Θάνος Νιφόρος
Οικονομολόγος και Σύμβουλος Επενδύσεων
της Acacia Investor Relations
Τα παραδοσιακά μοντέλα Τεχνητής Νοημόσυνης όπως εξελιχθήκανε μέχρι σήμερα επηρέασαν με σημαντικό τρόπο τη συμπεριφορά των τεχνολογικά καταρτισμένων καταναλωτών στο λιανικό εμπόριο και στη παροχή υπηρεσιών ενώ έχουν διαμορφώσει τους κανόνες στον τομέα της εστίασης. Οι διαφορές στις γενιές καταναλωτών, από τους Boomers έως τη Gen Z, απαιτούν διαφορετικές στρατηγικές προσέγγισης, διαθέτουν τεράστιες ποσότητες πληροφοριών σχετικά με προϊόντα και υπηρεσίες, οπτικοποιούν προϊόντα στο δικό τους χώρο μεταμορφώνοντας κυριολεκτικά την εμπειρία αγορών.
Στην εστίαση, η ΤΝ έχει ήδη αρχίσει να αλλάζει τον τρόπο που λειτουργούν τα εστιατόρια.
Πολλά εστιατόρια έχουν υιοθετήσει εφαρμογές και tablet για την παρακολούθηση παραγγελιών, μειώνοντας τον χρόνο εξυπηρέτησης και τα ανθρώπινα λάθη. Αυτή η διαδικασία κάνει τους πελάτες να αισθάνονται πιο κοντά στο εστιατόριο, καθώς αλληλεπιδρούν με τις εφαρμογές. Παράλληλα, οι επιχειρήσεις μπορούν να αναλύσουν τις κριτικές των καταναλωτών, εντοπίζοντας τομείς προς βελτίωση και κατανοώντας καλύτερα τα συναισθήματα των πελατών. Η ΤΝ μπορεί να συμβάλει στην πρόβλεψη των αναγκών ενός εστιατορίου, αναλύοντας ιστορικά δεδομένα όπως καιρικές συνθήκες, τοπικά γεγονότα και άλλους παράγοντες. Μέσω της παρακολούθησης του αποθέματος σε πραγματικό χρόνο, οι ιδιοκτήτες εστιατορίων μπορούν να μειώσουν τη σπατάλη τροφίμων και να διαχειριστούν καλύτερα τους πόρους τους. Επιπλέον, η ΤΝ μπορεί να αναλύσει το κόστος του προσωπικού και τη χρήση ενέργειας, βοηθώντας τους ιδιοκτήτες να ελέγξουν τις δαπάνες τους.
Στα καταλύματα, η ΤΝ διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο στη βελτίωση της εξυπηρέτησης και της ασφάλειας.
Οι ταξιδιώτες αναζητούν άμεσες και ακριβείς απαντήσεις στα ερωτήματά τους, και οι intelligent chatbots, όπως το AskSuite και το HiJiffy, προσφέρουν τη δυνατότητα 24/7 εξυπηρέτησης σε πολλές γλώσσες. Αυτές οι εφαρμογές μπορούν να παρέχουν προσωποποιημένες λύσεις και να καθοδηγούν τους πελάτες στην αναζήτησή τους, είτε μέσω της επίσημης ιστοσελίδας, είτε μέσω κοινωνικών δικτύων όπως το Instagram και το Viber. Η ΤΝ μπορεί επίσης να βοηθήσει τους ξενοδόχους να διαχειρίζονται την κερδοφορία τους, προσδιορίζοντας τις κατάλληλες τιμές για τα δωμάτια και εξασφαλίζοντας ότι αξιοποιούν στο έπακρο την διαθεσιμότητά τους. Μέσω αναλύσεων δεδομένων, οι επιχειρήσεις μπορούν να προβλέπουν τη ζήτηση και τη συμπεριφορά των επισκεπτών, αποκτώντας πολύτιμες πληροφορίες για τις στρατηγικές μάρκετινγκ και πωλήσεων. Η ΤΝ μπορεί να εντοπίσει συγκεκριμένα πρότυπα και συμπεριφορές στις συναλλαγές, επιτρέποντας την έγκαιρη αναγνώριση πιθανών απειλών. Η αξιοποίηση της τεχνολογίας αυτής ενισχύει την ασφάλεια και προστατεύει τις επιχειρήσεις από απάτες που μπορεί να επηρεάσουν τη φήμη και τα έσοδά τους.
Στις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες η ΤΝ συνεχίζει να διαδραματίζει μετασχηματικό ρόλο.
