Συνέντευξη της Λένιας Μαυρίκου, Προέδρου του Πανελλήνιου Συλλόγου Πολυτελών κατοικιών & Βιλών Ζακύνθου στον Άγγελο Σαμόλη

513

Θα θέλατε να μας συστήσετε την κυρία Λένια Μαυρίκου μέσα από τα μάτια του διακεκριμένου επαγγελματία στον χώρο της αλλά και μέσω της θέσης της ως Προέδρου του Πανελληνίου Συλλόγου Πολυτελών κατοικιών και Βιλών; Πως είναι η ζωή μιας τόσο δυναμικής και ταλαντούχας γυναικάς;

Ονομάζομαι Λένια Μαυρίκου γεννήθηκα και μένω μόνιμα στο όμορφο νησί της Ζακύνθου.

Δραστηριοποιούμαι χρόνια στον τουριστικό κλάδο.  Είχα τη χαρά να προέρχομαι από μια οικογένεια που ασχολείται χρόνια με τον κλάδο αυτόν, τόσο με το ξενοδοχειακό κομμάτι αλλά και με αυτό των πολυτελών κατοικιών.

Το να είσαι επιτυχημένη γυναίκα επιχειρηματίας μπορεί να είναι μια πολύ ικανοποιητική αλλά ταυτόχρονα απαιτητική εμπειρία. Η επιτυχία στον επιχειρηματικό κόσμο συχνά συνδέεται με την αφοσίωση, τη στρατηγική σκέψη και την ικανότητα να διαχειρίζεσαι προκλήσεις. Ως γυναίκα επιχειρηματίας, μπορεί να αντιμετωπίσεις συγκεκριμένες προκλήσεις, όπως η ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής ή η αντιμετώπιση στερεοτύπων. Ωστόσο, αυτή η πορεία προσφέρει επίσης πολλές ευκαιρίες για καινοτομία, δημιουργικότητα και προσωπική ανάπτυξη. Ένας από τους μεγαλύτερους παράγοντες επιτυχίας είναι η δημιουργία ενός ισχυρού δικτύου υποστήριξης, το οποίο μπορεί να περιλαμβάνει μέντορες, συνεργάτες και άλλους επαγγελματίες. Προσωπικά ο δικός μου μέντορας είναι ο πατέρας μου.

Με όρεξη ,πολλή δουλειά και αφοσίωση , μια νέα γυναίκα μπορεί να καταφέρει πολλά.

Όσον αφορά το Σύλλογο ιδιωτικών κατοικιών – βιλών Ζακύνθου που δημιουργήσαμε, είναι ο πρώτος αντίστοιχος σύλλογος σε όλη τη χώρα, ήταν μια πρωτοβουλία μας με μια ομάδα επιχειρηματιών του κλάδου . Έως την δημιουργία του συλλόγου, δεν υπήρχε εκπροσώπηση του συγκεκριμένου κλάδου όποτε θεωρήσαμε επιτακτική ανάγκη την δημιουργία αυτή και ήδη έχουμε κάνει αρκετές δράσεις.

Ο τουρισμός είναι η βαριά βιομηχανία της χώρας και πρέπει ο καθένας μας με προσπάθεια και ομαδικότητα να βάλουμε ένα λιθαράκι στην αναβάθμιση αλλά και στην προστασία του. Όπως συνηθίζω να λέω: στον τουρισμό είναι πιο πολλά αυτά που μας ενώνουν παρά αυτά που μας χωρίζουν.

 

Ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν σήμερα οι ιδιοκτήτες και οι επαγγελματίες του τομέα των πολυτελών κατοικιών στην Ελλάδα; Πώς επηρεάζει η οικονομική κατάσταση και οι φορολογικές πολιτικές την αγορά πολυτελών ακινήτων στη χώρα μας; Έχετε παρατηρήσει κάποιες ιδιαίτερες τάσεις ή ανατροπές στον τομέα αυτό τα τελευταία χρόνια;

Οι ιδιοκτήτες και οι επαγγελματίες του τομέα των πολυτελών κατοικιών στην Ελλάδα αντιμετωπίζουν αρκετές προκλήσεις σήμερα.

