ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΠΡΟΕΔΡΟΥ Ε.Β.Ε.Π., κ. ΒΑΣΙΛΗ ΚΟΡΚΙΔΗ, ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ MARITIME INTELLIGENCE

350

Κύριε Πρόεδρε η πανδημία με τον COVID-19 συνεχίζεται.  Μπορείτε να μας κάνετε ένα γενικό απολογισμό μέχρι σήμερα;

Το εμπόριο εξακολουθεί να είναι «διασωληνομένο»… με τις υποχρεώσεις να «τρέχουν» έστω και αν κάποιες εξ αυτών μείωσαν ρυθμούς εξαιτίας των μέτρων της κυβέρνησης. Η χρονιά έκλεισε με τις «μάχες» που δόθηκαν στις ηλεκτρονικές πλατφόρμες, e-shop και σε «click away» για τη διεκδίκηση του εορταστικού τζίρου στο λιανεμπόριο, που εκτιμάται ότι υπολείπεται κατά πολύ του περυσινού, με περίπου 1,5 δισ. ευρώ πωλήσεις. Οι αλυσίδες και οι μεγάλες επιχειρήσεις σίγουρα είχαν το προβάδισμα στην on line εξυπηρέτηση των καταναλωτών, αλλά και οι μικρές επιχειρήσεις αντέδρασαν εγκαίρως προσπαθώντας, με εξ αποστάσεως πωλήσεις, να μετριάσουν την χασούρα τους. Οι περισσότεροι, μάλιστα, μικροί έμποροι, με ευρηματικότητα αξιοποίησαν την ευελιξία και την ταχύτητά τους, παραδίδοντας τις παραγγελίες αυθημερόν, εκμεταλλευόμενοι το «μποτιλιάρισμα» των γνωστών e-shops και εταιριών courier. Επίσης, αξιοποίησαν την προσωπική επαφή με τους τακτικούς πελάτες τους, αφού, με βιντεοκλήσεις και delivery, εξυπηρέτησαν τις εορταστικές ανάγκες για οικογενειακά δώρα. Όλοι οι κλάδοι του λιανεμπορίου ενεργοποιήθηκαν να εξυπηρετήσουν τους πελάτες τους, μετά την αρχική παγωμάρα που προκάλεσε η απόφαση να μην ανοίξουν τα καταστήματα στις γιορτές, προσπαθώντας να σώσουν ό,τι σώζεται, μετριάζοντας απώλειες που, έτσι κι αλλιώς, ήταν δεδομένες.  Οι διασωθέντες της λιανικής, την περσινή χρονιά, ήταν σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ,  η λιανική τροφίμων και φαρμακευτικών ειδών με αύξηση 4%, οι πωλήσεις ηλεκτρονικών υπολογιστών με 10% και, γενικότερα, οι «online» πωλήσεις με επιπλέον αύξηση 15%. Οι πληγέντες είναι πάνω από 40 κλάδοι του λιανεμπορίου, με μεγάλους χαμένους τα καταστήματα πώλησης ρολογιών και κοσμημάτων με -47%, καλλυντικών με -37%, ένδυσης με – 30%, υπόδησης με -29%, επίπλων και ειδών οικιακής χρήσης με -19%. Σύμμαχοι στην προσπάθεια επιβίωσης για εκείνους που δεν είχαν τις υποδομές e-shop, φαίνεται να ήταν οι ηλεκτρονικές εφαρμογές και οι μεγάλες πλατφόρμες, με τη στήριξη των Επιμελητηρίων και των τοπικών Εμπορικών Συλλόγων, που επιστράτευσαν επικοινωνιακές και ενημερωτικές καμπάνιες για να προσεγγίσουν τους καταναλωτές με το click away. Άλλωστε, το γεγονός ότι πάνω από τους τρεις στους δέκα καταναλωτές  έκαναν τις αγορές τους μέσω του πειραματικού click away δεν άφησε κανέναν ασυγκίνητο. Σε κάθε περίπτωση, οι καταστηματάρχες της Περιφέρειας Αττικής, προσπάθησαν να ανταποκριθούν με κάθε ασφαλή και δυνατό τρόπο στις καταναλωτικές ανάγκες των πελατών τους. Οι πρώτες εκτιμήσεις δείχνουν πως η λειτουργία του click away, επέτρεψε στις μικρές επιχειρήσεις να κάνουν από 5% έως το πολύ 20% του περυσινού ημερήσιου τζίρου τους. Επίσης, πρόσφατη έρευνα του Ο.Π.Α. εκτίμησε πως, στις γιορτές που πέρασαν, οι 7 στους 10 καταναλωτές περιόρισαν στο 1/3 τις αγορές τους, με 3 στους 10 να μην κάνουν καθόλου αγορές ή το πολύ μέχρι 50€, οι 2 στους 10 να κάνουν αγορές μέχρι 100€, οι 3 στους 10 μέχρι 200€ και οι 2 στους 10 μέχρι ή άνω των 500€.