Η ΤΝ αναδιαμορφώνει τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, βελτιώνοντας την επιχειρησιακή αποδοτικότητα, την εμπειρία των πελατών, τη διαχείριση κινδύνων, την προγνωστική ανάλυση, τη παρακολούθηση της κανονιστική συμμόρφωση και τις εξατομικευμένες χρηματοοικονομικές υπηρεσίες. Τεχνολογίες όπως η μηχανική μάθηση, η επεξεργασία φυσικής γλώσσας, η αυτοματοποίηση διεργασιών και τα chatbots βελτιώνουν διάφορες πτυχές των τραπεζών, όπως η αποδοτικότητα, ο εντοπισμός απάτης και η εξατομίκευση της εξυπηρέτησης πελατών. Συγκεκριμένα, η ΤΝ αυτοματοποιεί τις καθημερινές εργασίες, όπως η εισαγωγή δεδομένων, μειώνοντας τα ανθρώπινα λάθη και το κόστος έως και 30%, τα chatbots και οι ψηφιακοί βοηθοί με AI παρέχουν 24/7 υποστήριξη, βελτιώνοντας την ικανοποίηση των πελατών και προσφέροντας εξατομικευμένες προτάσεις προϊόντων, βοηθά στον ταχύτερο και ακριβέστερο εντοπισμό απάτης, μειώνοντας τις δόλιες δραστηριότητες κατά 20% και οι δυνατότητες ανάλυσης δεδομένων της AI επιτρέπουν στις τράπεζες να κατανοούν τη συμπεριφορά των πελατών, βελτιώνοντας τις στρατηγικές μάρκετινγκ και την απόδοση επενδύσεων κατά 15%
Ωστόσο, η Τεχνητή Νοημοσύνη είναι μια εκθετική τεχνολογία.
Και ως εκθετική τεχνολογία μια νέα έννοια κάνει την εμφάνισή της και ονομάζετε Αυτοδύναμη Τεχνητή Νοημοσύνη– agentic AI, που ξεπερνά το θετικό αντίκτυπο των υφιστάμενων παραδοσιακών μοντέλων της Δημιουργικής Τεχνητής Νοημοσύνης – generative AI, όπως ήδη και εν συντομία περιεγράφηκε παραπάνω.
Αυτή η τεχνολογία δεν είναι απλώς μια ακόμη μόδα της βιομηχανίας, αλλά μια επαναστατική αλλαγή που έχει τη δυνατότητα να επαναστατήσει τα όρια των ικανοτήτων της AI και έχει κεντρίσει το ενδιαφέρον επιχειρηματιών και τεχνολογικών ηγετών διότι η αυξημένη αυτονομία των συστημάτων agentic AI τα καθιστά ιδανικά για εργασίες που απαιτούν συνεχή παρακολούθηση ή ταχεία λήψη αποφάσεων. Επιπλέον, η δυνατότητα συνδυασμού μηχανικής μάθησης με στοχοθετημένη συμπεριφορά τους επιτρέπει να επιλύουν πολύπλοκες προκλήσεις με καινοτόμους τρόπους. Τα συστήματα αυτά είναι επίσης προσαρμοστικά, προσαρμόζοντας τις στρατηγικές τους ανάλογα με τις αλλαγές στο περιβάλλον τους.
Με λίγα λόγια, η agentic AI αναφέρεται σε συστήματα τεχνητής νοημοσύνης που διαθέτουν αυτονομία και μπορούν να δρουν αυτόνομα για να επιτύχουν συγκεκριμένους στόχους. Δηλαδή σε αντίθεση με τα παραδοσιακά μοντέλα AI, που απλώς ανταγωνίζονται σε ερωτήσεις ή εκτελούν προκαθορισμένες εργασίες, η agentic AI μπορεί να λαμβάνει αποφάσεις, να σχεδιάζει ενέργειες και να μαθαίνει από τις εμπειρίες της. Η καινοτομία της agentic AI έγκειται στην ικανότητά της να “αλυσιδωτά” συνδυάζει ενέργειες, επιτρέποντάς της να διασπά περίπλοκες εργασίες σε μικρότερα, πιο διαχειρίσιμα βήματα.