  1. Ανταγωνισμός: Η αύξηση του αριθμού των πολυτελών κατοικιών ειδικά από την περίοδο του Covid & έπειτα αλλά και η ανάπτυξη νέων έργων καθιστούν τον ανταγωνισμό πιο έντονο, απαιτώντας στρατηγικές διαφοροποίησης και καινοτομίας.
  2. Οικονομικές συνθήκες: Οι μεταβολές στην οικονομία, όπως οι πληθωριστικές πιέσεις και οι αυξήσεις επιτοκίων, μπορεί να επηρεάσουν τη ζήτηση και την ικανότητα των πελατών να επενδύσουν σε πολυτελείς κατοικίες.
  3. Διαχείριση της προσφοράς και της ζήτησης: Η σωστή εκτίμηση της ζήτησης για πολυτελείς κατοικίες και η προσαρμογή της προσφοράς στις ανάγκες της αγοράς είναι κρίσιμη.
  4. Εξυπηρέτηση πελατών: Η παροχή υψηλής ποιότητας εξυπηρέτησης και εξατομικευμένων λύσεων στους πελάτες είναι απαραίτητη για την ικανοποίηση και την πιστότητα τους, απαιτώντας ενδελεχή εκπαίδευση και ανάπτυξη υπηρεσιών.

Αυτές οι προκλήσεις απαιτούν στρατηγική σκέψη και προσαρμογή από τους επαγγελματίες του τομέα, προκειμένου να διατηρήσουν την ανταγωνιστικότητα και την επιτυχία τους στην αγορά.

Η οικονομική κατάσταση και οι φορολογικές πολιτικές έχουν σημαντική επίδραση στην αγορά πολυτελών ακινήτων στη χώρα. Καθώς επίσης επιρροή κατά τη γνώμη μου ασκούν

  1. Επενδυτική Εμπιστοσύνη: Ένα ευνοϊκό οικονομικό περιβάλλον μπορεί να ενισχύσει την εμπιστοσύνη των επενδυτών, οδηγώντας σε αυξημένη ζήτηση για πολυτελή ακίνητα. Αντίθετα, οικονομικές αβεβαιότητες ή κρίσεις μπορεί να περιορίσουν την επενδυτική διάθεση.
  2. Διαθεσιμότητα Χρηματοδότησης: Οι οικονομικές συνθήκες επηρεάζουν τη διαθεσιμότητα και το κόστος χρηματοδότησης. Αν οι τράπεζες είναι πιο επιφυλακτικές στη χορήγηση δανείων ή αν τα επιτόκια είναι υψηλά, αυτό μπορεί να μειώσει τη ζήτηση για πολυτελή ακίνητα.
  3. Φορολογικές Πολιτικές: Οι φορολογικές πολιτικές, όπως οι φόροι επί των ακινήτων, οι φόροι κληρονομιάς και οι φόροι μεταβίβασης, μπορούν να επηρεάσουν την ελκυστικότητα της αγοράς ακινήτων. Αυξήσεις σε αυτούς τους φόρους μπορεί να αποθαρρύνουν τις αγορές, ενώ ευνοϊκές ρυθμίσεις μπορεί να ενθαρρύνουν επενδύσεις.
  4. Τιμές και Αξίες Ακινήτων: Οικονομικές συνθήκες που οδηγούν σε αύξηση ή μείωση των εισοδημάτων επηρεάζουν την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών και επομένως τις τιμές των πολυτελών ακινήτων. Σε περιόδους οικονομικής ανάπτυξης, οι τιμές μπορεί να αυξηθούν, ενώ σε περιόδους ύφεσης μπορεί να μειωθούν.

Ναι, τα τελευταία χρόνια έχουν παρατηρηθεί αρκετές τάσεις και ανατροπές στον τομέα των πολυτελών ακινήτων στην Ελλάδα. Ορισμένες από αυτές περιλαμβάνουν:

  1. Αύξηση της Ζήτησης: Υπήρξε αύξηση της ζήτησης για πολυτελή ακίνητα, ειδικά σε δημοφιλείς περιοχές όπως η Αθήνα, η Μύκονος και η Σαντορίνη. Αυτό έχει οδηγήσει σε αύξηση των τιμών και μεγαλύτερο ενδιαφέρον από ξένους επενδυτές.
  2. Επενδύσεις από Ξένους: Η Ελλάδα έχει γίνει ελκυστικός προορισμός για ξένες επενδύσεις, κυρίως λόγω του προγράμματος “Golden Visa”, που δίνει τη δυνατότητα σε ξένους επενδυτές να αποκτούν μόνιμη διαμονή μέσω επενδύσεων σε ακίνητα.
  3. Στροφή προς την Ποιότητα: Οι αγοραστές επικεντρώνονται περισσότερο στην ποιότητα και τις ανέσεις των ακινήτων, αναζητώντας μοναδικά και βιώσιμα χαρακτηριστικά, όπως η ενεργειακή αποδοτικότητα και η σχεδίαση.