Σε δελτίο τύπου του Ε.Β.Ε.Π. αναφέρεται ότι στο μητρώο του Επιμελητηρίου για το 2020 έγιναν περισσότερες εγγραφές και λιγότερες διαγραφές επιχειρήσεων.  Θέλουμε να σχολιάσετε αυτό το θετικό γεγονός.

Η αναλογία 4 προς 1 των εγγραφών-διαγραφών στο μητρώο του Ε.Β.Ε.Π. και, ιδιαιτέρως, των «start-ups» έναντι των «λουκέτων», εύλογα δημιουργεί αισιοδοξία για το νέο οικονομικό έτος. Η πειραϊκή επιχειρηματικότητα, σε πείσμα των καιρών, και του «πανδημικού» 2020,  ξεκινά αριθμητικά τουλάχιστον, ενισχυμένη το 2021 και αναμένεται να ανακάμψει τη νέα χρονιά, ακολουθώντας τη θετική εξέλιξη του λιμανιού, των ναυπηγείων αλλά, κυρίως, τη δυναμική της παγκόσμιας πρωτοκαθεδρίας της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας. Δεν πρέπει να διαλάθει της προσοχής ότι, και το 2019, το ισοζύγιο εγγραφών διαγραφών είχε επίσης κλείσει θετικά και μάλιστα αυξημένο κατά 40% σε σχέση με το 2018. Η επιχειρηματική κοινότητα του Πειραιά έχει αποδείξει τις αντοχές της απέναντι στις έντονες διακυμάνσεις του οικονομικού γίγνεσθαι, αλλά και τη διάθεσή της να παλέψει, όχι μόνο για τη διατήρηση του υφιστάμενου αριθμού επιχειρήσεων και ενός εξαιρετικά σημαντικού αριθμού θέσεων εργασίας, αλλά και για την επαύξησή τους. Οι νομοθετικές παρεμβάσεις, οι διαρθρωτικές αλλαγές και οι αναπτυξιακές προοπτικές της παρούσας κυβέρνησης του Κ. Μητσοτάκη αρχίζουν να αποδίδουν στο σύνολο της απασχόλησης και της οικονομίας, με τη δημιουργία νέων επιχειρήσεων και νέων θέσεων εργασίας. Το Ε.Β.Ε.Π., ξεκινά τη νέα χρονιά συνεχίζοντας με τους ίδιους στόχους, από εκεί που τους άφησε, ελέω πανδημίας. Οι προσπάθειες εντείνονται στη στήριξη και μεγέθυνση, αλλά και την ψηφιοποίηση κάθε μορφής επιχειρήσεων του εμπορίου, της βιομηχανίας, της ναυτιλίας, των logistics και των υπηρεσιών. Οι παρεμβάσεις επικεντρώνονται στην επίτευξη όλων των επενδύσεων, αλλά και την επίσπευση των εμβληματικών έργων προς όφελος της τοπικής επιχειρηματικότητας. Καθίσταται προφανές ότι το Ε.Β.Ε.Π. υποστήριξε και θα υποστηρίξει, παντοιοτρόπως, κάθε μεταρρύθμιση που θα συμβάλει στην περεταίρω βελτίωση του επενδυτικού κλίματος, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την προσέλκυση νέων επενδύσεων στον Πειραϊκό χώρο. Ευελπιστούμε, στο τέλος του τρέχοντος έτους, που είναι το πρώτο της δεύτερης δεκαετίας του 21ου αιώνα, το ισοζύγιο εγγραφών να κινηθεί σε θετικά διψήφια νούμερα.   