Για παράδειγμα, όταν ζητείται η δημιουργία ενός ιστοτόπου, ένα σύστημα agentic AI θα μπορεί αυτόνομα να αναπτύσσει τη δομή του ιστοτόπου, να δημιουργεί περιεχόμενο, να γράφει κώδικα και να σχεδιάζει γραφικά. Αυτή η ικανότητα της agentic AI την καθιστά παρόμοια με έναν ψηφιακό βοηθό που όχι μόνο ακολουθεί εντολές αλλά και προβλέπει τις ανάγκες του χρήστη και προτείνει δημιουργικές λύσεις. Επίσης έχει τη δυνατότητα να επηρεάσει πολλές βιομηχανίες, με εφαρμογές που εκτείνονται από τις επιχειρηματικές λειτουργίες έως την υγειονομική περίθαλψη. Για παράδειγμα, μπορεί να επαναστατήσει τον τρόπο με τον οποίο οι επιχειρήσεις διαχειρίζονται τις καθημερινές τους λειτουργίες, βελτιώνοντας την αποδοτικότητα και μειώνοντας το κόστος. Στον τομέα της υγειονομικής περίθαλψης, θα μπορούσε να λειτουργεί ως 24/7 υγειονομικοί βοηθοί, παρακολουθώντας την κατάσταση των ασθενών και προσαρμόζοντας τις θεραπείες τους σε πραγματικό χρόνο. Στην ανάπτυξη λογισμικού, μπορεί να διαχειρίζεται ολόκληρους κύκλους ανάπτυξης, επιταχύνοντας δραματικά την παραγωγή λογισμικού και αναμορφώνοντας τον τρόπο που δημιουργούμε και συντηρούμε ψηφιακά προϊόντα. Στον τομέα της κυβερνοασφάλειας, μπορεί να παρακολουθεί αυτόνομα την κίνηση του δικτύου και να ανιχνεύει ανωμαλίες, παρέχοντας μια αξιόπιστη ασφάλεια χωρίς την ανάγκη συνεχούς ανθρώπινης επίβλεψης. Στον τομέα της επιστημονικής ανακάλυψης θα μπορούσε να επιταχύνει τις ανακαλύψεις σχεδιάζοντας και εκτελώντας πειράματα αυτόνομα, αναλύοντας τα αποτελέσματα και ακόμη και διαμορφώνοντας νέες υποθέσεις. Από την ανακάλυψη φαρμάκων στη φαρμακευτική μέχρι την επιστήμη των υλικών στη βιομηχανία, θα μπορέσει να επιταχύνει δραματικά τον ρυθμό καινοτομίας. Στον ταχύτατο κόσμο του χρηματιστήριου και των επενδύσεων θα μπορούσε να επαναστατήσει τη διαχείριση χαρτοφυλακίων, θα μπορέσει να αναλύσει τις τάσεις της αγοράς, να λαμβάνει γρήγορες αποφάσεις συναλλαγών και να προσαρμόζει δυναμικά τις στρατηγικές επένδυσης βάσει πραγματικών οικονομικών δεδομένων και ειδήσεων. Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε πιο αποδοτικές αγορές και ενδεχομένως σε υψηλότερες αποδόσεις για τους επενδυτές.
Ωστόσο, οι προοπτικές της agentic AI δεν είναι χωρίς προκλήσεις. Η ηθική διάσταση, όπως η διασφάλιση ότι τα συστήματα αυτά παίρνουν αποφάσεις που ευθυγραμμίζονται με τις ανθρώπινες αξίες, είναι εξαιρετικά σημαντική. Το ζήτημα της διαφάνειας στις αποφάσεις της AI, το γνωστό “black box” πρόβλημα, δημιουργεί ανησυχίες για την ευθύνη και την εμπιστοσύνη, ιδιαίτερα σε κρίσιμες εφαρμογές. Επίσης, οι ανησυχίες σχετικά με την ιδιωτικότητα και την ασφάλεια των δεδομένων είναι κομβικές, καθώς αυτά τα συστήματα γίνονται όλο και πιο αυτοδύναμα και επεξεργάζονται ευαίσθητες πληροφορίες με σκοπό την αξιολόγηση της συμπεριφορά των καταναλωτών στο λιανικό εμπόριο, δημιουργώντας μια πιο δυναμική, ενημερωμένη και προσωποποιημένη εμπειρία αγορών και στη παροχή υπηρεσιών.
Η επίδραση της agentic AI στην αγορά εργασίας δεν μπορεί να παραβλεφθεί. Ενώ η τεχνολογία αυτή μπορεί να δημιουργήσει νέες ευκαιρίες και να αυξήσει την παραγωγικότητα, υπάρχει ο κίνδυνος να αντικαταστήσει κάποιες θέσεις εργασίας, απαιτώντας επανακατάρτιση των εργαζομένων. Παρά τις προκλήσεις, τα οφέλη της agentic AI είναι πολύ σημαντικά για να τα αγνοήσουμε. Καθώς η έρευνα στον τομέα αυτό προχωρά, μπορούμε να αναμένουμε την εμφάνιση όλο και πιο εξελιγμένων συστημάτων που θα συνεργάζονται με τους ανθρώπους με τρόπους που μέχρι σήμερα θεωρούνταν επιστημονική φαντασία. Η επιτυχής αξιοποίηση της agentic AI εξαρτάται από την εύρεση της σωστής ισορροπίας μεταξύ αυτονομίας και ανθρώπινης εποπτείας. Αν οι εξελίξεις αυτές γίνουν με σκέψη και με σεβασμό στις ηθικές πτυχές, μπορούμε να δημιουργήσουμε Συστήματα Τεχνητής Νοημοσύνης που θα ενισχύσουν τις ανθρώπινες ικανότητες αντί να τις αντικαταστήσουν.