 

Η ζήτηση για πολυτελή ακίνητα στην Ελλάδα φαίνεται να αυξάνεται, ιδιαίτερα σε περιοχές όπως η Αττική, η Μύκονος, Πάρο και η Σαντορίνη. Ποιες είναι οι αιτίες πίσω από αυτή την αύξηση και ποια είναι τα χαρακτηριστικά που αναζητούν οι ξένοι αγοραστές; Υπάρχουν περιβαλλοντικές ή βιώσιμες πρακτικές που υιοθετούν οι κατασκευαστές πολυτελών κατοικιών, και σε ποιο βαθμό το οικολογικό αποτύπωμα των κατασκευών λαμβάνεται υπόψη; Παίζουν κάποιο ρόλο οι τεχνολογίες και οι καινοτομίες στον τομέα; Τι καινοτόμα χαρακτηριστικά ή υπηρεσίες περιλαμβάνουν σήμερα οι πολυτελείς κατοικίες στην Ελλάδα;

Η αύξηση της ζήτησης για πολυτελή ακίνητα στην Ελλάδα μπορεί να αποδοθεί σε διάφορους παράγοντες. Πρώτον, η φυσική ομορφιά και η εξαιρετική τοποθεσία περιοχών όπως η Μύκονος, η Πάρος, και η Σαντορίνη, καθώς και η πολιτιστική και ιστορική κληρονομιά της Αττικής, προσελκύουν πολλούς ξένους αγοραστές που αναζητούν μοναδικές εμπειρίες και τοπία. Επιπλέον, η Ελλάδα θεωρείται ένας ασφαλής και φιλόξενος προορισμός, γεγονός που ενισχύει την ελκυστικότητα της.

Οι ξένοι αγοραστές συχνά αναζητούν ακίνητα με υψηλές προδιαγραφές, σύγχρονες ανέσεις και εκπληκτική θέα στη θάλασσα. Η ιδιωτικότητα και η αποκλειστικότητα είναι επίσης σημαντικά χαρακτηριστικά που αναζητούν.

Όσον αφορά τις περιβαλλοντικές και βιώσιμες πρακτικές, αυτές αρχίζουν να γίνονται πιο σημαντικές στον τομέα των πολυτελών κατοικιών. Υπάρχει αυξανόμενη ευαισθητοποίηση για τη μείωση του οικολογικού αποτυπώματος, και οι κατασκευαστές συχνά υιοθετούν πράσινες τεχνολογίες και βιοκλιματικό σχεδιασμό για να βελτιώσουν την ενεργειακή απόδοση των κτιρίων.

Η τεχνολογία και οι καινοτομίες παίζουν επίσης σημαντικό ρόλο. Οι έξυπνες τεχνολογίες, όπως η αυτοματοποίηση των συστημάτων φωτισμού και θέρμανσης, η ενσωμάτωση συστημάτων ασφαλείας και οι λύσεις διαχείρισης ενέργειας, είναι κάποιες από τις καινοτομίες που συχνά περιλαμβάνονται στα πολυτελή ακίνητα. Επιπλέον, η χρήση ανθεκτικών και υψηλής ποιότητας υλικών κατασκευής υπογραμμίζει την έμφαση που δίνεται στη βιωσιμότητα και την ποιότητα.

Αναφορικά με την τουριστική βιομηχανία, υπάρχει μια σύνδεση μεταξύ της ανάπτυξης πολυτελών κατοικιών και της αύξησης του τουριστικού ενδιαφέροντος στην Ελλάδα; Ποιες είναι οι επιπτώσεις αυτού του φαινομένου στις τοπικές κοινωνίες και την οικονομία; Ποιες είναι οι προτεραιότητες του Συλλόγου σας για τα επόμενα χρόνια; Υπάρχουν κάποιες πρωτοβουλίες ή δράσεις που σχεδιάζετε για να ενισχύσετε τη βιωσιμότητα και την υπεύθυνη ανάπτυξη στον τομέα των πολυτελών ακινήτων;

Η ανάπτυξη πολυτελών κατοικιών στην Ελλάδα έχει συνδεθεί με την αύξηση του τουριστικού ενδιαφέροντος, καθώς προσελκύει επισκέπτες που αναζητούν υψηλής ποιότητας διαμονή. Οι πολυτελείς κατοικίες προσφέρουν νέες επιλογές στους τουρίστες και συμβάλλουν στη διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος της χώρας.