Σήμερα η Ελληνική Ναυπηγική Βιομηχανία εμφανίζει σημάδια αναγέννησης με τα ναυπηγεία της Σύρου να κάνουν την έναρξη της νέας εποχής.  Πιστεύετε ότι μπορούν να έχουν την ίδια τύχη κα τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και Σκαραμαγκά;

Η αναζωογόνηση του ναυπηγοεπισκευαστικού τομέα της χώρας είναι ένα στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί. Η εκδήλωση επενδυτικού ενδιαφέροντος για τα ναυπηγεία Ελευσίνας και Σκαραμαγκά, αλλά και, γενικότερα, στον ναυπηγοεπισκευαστικό τομέα, δημιουργεί αίσθημα αισιοδοξίας για την αναγέννηση των ναυπηγοεπισκευαστικών δραστηριοτήτων. Σκαραμαγκάς, Ελευσίνα και Σύρος σχηματοποιούν την «τρίαινα» της ναυπηγικής βιομηχανίας της χώρας, η οποία, ως γνωστόν, υπέστη σοβαρό πλήγμα, όπως άλλωστε έχει υποστεί ο τομέας σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, λόγω του σκληρού ανταγωνισμού από τα ναυπηγεία της Άπω Ανατολής (φτηνά εργατικά χέρια, συχνά απουσία μέτρων προστασίας του περιβάλλοντος, πρόσβαση σε κρατικές χρηματοδοτήσεις ή, σε άλλες περιπτώσεις, υψηλή τεχνογνωσία, κά). Στην Ελλάδα, ο ναυπηγοεπισκευαστικός / κατασκευαστικός κλάδος κατέρρευσε, όχι μόνο λόγω παγκόσμιας κρίσης, αλλά κι από άλλες ελληνικές παθογένειες και την αδυναμία του κράτους και των ιδιωτών να παρουσιάσουν ένα σοβαρό, στραμμένο προς το μέλλον σχέδιο για την βιωσιμότητα των ναυπηγείων. Εφόσον, τελικά, ευοδωθούν οι προσπάθειες αναζωογόνησης των δύο μεγάλων ναυπηγικών μονάδων του Κόλπου της Ελευσίνας, καθίσταται προφανές ότι η Ελλάδα αποκτά εκ νέου το στρατηγικό πλεονέκτημα στο πέταλο της Ανατολικής Μεσογείου. Καθίσταται προφανές ότι ένα μεγάλο έργο σε ναυπηγήσεις, ναυπηγοεπισκευές και λοιπές εργασίες σε πλοία που σήμερα καρπώνονται οι Τουρκικές γιάρδες, θα διεκδικηθεί από την Ελληνική «ναυπηγική τρίαινα» με ό,τι θετικό συνεπάγεται αυτό για την εθνική οικονομία, αλλά και τη βελτίωση των αμυντικών δυνατοτήτων της χώρας.

