Στο μεγάλο κεφάλαιο της εξωστρέφειας η ναυτιλία έχει δεσπόζουσα θέση

162

Πρόεδρος ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης

Βασικό συστατικό σε όλες τις «συνταγές» για την έξοδο από την υπερ-δεκαετή κρίση ήταν η ενίσχυση της εξωστρέφειας της ελληνικής οικονομίας. Και συνεχίζει βεβαίως να είναι καθώς η επέλαση της πανδημίας κατέρριψε πολλούς «μύθους», επέφερε αλλαγές στη λειτουργία του κράτους και των επιχειρήσεων αποκαλύπτοντας πτυχές της οικονομίας στις οποίες πρέπει τάχιστα να δοθεί η δέουσα σημασία.

Η περίοδος της πανδημίας κατέδειξε άλλη μια φορά το ρόλο που η ελληνική ναυτιλία διαδραματίζει στο παγκόσμιο επιχειρείν και πόσο σημαντικό είναι να αξιοποιηθεί μέσω της στελέχωσης, ναυπηγοεπισκευής και τροφοδοσίας της. Η εξωστρέφεια είναι ένα μεγάλο κεφάλαιο το οποίο πιστεύω ότι θα πρέπει να καλλιεργηθεί περισσότερο με τους επιχειρηματίες να είναι «μπροστάρηδες» σε μία συνολική προσπάθεια προσαρμογής τόσο για τους νεότερους, όσο και για τους παλαιότερους. Αν κάνουμε μία συνολική θεώρηση βασικό εργαλείο της εξωστρέφειας είναι το διαδίκτυο στο οποίο πατάνε σήμερα ψηφιακές εφαρμογές.

Το «κλειδί» για τις ελληνικές επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως μεγέθους, είναι να καταστήσουν ορατή την παρουσία τους στο διαδίκτυο και τις ψηφιακές πλατφόρμες. Να παρουσιάσουν τις δεξιότητές τους, αλλά και τα ποιοτικά προϊόντα και υπηρεσίες τους, μη φοβούμενες να «εκτεθούν» σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον. Κατά συνέπεια, η μετάβαση στη ψηφιοποίηση σε συνδυασμό με τη πρωτογενή και δευτερογενή παραγωγή είναι οι «ακρογωνιαίοι λίθοι» του εξαγωγικού πυλώνας στους οποίους θα πρέπει να στηριχθούν οι ελληνικές επιχειρήσεις. Οι πολιτικές για τη διευκόλυνση των εξαγωγών έχουν συζητηθεί πολλάκις αναφορικά με την απλοποίηση των εξαγωγικών διαδικασιών μέσω της υπηρεσίας μιας στάσης, η επιτάχυνση επιστροφής ΦΠΑ, η επιστροφή της τραπεζικής χρηματοδότησης και η οριζόντια βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, για παράδειγμα μέσω της μείωσης της φορολογίας, της μισθωτής εργασίας, του περιορισμού στο κόστος ενέργειας και internet, τα οποία είναι από τα υψηλότερα στην Ευρώπη. Το κόστος των δυσλειτουργιών αυτών δημιουργούν τεράστια εμπόδια στους εξαγωγείς, οι οποίοι ανταγωνίζονται επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε πιο ευνοϊκά επιχειρηματικά περιβάλλοντα.

Το Επιμελητήριο μας πασχίζει να υπάρξουν όσο το δυνατόν περισσότερες βελτιωτικές παρεμβάσεις προς την κατεύθυνση ενός ευνοϊκότερου κλίματος για τις εξαγωγές με επίκεντρο το μεγάλο λιμάνι του Πειραιά. Άλλωστε το διαμετακομιστικό εμπόριο και οι εφοδιασμοί πλοίων είναι εξαγωγικές δραστηρίοτητες και έτσι πρέπει να προσμετρώνται από την ΕΛΣΤΑΤ.

