, TOTOTHEO MARITIME, UK P&I, VSHIPS, WARTSILA.

Christina Bezantakou, CEO – KEFI S.A., Olga Bezantakou, Legal VP – NAVIGATOR SHIPPING CONSULTANTS, Danae Bezantakou, CEO – NAVIGATOR SHIPPING CONSULTANTS
Christina Bezantakou, CEO – KEFI S.A., Olga Bezantakou, Legal VP – NAVIGATOR SHIPPING CONSULTANTS, Danae Bezantakou, CEO – NAVIGATOR SHIPPING CONSULTANTS
George Alexandratos, President – Hellenic Chamber of Shipping, Danae Bezantakou, CEO – NAVIGATOR SHIPPING CONSULTANTS , Manolis Koutoulakis, Manolis Koutoulakis, Olga Bezantakou, Legal VP – NAVIGATOR SHIPPING CONSULTANTS
George Alexandratos, President – Hellenic Chamber of Shipping, Danae Bezantakou, CEO – NAVIGATOR SHIPPING CONSULTANTS , Manolis Koutoulakis, Manolis Koutoulakis, Olga Bezantakou, Legal VP – NAVIGATOR SHIPPING CONSULTANTS
Discussion with 30 Shipping Organizations
Discussion with 30 Shipping Organizations
ESG Team• Ilia Triantafyllidi, Project Owner- Synthetica • Costas Constantinou, Managing Partner | Global Maritime Leader – Moore Greece • Pinelopi Kassani, Partner – Moore Greece • Stavroula Agrimi, Corporate Planning & Business Development Manager – Sekavin S.A. • Anastasios Zoupas, Partner – ERNST & YOUNG (HELLAS) CERTIFIED AUDITORS ACCOUNTANTS S.A. • Evi Kokkofiti, Audit Senior Manager – Ernst & Young (Hellas)
ESG Team • Ilia Triantafyllidi, Project Owner- Synthetica • Costas Constantinou, Managing Partner | Global Maritime Leader – Moore Greece • Pinelopi Kassani, Partner – Moore Greece • Stavroula Agrimi, Corporate Planning & Business Development Manager – Sekavin S.A. • Anastasios Zoupas, Partner – ERNST & YOUNG (HELLAS) CERTIFIED AUDITORS ACCOUNTANTS S.A. • Evi Kokkofiti, Audit Senior Manager – Ernst & Young (Hellas)
Decarbonisation Team• Yiannis G. Timagenis, Partner – Timagenis Law Firm • Andreas Giakoumelos, Chief of Strategy – Antipollution • Yiannis Christopoulos, GM Sales Greece & Cyprus – Wartsila • Miltos Messinezis, New Sales & Business Development Manager – Oceanking S.A. • Alkistis Kyriakopoulou, Chief Business Officer – Deepsea Technologies • Dimitris Anassis, Partner – Hill Dickinson • John Tsogas, Global Head of Bunkering – Sekavin • Jose Racine, Chief of Segumar Piraeus – Embassy & General Consulate of Panama in Greece • Alexandros Kessar, Chief Commercial Officer – A GENERAL GROUP
Decarbonisation Team • Yiannis G. Timagenis, Partner – Timagenis Law Firm • Andreas Giakoumelos, Chief of Strategy – Antipollution • Yiannis Christopoulos, GM Sales Greece & Cyprus – Wartsila • Miltos Messinezis, New Sales & Business Development Manager – Oceanking S.A. • Alkistis Kyriakopoulou, Chief Business Officer – Deepsea Technologies • Dimitris Anassis, Partner – Hill Dickinson • John Tsogas, Global Head of Bunkering – Sekavin • Jose Racine, Chief of Segumar Piraeus – Embassy & General Consulate of Panama in Greece • Alexandros Kessar, Chief Commercial Officer – A GENERAL GROUP
Human Element Team • Kostas Karavasilis, Regional Loss Prevention Director – UK P&I Club • George Roussis, Operations Manager – Crossworld Marine Services • Marina Papaioannou, Regional Maritime Academies Manager – DNV • Dimitris Lamprinakos, Business Development Manager – Marichem Marigases • Marianna Katsimicha, Claims Executive – The American Club • Gregory Spourdalakis, Managing Director – Columbia Shipmanagement Greece
Human Element Team • Kostas Karavasilis, Regional Loss Prevention Director – UK P&I Club • George Roussis, Operations Manager – Crossworld Marine Services • Marina Papaioannou, Regional Maritime Academies Manager – DNV • Dimitris Lamprinakos, Business Development Manager – Marichem Marigases • Marianna Katsimicha, Claims Executive – The American Club • Gregory Spourdalakis, Managing Director – Columbia Shipmanagement Greece
Smart Shipping Team
Smart Shipping Team
Geopolitics Discussion Team
Geopolitics Discussion Team

NAVIGATOR ASSEMBLY
TIMELESS SEAS – NEW PATHS

The NAVIGATOR ASSEMBLY, titled #TimelessSeas #NewPaths, the prelude to the 24th NAVIGATOR 2025 – The Shipping Decision Makers Forum, took place on Thursday, the 20th of March 2025, at the Grand Hyatt Athens. The event brought together over 300 executives from the maritime industry, representing 165 ship-owning companies and maritime service providers. Distinguished representatives such as the ambassador of the UK and Luxembourg were among our prestige guests, including embassy representatives from the United States, China, Japan, Italy, Lithuania, Hungary and Portugal.