Το Ε.Β.Ε.Π. έχει καταστήσει σαφές ότι θα σταθεί αρωγό σε κάθε προσπάθεια αναζωογόνησης των σημαντικών ναυπηγείων στην περιοχή ευθύνης του, θεωρώντας ότι βασική προϋπόθεση είναι η απάλειψη των όποιων γραφειοκρατικών αγκυλώσεων και ιδεοληψιών του παρελθόντος, που τόσο στοίχησαν στην οικονομία και στη χώρα. Εάν αντιμετωπιστούν άμεσα τα προβλήματα που υφίστανται στη ναυπηγοεπισκευή και τον εφοδιασμό πλοίων, έχει υπολογιστεί ότι η ελληνική οικονομία θα μπορούσε να καρπωθεί 14 δισ. ευρώ. Και δεν είναι μόνο αυτό. Εφόσον, τελικά, ευοδωθούν οι προσπάθειες της ΟΝΕΧ και ξεκινήσουν να κατασκευάζονται πολεμικά πλοία στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, μεταφράζονται σε έναν επιπλέον αριθμό 1.000 θέσεων εργασίας. Αυτές θα έρθουν να προστεθούν στις 1.500-2.000 θέσεις εργασίας, σε βάθος χρόνου 18 έως 24 μηνών από την έναρξη λειτουργίας των ναυπηγείων, όπως προέβλεπε το αρχικό σχέδιο. Και δεν είναι μόνο αυτές οι θέσεις εργασίας, καθώς υπάρχει, στον ευρύτερο Πειραϊκό χώρο, πλειάδα επιχειρήσεων του ναυπηγοεπισκευαστικού κλάδου, των τροφοεφοδίων και γενικά της κατασκευής υλικών για πλοία που προσδοκούν να «συνεπειχειρήσουν» με τα ναυπηγεία.

Αξίζει να σημειωθεί ότι σε συνεδρίαση του Δ.Σ. του Επιμελητηρίου στα τέλη του περασμένου έτους, όπου έγινε εκτενής συζήτηση για το σύνολο των ζητημάτων που απασχολούν τις επιχειρήσεις του ναυπηγοεπισκευαστικού cluster, ελήφθη ομόφωνη απόφαση για συμβολική επενδυτική συμμετοχή του Ε.Β.Ε.Π. στη δημιουργία Ναυπηγικού Κόμβου εθνικής σημασίας από την ONEX Shipyards, που διαθέτει business plan για την επόμενη μέρα και έχει κύρια και αποκλειστική δραστηριότητα την ναυπηγική βιομηχανία. Το Ε.Β.Ε.Π., πρόσφατα, με επιστολή του στα συναρμόδια υπουργεία, υποστήριξε τη θέση ότι τα ελληνικά ναυπηγεία μπορούν να ναυπηγήσουν κάθε τύπο πλοίου, δεδομένου ότι στις ελληνικές ναυπηγικές μονάδες υπάρχει ζέουσα τεχνογνωσία η οποία πρέπει να αξιοποιηθεί. Η ναυπήγηση Ε/Γ-Ο/Γ πλοίων «tailor made» για τις ανάγκες της ελληνικής πολυνησίας στις ελληνικές ναυπηγικές μονάδες, δεν πρέπει να αποτελεί «όνειρο», αλλά μία πραγματικότητα. Σήμερα, που η ελληνική ναυπηγική βιομηχανία εμφανίζει σημάδια αναγέννησης, με τα ναυπηγεία της Σύρου να κάνουν την έναρξη της νέας εποχής, ίσως είναι μία χρυσή ευκαιρία ο ακτοπλοϊκός στόλος, που αντιμετωπίζει την πρόκληση για μείωση των αέριων ρύπων και άρα του περιβαλλοντικού του αποτυπώματος, αλλά και της αναγκαίας ανανέωσης αρκετών μονάδων του, να αξιοποιήσει τις ναυπηγοεπισκευαστικές μονάδες που υπάρχουν. Είτε για τις μετασκευές, και γιατί όχι, και για τις ναυπηγήσεις νέων μονάδων, καθώς η ανανέωση του στόλου αποτελεί μια πρώτης τάξεως ευκαιρία ώστε να ενισχυθεί περαιτέρω η βιομηχανία ναυπηγήσεων με την κατασκευή νέων πλοίων που θα χαρακτηρίζονται από σειρά καινοτομιών, τόσο σχεδιαστικών, όσο και περιβαλλοντικών.