Αξίζει να υπενθυμίσω για άλλη μια φορά πως το Ε.Β.Ε.Π, σε συνεργασία με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος, έχουν συνδημιουργήσει τη ψηφιακή πλατφόρμα «Maritime Hellas» όπου απεικονίζεται όλο το επιχειρηματικό cluster του ναυτιλιακού χώρου. Η συγκεκριμένη πλατφόρμα εντάσσεται στην υλοποίηση μιας εξωστρεφούς πολιτικής, καθώς είναι προσβάσιμη από όλες τις χώρες του κόσμου και με μεγάλη επισκεψιμότητα, λόγω του μοναδικού brand name που έχει δημιουργήσει η φήμη της ελληνικής ναυτιλίας. Το παγκοσμίως γνωστό «Greek Shipping» μας δίνει τη δυνατότητα να αποκτήσουμε πρόσβαση σε μεγάλες αγορές του πλανήτη, αφού όμως πρώτα δημιουργήσουμε ανταγωνιστική, σταθερή και επαρκή παραγωγή.

Η πρόκληση για την Ελλάδα είναι μεγάλη, καθώς οι ελληνικές εξαγωγές αντιστοιχούν μόλις στο 37% του ΑΕΠ, ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά μεταξύ των χωρών της ΕΕ-27. Οι εξαγωγές μας φέτος κινούνται με -12% και με λιγότερα 2 δις ευρώ συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Τα οφέλη, όμως, μιας επιτυχημένης μεταστροφής θα είναι πολύ σημαντικά, αφού με βάση τους υπολογισμούς, εάν οι εμπορεύσιμοι κλάδοι της οικονομίας ενισχυθούν έτσι ώστε οι ελληνικές εξαγωγές να φτάσουν το 48% του ΑΕΠ, τότε η ψαλίδα μεταξύ του ελληνικού και μέσου ευρωπαϊκού εισοδήματος είναι εφικτό να μειωθεί κατά το ήμισυ.

Στην παρούσα φάση προέχει, οι γραφειοκρατικές, οι τελωνειακές και άλλες αγκυλώσεις που τόσο ταλάνισαν το επιχειρείν να «σπάσουν» και επιτέλους να κοπεί ο «γόρδιος δεσμός» που περιορίζει την εξαγωγική διαδικασία. Πρέπει να επέλθει εξορθολογισμός και να δούμε όλο το πλαίσιο από μια νέα διαυγή οπτική γωνία. Δεν χρειάζεται να είναι κάποιος ειδήμων για να καταλάβει ότι το «φρέσκο χρήμα» απο την εισροή συναλλάγματος μειώνει το αρνητικό εμπορικό ισοζύγιο, το οποίο κινείται με έλλειμμα 9,4 δις ευρώ, αναδεικνύοντας την υστέρηση της πρωτογενούς και δευτερογενούς παραγωγής. Η κατάσταση της οικονομίας επιβάλει στη σύγχρονη επιχειρηματική κουλτούρα να ενυπάρχουν εξαγωγικές δραστηριότητες. Τα ελληνικά προϊόντα και η μεταποίηση δεν στερούνται χαρακτηριστικών σε σύγκριση με ομοειδή «ανταγωνιστικά» τους αγαθά, ενώ, σε πολλές των περιπτώσεων, είναι ποιοτικά υπέρτερα. Ωστόσο, η εξαγωγική πρόσεγγιση, για μία σειρά λόγους που σχετίζονται με το περιβάλλον της ελληνικής οικονομίας, δεν καλλιεργήθηκε όσο θα έπρεπε.

Συνεπώς, η μεταστροφή προς την εξωστρέφεια προϋποθέτει βαθιές αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας του συνόλου της ελληνικής οικονομίας και αποτελεί μονόδρομο εάν θέλουμε μια ετερογενή οικονομία. Μάλιστα, η «αλλαγή της ελληνικής οικονομίας» σε παραγωγικές και εξωστρεφείς δραστηριότητες θα πρέπει να προηγηθεί της βιώσιμης ανάκαμψης, που λόγω της κρίσης, δείχνει να καθυστερεί. Η αρχή πρέπει να γίνει με τη συμμετοχή όλων και το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά οφείλει «να τείνει ευήκοον ους» στη τοπική επιχειρηματικότητα, ώστε να αναδείξει τη παραγωγική δυναμική κάθε περιοχής. Στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά και της Δυτικής Αττικής τα ναυπηγεία μας και όλες οι ναυτιλιακές δραστηριότητες εκτός από τεράστια δυναμική και προοπτική, έχουν δεσπόζουσα θέση σε μια πιο παραγωγική ελληνική οικονομία.