Travel and Tourism Leadership Summit
“Can the industry bounce back after Covid-19?’’
New Challenges for the travel industry – Aviation, cruise and marinas industries: the day after
Σταύρος Κατσικάδης
Πρόεδρος
Ένωση Μαρινών Ελλάδας
Μαρίνες & Yachting στην εποχή του κορονοϊού
ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΘΑΛΑΣΣΙΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ
- 32.000 εταιρίες (97% Μικρομεσαίες επιχειρήσεις)
- 280.000 άμεσες θέσεις απασχόλησης
- 70.000 χλμ ακτογραμμής και 37.000 χλμ εσωτερικών υδατογραμμών
- 48 εκατομμύρια Ευρωπαίοι πολίτες συμμετέχουν σε θαλάσσιες δραστηριότητες αναψυχής
- 36 εκατομμύρια ιδιοκτήτες σκαφών στην Ευρώπη
- 6 εκατομμύρια σκάφη στα ευρωπαϊκά ύδατα
- 10.000 μαρίνες παρέχουν πάνω από 1 εκατομμύριο θέσεις ελλιμενισμού
ΕΛΛΑΔΑ
- 16.000 χλμ ακτογραμμή, 6.000 νησιά και νησίδες
- τα σκάφη και οι μαρίνες συμβάλλουν στο 1,41% του ΑΕΠ
- 626 θέσεις εργασίας στο θαλάσσιο τουρισμό, 60 μαρίνες, 13.000 οργανωμένες θέσεις ελλιμενισμού
- 428 ιδιωτικά και 6.109 επαγγελματικά σκάφη
- Έως 5 φορές κατά μ.ο. μεγαλύτερες δαπάνες ανά πελάτη σκάφους σε σύγκριση με τα ξενοδοχεία
- 6 άμεσες θέσεις εργασίας σε μαρίνες και 100 έμμεσες για κάθε 100 θέσεις ελλιμενισμού
- για κάθε ένα ευρώ ελλιμενισμού στη μαρίνα, δημιουργούνται 5 ευρώ δαπανών στην τοπική οικονομία
ΜΑΡΙΝΕΣ
Μείωση εσόδων λόγω 3-μήνης αναστολής:
- Μείωση ενοικίου 40% για καταστήματα, εστιατόρια, γραφεία & υπηρεσίες
- Μηδενικά έσοδα από πάρκινγκ, διαφήμιση.
- Ακύρωση αφίξεων νέων σκαφών, αναβολή συμφωνιών.
- Μηδενικά έσοδα από διερχόμενα σκάφη.
- Μεγαλύτερες απώλειες στις περιφερειακές μαρίνες, δηλαδή μαρίνες Ιονίου, Ανατολικού Αιγαίου, ζητήματα μετανάστευσης.
Μέτρα ανακούφισης από το κράτος: Έκπτωση 40% ενοικίου παραχώρησης (Απρίλιο), έκπτωση 25% ΦΠΑ (Απρίλιο).
YACHTING
Το μέγεθος των οικονομικών ζημιών είναι ακόμη πολύ νωρίς για να εκτιμηθεί:
- Ακύρωση ναύλων, αναβολή προπληρωμών.
- Όσο μικρότερη είναι η χωρητικότητα, τόσο μεγαλύτερη η προβλεπόμενη ζημιά (περιοριστικά μέτρα, χαμηλότερη ζήτηση).
- Αβεβαιότητα στην προσεχή περίοδο.
- Συνεχιζόμενη ανησυχία για μικρές επιχειρήσεις (πρακτορεύσεις, ναυλώσεις, πωλήσεις σκαφών, μεμονωμένοι επαγγελματίες) Μέτρα ανακούφισης από το κράτος: ΦΠΑ ναύλου στο 12%, επίδομα ενίσχυσης εργαζομένων σε αναστολή.
Ανάκαμψη μετά τον Covid-19
Παράγοντες που επηρεάζουν το τελικό επίπεδο των ζημιών της βιομηχανίας Yachting:
- Έγκαιρη εφαρμογή των πρωτοκόλλων υγείας και λειτουργίας στις μαρίνες και το yachting.
- Παράταση της τουριστικής περιόδου και της περιόδου ναύλωσης σκαφών στην Ελλάδα.
- Προώθηση των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων της χώρας στο εξωτερικό (ασφάλεια, κλίμα, προορισμοί, προσφορές).
- Οικονομική βοήθεια από το Κράτος στις μμε και την απασχόληση (πρόγραμμα SURE, επιδότηση εργασίας κ.α.).
- Απαιτούμενος χρόνος για το αντιικό/εμβόλιο – θα σωθεί η επόμενη σεζόν;
Διδάγματα – νέες προκλήσεις
- Ηλεκτρονικές λύσεις, ψηφιακή τεχνολογία (e-συνέδρια, CRM, άμεση επικοινωνία, εξυπηρέτηση πελατών, λογισμικό).
- Λιγότερο χαρτί, εξοικονόμηση ενέργειας, μείωση άσκοπων μετακινήσεων και χρόνου αναμονής των μαρινών.
- Παραγωγικότητα, αναδιοργάνωση ανθρώπινου δυναμικού, σχέδια έκτακτης ανάγκης, εκπαίδευση.
- Αναμόρφωση του Δημόσιου τομέα και των διαδικασιών, λιγότερη γραφειοκρατία.