Ένας από τους κλάδους που έχει πληγεί ιδιαίτερα είναι η ακτοπλοΐα της χώρας.  Υπάρχουν δυνατότητες οι οποίες μπορούν να στηρίξουν τον συγκεκριμένο κλάδο;

Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς, με αφορμή και την πρόσφατα παρουσιασμένη μελέτη του ΙΟΒΕ για την ακτοπλοΐα της χώρας, ανακοίνωσε ότι βρίσκεται στην «ίδια ρότα» με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) ως προς το ζήτημα της αξιοποίησης όλων των χρηματοδοτικών εργαλείων για τη στήριξη του τομέα. Οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις, με αρωγό την κυβέρνηση, θα πρέπει να ενταχθούν και να αξιοποιήσουν κάθε χρηματοδοτικό πρόγραμμα που αναφέρεται στις θαλάσσιες μεταφορές, τους «θαλάσσιους διαδρόμους» αλλά και τις συνδυασμένες μεταφορές καθώς δεν πρέπει να διαλάθει της προσοχής μας ότι η ακτοπλοΐα αποτελεί έναν από τους βασικούς κρίκους της.  

Η ακτοπλοΐα βρέθηκε, λόγω της πανδημίας, αντιμέτωπη με ένα «freak wave» το 2020, ενώ στο τρέχον έτος θα «παλέψει» με τα ισχυρά απόνερα του κύματος αυτού, ώστε να ξεπεράσει ο κλάδος τις ζημιές των 120 εκ. ευρώ.  Η σημασία της ακτοπλοΐας για τις νησιωτικές οικονομίες, αλλά και για τη διασφάλιση της εδαφικής συνοχής της χώρας, έχει φωτιστεί δεόντως, τόσο μέσα από την πρόσφατα παρουσιασθείσα  μελέτη του ΙΟΒΕ, όσο και από τις ετήσιες μελέτες-αναλύσεις της XRTC. Ο ακτοπλοϊκός στόλος απασχολεί έναν μεγάλο αριθμό του ναυτεργατικού δυναμικού της χώρας, συμβάλλει στη διατήρηση επίσης μεγάλου αριθμού θέσεων εργασίας στην ξηρά, σε υποστηρικτικές προς το πλοίο υπηρεσίες, αλλά και στο ευρύτερο «Maritime Hellas» cluster των δραστηριοτήτων που αφορούν στο πλοίο.

Κύριε Πρόεδρε, πείτε μας σε βασικές γραμμές το έργο του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς (Ε.Β.Ε.Π.).

Το έργο του Επιμελητηρίου είναι πολυεπίπεδο.

– Στην οικονομία

To Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς επιχειρεί να συμβάλει στη συγκρότηση ενός ελεύθερου, ευέλικτου, ανταγωνιστικού και σύγχρονου επιχειρηματικού περιβάλλοντος το οποίο θα προάγει τις παραγωγικές δυνάμεις της χώρας και θα αναδεικνύει τους τομείς του εμπορίου και της βιομηχανίας ως τις ατμομηχανές που θα οδηγήσουν στη βιώσιμη και αειφόρο οικονομική ανάπτυξη. Συγχρόνως, το ΕΒΕΠ συμμετέχει στη διαμόρφωση της οικονομικής πολιτικής για ένα δίκαιο, αξιόπιστο και σταθερό φορολογικό σύστημα, για τον περιορισμό της γραφειοκρατίας, την αποτελεσματικότητα του δημόσιου τομέα και, γενικότερα, τη δημιουργία των κατάλληλων συνθηκών για την προσέλκυση και την προώθηση ελληνικών και ξένων επενδύσεων.

