Στη δίνη της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης συνεχίζει να στροβιλίζεται η ναυτιλιακή βιομηχανία και έχει πλήξει ιδιαίτερα την αγορά μεταφοράς ξηρού φορτίου, τα λεγόμενα φορτηγά πλοία.
Σε αυτό το πεδίο σκληρού ανταγωνισμού, η ναυλαγορά έχει κατρακυλήσει στα επίπεδα της δεκαετίας του ’80. Η κατάσταση είναι πλέον πολύ άσχημη και για ανθρώπους με δυνατό νευρικό σύστημα αφού οι προβλέψεις και για το 2016 είναι δυσοίωνες. Σύμφωνα με διεθνείς οικονομικούς αναλυτές, εκτιμάται ότι οι ζημιές για τις μεγαλύτερες εισηγμένες ναυτιλιακές εταιρείες ξηρού φορτίου στα χρηματιστήρια της Νέας Υόρκης, του Όσλο και του Χονγκ Κονγκ θα ξεπεράσουν το ένα δισεκατομμύριο δολάρια.
Η ναυλαγορά είναι αντιµέτωπη και µε τις δύο θεμελιώδεις μεταβλητές που καθορίζουν την πορεία της. Την αυξημένη προσφορά τονάζ δηλαδή πλοίων, που είναι σωρευτική από τα προηγούµενα χρόνια και παράλληλα την επιβράδυνση της παγκόσµιας ανάπτυξης και Εµπορίου.» Με λίγα λόγια υπάρχουν περισσότερα πλοία στο νερό από όσα είναι τα φορτία που διατίθενται προς μεταφορά.
Η αρνητική εικόνα της ναυλαγοράς το 2015 είχε ως αποτέλεσµα να παραδοθούν τελικά 40% λιγότερα πλοία από αυτά που ήταν να ναυπηγηθούν, όταν τα προηγούµενα χρόνια η μείωση κυµάνθηκε στα επίπεδα του 30%.
Πιο συγκεκριµένα, βάσει του βιβλίου παραγγελιών, στις αρχές του 2015, οι παραδόσεις σε πλοία µεταφοράς ξηρού φορτίου υπολογίζονταν στα 1.104 κομμάτια, αλλά τελικά παραδόθηκαν 650 περίπου. Οι αναλυτές εκτιμούν ότι εάν το ποσοστό των ακυρώσεων/µετακυλήσεων συνεχίσει να κυμαίνεται στο 40% κυµανθεί, τότε για το 2016 η καθαρή αύξηση του στόλου θα κλείσει στα ίδια επίπεδα µε το 2015 δηλαδή περίπου στο 2,5%.
Μέσα στο 2015, υπήρξαν πλοιοκτήτες που άλλαξαν την παραγγελία τους από πλοία µεταφοράς ξηρού φορτίου σε δεξαµενόπλοια, λόγω των αρνητικών εξελίξεων στο ξηρό φορτίο και της βελτιωµένης αγοράς των tankers.
Το µόνο στοιχείο που λειτούργησε θετικά την περασμένη χρονιά, ήταν η πορεία των διαλύσεων. Ήταν η χρονιά µε το 2ο υψηλότερο ρεκόρ µετά το 2012. Ειδικότερα, 427 πλοία ή 30,42 εκ. τόνοι οδηγήθηκαν προς διάλυση εκ των οποίων οι 15,44 εκατ, δηλαδή περίπου το 50% ήταν πλοία χωρητικότητας άνω των 100.000 τόνων.
Οι Έλληνες
Στο ξηρό φορτίο ο ελληνικών συμφερόντων στόλος είναι πρωταγωνιστής. Οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες ελέγχουν το 15,2% των πλοίων που αποτελούν τον παγκόσμιο στόλο των φορτηγών και το 15,1% της χωρητικότητας. Διοικούν στόλο από συνολικά 1.752 πλοία επί συνόλου 11.555 του παγκόσμιου στόλου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Marine Information Services, οι Έλληνες με ισχυρούς στόλους από φορτηγά πλοία είναι με βάση τον αριθμό πλοίων που διαχειρίζονται:
- Ο Πέτρος Παππάς με την Star Bulk με 77 πλοία
- Η Αγγελική Φράγκου με τη Navios έχει 71 πλοία
- Ο Πήτερ Γεωργιόπουλος με την Genmar-Genco με 70
- Ο Γιώργος Οικονόμου με την Cardif και την Dryships με 56
- Ο Γιάννης Αγγελικούσης με 47 φορτηγά πλοία
- O Συμεών Παληός με την Diana Shipping με 43 πλοία
- O Θοδωρής Βενιάμης με την Golden Union και 39 φορτηγά
- Ο Μάρκος Νομικός με την Nomikos A.M. Transworld Maritime με 37 πλοία
- Ο Πόλυς Βάσου Χατζηιωάνννου με την Safe Bulkers και 36 φορτηγά πλοία
- Ο Μιχάλης Γκιόκας με την Navarone Sa και 35 πλοία
Nαυπηγήσεις
Όσο αφορά τις παραγγελίες για ναυπηγήσεις φορτηγών πλοίων, σύμφωνα με τα στοιχεία της Marine Information Services, στην πρώτη 5άδα βρίσκουμε τους Πέτρο Παππά με 12 συμβόλαια, Όμιλο Λασκαρίδη με 11, τον Θοδωρή Βενιάμη με 12, τον Πόλυ Βάσου Χατζηιωάννου με 8 και τον Μιχάλη Μποδούρογλου με 5 όσα και ο Όμιλος Αγγελικούση.