Τα πράγματα είναι πολύ απλά σε σχέση με την χρονιά που τρέχει και την χρονιά που έρχεται και όλη η πραγματικότητα συνοψίζεται σε μια και μόνο ερώτηση η οποία δεν είναι άλλη από την: ” Ένα επαγγελματικό σκάφος μπορεί πλέον στην Ελληνική πραγματικότητα να βγάλει κέρδος”;
Πολλοί θα βιαστούν να την απαντήσουν βασιζόμενοι σε όσα λέγονται για την κατάσταση στο Ισραήλ και την Παλαιστίνη αλλά και στην συνεχιζόμενη ένταση στην Ουκρανία. Είναι όμως αυτό το κυρίαρχο πρόβλημα σχετικά με την οικονομική βιωσιμότητα των Ελληνικών επαγγελματικών σκαφών;
Είναι αυτά προβλήματα επάνω στα οποία μπορούν οι φορείς να εργαστούν και να δημιουργήσουν τις εξελίξεις;
Η απάντηση είναι απλή ….. Όχι.
Ας βάλουμε τα νούμερα ως βάση στην μελέτη μας .
Ξεκινώντας λίγο ανάποδα από τις συνηθισμένες αναλύσεις περί θαλάσσιου τουρισμού θα πρέπει να δει ο αναγνώστης τους δύο παρακάτω πίνακες οι οποίοι αντικατοπτρίζουν σε πραγματικά νούμερα τα ετήσια έξοδα στις δύο πιο δυναμικές κατηγορίες σκαφών στην Ελληνική βιομηχανία του Yachting με βάση το μέγεθος και να μπορέσει να καταλάβει και τι συμβαίνει και τι έρχεται τον Χειμώνα αλλά και πως ο ερχόμενος χειμώνας θα επηρεάσει τις εξελίξεις για το καλοκαίρι του 2025.
Estimated annual expenses – (Charter Yacht 35 m ) |
ADMINISTRATIVE | E 75.600 | 11% |
COMMUNICATIONS | E 3.300 | 0% |
CREW EXPENSES | E 55.940 | 8% |
PAYROLL | E 266.100 | 39% |
DOCKAGE | E 60.000 | 9% |
FUEL | E 79.000 | 12% |
INSURANCE | E 44.000 | 6% |
MAINTENANCE | E 87.000 | 13% |
OPERATIONS | E 18.400 | 3% |
TOTAL | E 690.000 |
Παρατηρώντας τον παραπάνω πίνακα σχετικά με το ύψος των εξόδων και με βάση τις μέσες πραγματικές τιμές των ναύλων στην συγκεκριμένη κατηγορία σκαφών ( Μέση – υψηλή τιμή ναύλωσης 80.000 / εβδομάδα) καταλαβαίνει κανείς εύκολα ότι για να επιζήσει ένα επαγγελματικό σκάφος χρειάζεται 10 εβδομάδες ενοικίασης στο High Season.
Estimated annual expenses – (Charter Yacht 40 m) |
ADMINISTRATIVE | E 89.600 | 10% | |
COMMUNICATIONS | E 4.500 | 0% | |
CREW EXPENSES | E 67.460 | 7% | |
PAYROLL | E 328.200 | 35% | |
DOCKAGE | E 84.000 | 9% | |
FUEL | E 155.840 | 17% | |
INSURANCE | E 66.000 | 7% | |
MAINTENANCE | E 119.800 | 13% | |
OPERATIONS | E 27.400 | 3% | |
TOTAL | E 942.800 |
Στην κατηγορία των 40 μέτρων παρατηρώντας τον παραπάνω πίνακα σχετικά με το ύψος των εξόδων και με βάση τις μέσες πραγματικές τιμές των ναύλων στην συγκεκριμένη κατηγορία σκαφών ( Μέση – υψηλή τιμή ναύλωσης 130.000 / εβδομάδα ) καταλαβαίνει κανείς εύκολα ότι για να επιζήσει ένα επαγγελματικό σκάφος χρειάζεται 9 εβδομάδες ενοικίασης στο High Season.