Για την επίτευξη των ανωτέρω, παρεμβαίνει καθημερινά με τεκμηριωμένες θέσεις και προτείνει λύσεις υποβάλλοντας υπομνήματα, πραγματοποιώντας συναντήσεις και παραστάσεις σε κάθε αρμόδιο φορέα και Οργανισμό, κυβερνητικούς παράγοντες, βουλευτές, αυτοδιοικητικές αρχές και πολιτικούς αρχηγούς.

– Στη Ναυτιλία & Ναυπηγική Βιομηχανία

Με την πεποίθηση ότι η ανάπτυξη της πόλης του Πειραιά συνδέεται άμεσα με τον πλούτο της θάλασσας, μεταξύ των πρωταρχικών στόχων του Επιμελητηρίου είναι η αναβάθμιση της ευρύτερης περιοχής, ως κέντρου ναυτιλίας, όπου θα συγκεντρώνεται το σύνολο του ναυτιλιακού πλέγματος-συστάδας (Maritime-PortCluster), ώστε να μετατραπεί σε ανταγωνιστικό πόλο έλξης για την παγκόσμια ναυτιλία. Ακόμα, με σειρά δράσεών του προωθεί τη βελτίωση της εξωστρέφειας της πρωτογενούς και δευτερογενούς παραγωγής της Χώρας, εστιάζοντας στην εξαγωγή ελληνικών προϊόντων μεταξύ άλλων και μέσω του εφοδιασμού των κρουαζιερόπλοιων και των ποντοπόρων πλοίων.

Προκειμένου δε να αντιμετωπίσει με δραστικό τρόπο τα θέματα ναυτιλιακού ενδιαφέροντος και τα προ-βλήματα του ευαίσθητου και συναλλαγματοφόρου κλάδου της «Ναυπηγικής Βιομηχανίας» ενημερώνεται διαρκώς για τις εξελίξεις που αφορούν στον κλάδο, λαμβάνει πρωτοβουλίες για εκπόνηση μελετών, προτείνει λύσεις στους αρμόδιους φορείς και παρεμβαίνει δυναμικά, ενώ συμμετέχει με εκπροσώπους του σε ναυτιλιακά συνέδρια, καθώς και σε ομάδες εργασίας για επίλυση στοχευμένων ζητημάτων του χώρου.

Επιπλέον, υλοποιεί με επιτυχία έργα κατάρτισης απασχολούμενων και ανέργων, χρηματοδοτούμενα από την Ευρωπαϊκή Ένωση, με στόχο την αναβάθμιση και πιστοποίηση των επαγγελματικών δεξιοτήτων τους, κυρίως από τους κλάδους της Ναυπηγοεπισκευής.

– Στην Απασχόληση & Κατάρτιση

To Ε.Β.Ε.Π. δίνει μεγάλη βαρύτητα σε συγκεκριμένους ευαίσθητους τομείς, καθώς:

Διοργανώνει ψηφιακά, με βάση τα νέα δεδομένα ασφαλείας για την μη περεταίρω διασπορά της πανδημίας,  συνέδρια, ημερίδες, επιμορφωτικά δωρεάν σεμινάρια για τις επιχειρήσεις-μέλη του (όπως τα σεμινάρια επιμόρφωσης και πιστοποίησης Τεχνικών Ασφαλείας) και άλλες εν γένει δράσεις εκπαίδευσης, επιδοτούμενες ή μη, ενημέρωσης και κατάρτισης σε θέματα επιχειρηματικού ενδιαφέροντος.

Πληροφορεί τις επιχειρήσεις, σχετικά με προγράμματα χρηματοδότησής τους για την πρόσληψη ανέργων, καθώς και εκπαίδευσης και κατάρτι-σης του απασχολούμενου προσωπικού τους.

Ενημερώνει τους ανέργους, σχετικά με προγράμματα απασχόλησης και ένταξής τους στην αγορά εργασίας, καθώς και για εξειδικευμένα προγράμματα κατάρτισης, χρηματοδότησης και δημιουργίας νέων επιχειρήσεων.

Υλοποιεί συγχρηματοδοτούμενα έργα, με στόχο τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και της αποτελεσματικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων μέσα από την ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού τους.