Ωστόσο, αυτή η ανάπτυξη μπορεί να έχει επιπτώσεις στις τοπικές κοινωνίες και την οικονομία. Από τη μία πλευρά, μπορεί να δημιουργήσει θέσεις εργασίας και να ενισχύσει την τοπική οικονομία μέσω της αύξησης των εσόδων από τον τουρισμό. Από την άλλη, υπάρχει κίνδυνος αύξησης των τιμών των ακινήτων και της στέγης για τους ντόπιους, καθώς και της αλλαγής της κοινωνικής δομής των περιοχών που επηρεάζονται.

Όσον αφορά τις προτεραιότητες ενός συλλόγου που δραστηριοποιείται στον τομέα, συνήθως περιλαμβάνουν την προώθηση βιώσιμων πρακτικών και την εξασφάλιση ότι η ανάπτυξη των πολυτελών ακινήτων γίνεται με υπεύθυνο τρόπο. Πρωτοβουλίες μπορεί να περιλαμβάνουν εκπαιδευτικά προγράμματα για τους επενδυτές, συνεργασίες με τοπικές κοινότητες, και την υποστήριξη προγραμμάτων που προάγουν την πολιτιστική κληρονομιά και την προστασία του περιβάλλοντος.

Η βιωσιμότητα και η υπεύθυνη ανάπτυξη είναι κρίσιμες για τη διασφάλιση ενός ισορροπημένου μέλλοντος για τις τοπικές κοινωνίες και τον τουρισμό στην Ελλάδα.

Είδαμε ότι επιστεφτήκατε την Διεθνή Έκθεση του Λονδίνου πριν λίγες μέρες. Ποιες είναι οι νέες τάσεις της αγοράς και ποιες αγορές δείχνουν ενδιαφέρον για την Ελλάδα μας. Σε ποιες άλλες εκθέσεις συμμετέχετε; Βλέπετε να κρατάνε τα απανωτά ρεκόρ και ποια ήταν η κατάσταση μέσα στην δύσκολη περίοδο του COVID;

Η Διεθνής Έκθεση του Λονδίνου, όπως και πολλές άλλες εκθέσεις, παρουσίασε μια σειρά από νέες τάσεις στην αγορά, κυρίως γύρω από την ψηφιοποίηση, τη βιωσιμότητα και την καινοτομία. Οι εταιρείες φαίνονται να επενδύουν περισσότερο σε πράσινες τεχνολογίες και προϊόντα που προάγουν την αειφορία, κάτι που είναι ιδιαίτερα ελκυστικό για τις αγορές που ενδιαφέρονται για την Ελλάδα.

Είχαμε την ευκαιρία να πραγματοποιήσουμε διάφορα ραντεβού με εταιρείες για βίλες για να συζητήσουμε για τον κλάδο, τις τάσεις για τα επόμενα χρόνια,τη Ζάκυνθο ως προορισμό αλλά και γενικότερα την Ελλάδα. Χαρήκαμε ιδιαίτερα που οι βίλες είχαν πρώτη φορά παρουσία σε διεθνή τουριστική έκθεση και μάλιστα με πολύ ενδιαφέρον έντυπο υλικό.

Όσον αφορά τις αγορές, βλέπουμε ότι χώρες που έχουν ισχυρούς δεσμούς με την Ελλάδα, όπως οι χώρες της Μεσογείου και τα Βαλκάνια, δείχνουν αυξανόμενο ενδιαφέρον για ελληνικά προϊόντα και υπηρεσίες, κυρίως στον τομέα της διατροφής και του τουρισμού.

Οι συμμετοχές στις εκθέσεις  έχουν αυξηθεί καθώς οι εταιρείες προσπαθούν να ανακτήσουν το έδαφος που χάθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Η κατάσταση κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19 ήταν δύσκολη, με πολλές κρατήσεις να ακυρώνονται, επιχειρήσεις να ανοιγοκλείνουν ,πτήσεις διαρκώς να διαμορφώνονται .  Ωστόσο, τώρα φαίνεται όλα να επιστρέφουν σε κανονικούς ρυθμούς.

Άτομα της διοίκησης, μόλις επέστρεψαν από Philoxenia & Xenia

Άλλες εκθέσεις που έχουμε σκοπό να παρευρεθούμε είναι:

ITB Berlin (Γερμανία): Μία από τις μεγαλύτερες εκθέσεις τουρισμού στον κόσμο, όπου συμμετέχουν επαγγελματίες του τομέα, πράκτορες και προορισμοί.

Διεθνής έκθεση στην Πολωνία & στην Ουτρέχτη.
οι διεθνείς εκθέσεις προσφέρουν ευκαιρίες δικτύωσης, παρουσίασης νέων προϊόντων και υπηρεσιών, καθώς και συζητήσεις για τις τελευταίες τάσεις στον τομέα του τουρισμού.