For one more year, 30 maritime organizations, associations and leading educational institutions alongside Manolis Koutoulakis, the Secretary General of the Aegean and Island Policy ministry, and George Alexandratos, the President of the Hellenic Chamber of Shipping, discussed the current main challenges the maritime sector is facing.

The future of the maritime industry will be shaped by a combination of factors, including decarbonization, human resources, technological advancements, regulatory frameworks, and geopolitical developments. Geopolitical uncertainty, technological transformation, and innovation will play pivotal roles in driving a sustainable and competitive maritime future.

Geopolitical developments, such as ongoing conflicts, new trade policies, and targeted sanctions, significantly impact global shipping by reshaping commercial routes and influencing transportation costs. Strengthening maritime security, diversifying supply chains, and developing new trade corridors—such as the Indo-Middle East-European Corridor (IMEC)—will be crucial in addressing these challenges. Moreover, China’s dominance in shipbuilding and port operations continues to influence the global trade balance, underscoring the interconnectedness of the maritime industry.

Shipping, with its long history of self-regulation and adaptation, is well-positioned to meet the growing demand for decarbonization. However, the subjectivity of decarbonization and the ongoing uncertainty regarding future bunker types create challenges for the industry. Additionally, the tax-like nature of various regulatory decarbonization frameworks remains a point of contention. The Environmental, Social, and Governance (ESG) reporting framework will increasingly affect shipping companies, particularly as regulations evolve under the European Sustainability Reporting Standards (ESRS). While smaller shipping companies may benefit from simpler reporting frameworks, the International Maritime Organization (IMO) remains the primary driver of ESG-related changes, though no significant shifts in their agenda for shipping have occurred yet.

Attracting young talent and offering clear career paths will become increasingly vital. The new generation of workers brings different expectations about work-life balance, which may create a generational gap. While digital communication enables seafarers to stay connected with loved ones, it also contributes to increased isolation among crew members, further highlighting the need to address these concerns. Comprehensive education, lifelong training, stakeholder collaboration, and strategic planning will be essential to ensure a resilient, efficient, and sustainable maritime sector.

The future seafarer will require specialized skills to operate vessels with increasing automation and the use of alternative fuels. Technology, particularly digital transformation, will continue to reshape the maritime sector. Both shipping companies and technology providers agree on the importance of ensuring safe operations and bolstering cybersecurity, with Artificial Intelligence (AI) playing a key role in enhancing productivity.

However, challenges such as “digital fatigue,” the need for a shift in management mindset, data standardization, and the demand for more practical solutions from technology providers remain. To maximize efficiency, automation and AI will be crucial, but regulators must establish clear timelines and roadmaps to guide the transition.

Finally, while new digital  technologies hold immense potential for the future of shipping, addressing the generational gap, ensuring the well-being of seafarers, and overcoming technological hurdles will be essential to creating a sustainable and thriving maritime industry.

In a rapidly evolving world, the shipping industry is navigating unprecedented technological, geopolitical, and environmental challenges. The path forward lies in fostering collaboration among stakeholders, embracing innovation, and keeping the human element at the heart of all we do. Danae Bezantakou, CEO of NAVIGATOR SHIPPING CONSULTANTS, emphasized that the NAVIGATOR ASSEMBLY 2025 reaffirmed the company’s unwavering commitment to shaping a sustainable, resilient, and future-ready maritime ecosystem.

The success of NAVIGATOR ASSEMBLY 2025 highlights NAVIGATOR SHIPPING CONSULTANTS’ dedication to fostering synergies, dialogue, and innovation within the maritime industry. The key takeaways will be further explored at the 24th NAVIGATOR 2025 – THE SHIPPING DECISION MAKERS FORUM, scheduled for Tuesday, November 11, 2025, at the Lighthouse of the Stavros Niarchos Foundation Cultural Center.

Sponsors: A GENERAL GROUP, AKEREON, ANTIPOLLUTION, AUSTRIACARD HOLDINGS, BENEFIT, CCS, COLUMBIA GROUP, CMA ARGOUDELIS, CROSSWORLD,  CYGNUS, DEEPSEA TECHNOLOGIES, DIAPLOUS, DNV, DYNAMIC GROUP, EMBASSY OF PANAMA, ERNST & YOUNG, FORTUNE TECHNOLOGIES, FRANMAN, FURUNO, GOLDEN CARGO, HILL DICKINSON, INMARTEK, KPMG, LG MAR, MARICHEM MARIGASES, MOORE, NAFTOSOL, NEREUS, OCEANKING, ORIANI, PALAU INTERNATIONAL SHIP REGISTRY, PPG,  POLYGREEN, SEKAVIN, SHIPMONEY, SYNTHETICA, THE AMERICAN P&I CLUB, THE MARSHALL ISLANDS REGISTRY, TIMAGENIS LAW, TOTOTHEO MARITIME, UK P&I, VSHIPS, WARTSILA.