Ενισχύει την προσπάθεια «σύνδεσης» των Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων με το επιχειρείν.

– Στον Πολιτισμό

Στο πλαίσιο της ανθρωπιστικής και κοινωνικής διάστασης του ρόλου του, συνδράμει οικονομικά, μέσα στα στενά όρια του προϋπολογισμού του, διάφορα ιδρύματα, κοινωνικούς, πολιτιστικούς και άλλους κοινωφελείς φορείς.

Ποια είναι τα πρώτα μέτρα που πρέπει να ληφθούν ώστε να είναι, όσο το δυνατόν, λιγότερες οι επιπτώσεις από τον COVID-19;  

Το ζητούμενο είναι το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης να βρει έναν τρόπο ώστε οι επιπτώσεις στην οικονομία να είναι δημοσιονομικά και μακροοικονομικά περιορισμένες και εντός των επιτρεπτών ορίων. Σύμφωνα με τον νομικό όρο «moratorium» που χρησιμοποιείται από τις τράπεζες, όποια οφειλή αναστέλλεται και ρυθμίζεται για ορισμένο χρονικό διάστημα, δεν χρεώνεται ως ζημία. Αντίστοιχα, λοιπόν, δεν θα προσμετράται στο ιδιωτικό χρέος των 234 δις ευρώ και ούτε στο δημόσιο χρέος των 338 δις ευρώ. Μια ενιαία ρύθμιση 120 δόσεων για την αποπληρωμή όλων των ληξιπρόθεσμων χρεών, τόσο των «παγωμένων οφειλών», αλλά και όσων δημιουργήθηκαν εντός πανδημίας, θα πρέπει να γίνει σταδιακά με το 30% της δόσης τον πρώτο χρόνο, 50% τον δεύτερο, 70% τον τρίτο χρόνο, πριν επανέλθει στο 100% για το υπόλοιπο της δεκαετίας. Η συνέχιση των στοχευμένων μέτρων στήριξης πρέπει να εξισορροπήσει τα έσοδα από τον κύκλο εργασιών των επιχειρήσεων με τις συσσωρευμένες δόσεις του 2020 και τις νέες υποχρεώσεις, ώστε να αποτρέψουμε από τον Απρίλιο νέα έκρηξη ληξιπρόθεσμων οφειλών και τον κίνδυνο λουκέτων σε 1 στις 3 επιχειρήσεις. Ουσιαστικά, η κυβέρνηση θα πρέπει να διαμορφώσει ένα πλαίσιο ώστε να είναι διαχειρίσιμες οι υποχρεώσεις οι οποίες, ως γνωστόν, τρέχουν και θα συνεχίσουν να τρέχουν για τις επιχειρήσεις προκειμένου αυτές να μην προσλάβουν την δυναμική ενός «γιγάντιου κύματος» που θα τις «πνίξουν» προσεχώς. Η οικονομία κινείται μεταξύ πανδημίας και εμβολίου και η επιχειρηματικότητα χρειάζεται ένα δικό της «εμβόλιο» για να κλείσει την παρένθεση της κρίσης, να ανακάμψει από την ύφεση και να περάσει με προοπτική στην κανονικότητα. Πρέπει, λοιπόν, να δοθεί αυτή η ευκαιρία σε όλους και, όσοι την αξιοποιήσουν σωστά, να έχουν το δικαίωμα να συμμετάσχουν στην αναμενόμενη «αναπήδηση» της ελληνικής οικονομίας. Σε αυτή την προσπάθεια, επισημαίνεται, για άλλη μια φορά, πως δεν πρέπει να αδικηθούν οι συνεπείς φορολογούμενοι και οι ενήμερες επιχειρήσεις πάνω στις οποίες στηρίζονται τα δημόσια έσοδα και θα «τραβήξουν το κάρο» της πραγματικής οικονομίας, προς την επόμενη μέρα της οικονομικής ζωής του τόπου.