Η έλλειψη στρατηγικού σχεδιασμού προβολής και βιώσιμης ανάπτυξης του yachting έχει γίνει πιο εμφανής από ποτέ. Οι επαγγελματίες του κλάδου αντιμετωπίζουν ακυρώσεις κρατήσεων, περιορισμένα ναύλα και υψηλά λειτουργικά έξοδα, με δεμένα σκάφη και αβέβαιη ανάκαμψη.
Οι συγκεκριμένες εβδομάδες δεν βγαίνουν για την πλειοψηφία των επαγγελματικών σκαφών στη Ελλάδα την φετινή χρονιά.
Το ελληνικό yachting αντιμετωπίζει πληθώρα προβλημάτων που εμποδίζουν την ανάπτυξή του. Η έλλειψη αναγνωρισιμότητας του εμπορικού σήματος και οι αναποτελεσματικές στρατηγικές μάρκετινγκ οδηγούν σε χαμηλότερες κρατήσεις και έσοδα. Επιπλέον, η μέτρια διαδικτυακή παρουσία και ο ανεπαρκής διαφημιστικός προϋπολογισμός επιδεινώνουν την κατάσταση. Οι ασυνεπείς υπηρεσίες και οι αδικαιολόγητες τιμές αποθαρρύνουν τους πελάτες και ενισχύουν την αρνητική εικόνα του κλάδου.
Παράλληλα, ο ανεπαρκής συντονισμός με τρίτους παρόχους και η έλλειψη ευελιξίας στην προσαρμογή στις συνθήκες της αγοράς περιορίζουν τις δυνατότητες ανάπτυξης. Η περιορισμένη πρόσβαση σε χρηματοδότηση και τα ανεπαρκή προγράμματα κατάρτισης για το προσωπικό και το πλήρωμα εμποδίζουν την παροχή ποιοτικών υπηρεσιών, ενώ η αρνητική κάλυψη από τα μέσα ενημέρωσης πλήττει τη φήμη του κλάδου. Η αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων είναι κρίσιμη για την ανάκαμψη και την επιτυχία του ελληνικού yachting.
Είναι επιτακτική η ανάγκη για την ανάπτυξη νέων αλλά και εναλλακτικών προορισμών που θα προσελκύσουν περισσότερους επισκέπτες και θα διαφοροποιήσουν την προσφορά. Παράλληλα, η υιοθέτηση ενός σχεδίου βιώσιμης ανάπτυξης είναι κρίσιμη για τη διασφάλιση της προστασίας των φυσικών πόρων και του περιβάλλοντος. Αυτή η στρατηγική προσέγγιση θα δημιουργήσει μακροπρόθεσμα οφέλη για την οικονομία και θα εδραιώσει την Ελλάδα ως κορυφαίο προορισμό yachting.
Η ομοψυχία και η συνεργασία των φορέων αποτελούν το μοναδικό εργαλείο για την αναγέννηση του θαλάσσιου τουρισμού. Με συντονισμένες προσπάθειες και αφοσίωση, το yachting μπορεί να σταματήσει να θεωρείται ο “φτωχός συγγενής” του τουριστικού προϊόντος της χώρας μας και να αναδειχθεί σε μια ακμάζουσα και βιώσιμη βιομηχανία.
Η ενίσχυση της νομοθεσίας, η δημιουργία υποδομών, η προώθηση της καινοτομίας και της εκπαίδευσης είναι ζωτικής σημασίας για την επιτυχή πορεία του ελληνικού yachting. Η κατάλληλη χρονική συγκυρία και οι συνθήκες είναι ευνοϊκές για την επίτευξη αυτού του στόχου, προσφέροντας πολλαπλά και ποικίλα οφέλη για τη χώρα μας από την άνθιση του θαλάσσιου τουριστικού προϊόντος.
Τα παραπάνω συμπεράσματα προέκυψαν κατά τη διάρκεια στοχευμένης συνάντησης εργασίας που πραγματοποίησε ο κ. Αναστάσιος Κωνσταντάρος που είναι Σύμβουλος Ανάπτυξης Θαλάσσιου Τουρισμού και Διευθύνων Σύμβουλος της BoatsAdvisor Hub&Events με τον κ. Γιώργο Παρίση, που είναι Πλοίαρχος MMa MSc, D.M Shipping Instructor και Πρόεδρος επιτροπής εκπαίδευσης της HYCA (ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΠΛΗΡΩΜΑΤΩΝ ΘΑΛΑΜΗΓΩΝ).