Μαρίνες & Yachting στην εποχή του κορονοϊού

264

Travel and Tourism Leadership Summit

“Can the industry bounce back after Covid-19?’’

New Challenges for the travel industry – Aviation, cruise and marinas industries: the day after

 

 

Σταύρος Κατσικάδης
Πρόεδρος
Ένωση Μαρινών Ελλάδας

 

Μαρίνες & Yachting στην εποχή του κορονοϊού

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΘΑΛΑΣΣΙΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ
  • 32.000 εταιρίες (97% Μικρομεσαίες επιχειρήσεις)
  • 280.000 άμεσες θέσεις απασχόλησης
  • 70.000 χλμ ακτογραμμής και 37.000 χλμ εσωτερικών υδατογραμμών
  • 48 εκατομμύρια Ευρωπαίοι πολίτες συμμετέχουν σε θαλάσσιες δραστηριότητες αναψυχής
  • 36 εκατομμύρια ιδιοκτήτες σκαφών στην Ευρώπη
  • 6 εκατομμύρια σκάφη στα ευρωπαϊκά ύδατα
  • 10.000 μαρίνες παρέχουν πάνω από 1 εκατομμύριο θέσεις ελλιμενισμού

ΕΛΛΑΔΑ

  • 16.000 χλμ ακτογραμμή, 6.000 νησιά και νησίδες
  • τα σκάφη και οι μαρίνες συμβάλλουν στο 1,41% του ΑΕΠ
  • 626 θέσεις εργασίας στο θαλάσσιο τουρισμό, 60 μαρίνες, 13.000 οργανωμένες θέσεις ελλιμενισμού
  • 428 ιδιωτικά και 6.109 επαγγελματικά σκάφη
  • Έως 5 φορές κατά μ.ο. μεγαλύτερες δαπάνες ανά πελάτη σκάφους σε σύγκριση με τα ξενοδοχεία
  • 6 άμεσες θέσεις εργασίας σε μαρίνες και 100 έμμεσες για κάθε 100 θέσεις ελλιμενισμού
  • για κάθε ένα ευρώ ελλιμενισμού στη μαρίνα, δημιουργούνται 5 ευρώ δαπανών στην τοπική οικονομία

ΜΑΡΙΝΕΣ

Μείωση εσόδων λόγω 3-μήνης αναστολής:

  • Μείωση ενοικίου 40% για καταστήματα, εστιατόρια, γραφεία & υπηρεσίες
  • Μηδενικά έσοδα από πάρκινγκ, διαφήμιση.
  • Ακύρωση αφίξεων νέων σκαφών, αναβολή συμφωνιών.
  • Μηδενικά έσοδα από διερχόμενα σκάφη.
  • Μεγαλύτερες απώλειες στις περιφερειακές μαρίνες, δηλαδή μαρίνες Ιονίου, Ανατολικού Αιγαίου, ζητήματα μετανάστευσης.

Μέτρα ανακούφισης από το κράτος: Έκπτωση 40% ενοικίου παραχώρησης (Απρίλιο), έκπτωση 25% ΦΠΑ (Απρίλιο).

YACHTING

Το μέγεθος των οικονομικών ζημιών είναι ακόμη πολύ νωρίς για να εκτιμηθεί:

  • Ακύρωση ναύλων, αναβολή προπληρωμών.
  • Όσο μικρότερη είναι η χωρητικότητα, τόσο μεγαλύτερη η προβλεπόμενη ζημιά (περιοριστικά μέτρα, χαμηλότερη ζήτηση).
  • Αβεβαιότητα στην προσεχή περίοδο.
  • Συνεχιζόμενη ανησυχία για μικρές επιχειρήσεις (πρακτορεύσεις, ναυλώσεις, πωλήσεις σκαφών, μεμονωμένοι επαγγελματίες) Μέτρα ανακούφισης από το κράτος: ΦΠΑ ναύλου στο 12%, επίδομα ενίσχυσης εργαζομένων σε αναστολή.

Ανάκαμψη μετά τον Covid-19

Παράγοντες που επηρεάζουν το τελικό επίπεδο των ζημιών της βιομηχανίας Yachting:

  • Έγκαιρη εφαρμογή των πρωτοκόλλων υγείας και λειτουργίας στις μαρίνες και το yachting.
  • Παράταση της τουριστικής περιόδου και της περιόδου ναύλωσης σκαφών στην Ελλάδα.
  • Προώθηση των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων της χώρας στο εξωτερικό (ασφάλεια, κλίμα, προορισμοί, προσφορές).
  • Οικονομική βοήθεια από το Κράτος στις μμε και την απασχόληση (πρόγραμμα SURE, επιδότηση εργασίας κ.α.).
  • Απαιτούμενος χρόνος για το αντιικό/εμβόλιο – θα σωθεί η επόμενη σεζόν;

Διδάγματα – νέες προκλήσεις

  • Ηλεκτρονικές λύσεις, ψηφιακή τεχνολογία (e-συνέδρια, CRM, άμεση επικοινωνία, εξυπηρέτηση πελατών, λογισμικό).
  • Λιγότερο χαρτί, εξοικονόμηση ενέργειας, μείωση άσκοπων μετακινήσεων και χρόνου αναμονής των μαρινών.
  • Παραγωγικότητα, αναδιοργάνωση ανθρώπινου δυναμικού, σχέδια έκτακτης ανάγκης, εκπαίδευση.
  • Αναμόρφωση του Δημόσιου τομέα και των διαδικασιών, λιγότερη γραφειοκρατία.