Με επιστολή προς τον Διοικητή της ΑΑΔΕ οι φορείς CLIA, ΠΣΕΠΕ, ΕΚΚΦΝ, ΣΕΕΝ & ΕΠΟΕΣ ζητούν τις ενέργειές του, προκειμένου να λυθούν τα χρόνια προβλήματα εφοδιασμού πλοίων που παρουσιάζονται από το 2007.
Η επιστολή:
Επειδή διαφαίνεται καθαρά πλέον το ενδεχόμενο να χαθεί και άλλη μία τουριστική περίοδος, χωρίς ιδιαίτερα τα ελληνικά προϊόντα και οι ελληνικές εφοδιαστικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται γύρω από τα κρουαζιερόπλοια, FERRY BOATS τακτικών γραμμών (Πάτρα – Ιταλία), ποντοπόρων πλοίων να λάβουν την ανταγωνιστική θέση που δικαιούνται με βάση τη γεωγραφική θέση της χώρας, μεταξύ των προϊόντων και εφοδιαστικών επιχειρήσεων των άλλων ΚΜ της Ε.Ε. ή των τρίτων χωρών που είναι εναλλακτικές λύσεις για τον εφοδιασμό των πλοίων λόγω της εγγύτητας με τις ελληνικές ακτογραμμές, επιζητούμε την άμεση και ουσιαστική συνδρομή σας στην επίλυση του χρόνιου προβλήματός μας.
Εν συντομία, το θέμα είναι γνωστό από το 2007 (σχεδόν εικοσαετία) και αφορά στην απαγόρευση παράδοσης προϊόντων με απαλλαγή σε πλοία γραμμών εξωτερικού όταν η χρήση ή η πώληση των προϊόντων γίνεται μεν επί του πλοίου, η εταιρεία όμως που τα αγοράζει από την εφοδιαστική επιχείρηση τα χρησιμοποιεί ή τα πουλάει πάνω στο πλοίο δεν είναι η πλοιοκτήτρια/διαχειρίστρια αλλά μία τρίτη εταιρεία που της έχει παραχωρηθεί νόμιμα από τον πλοιοκτήτη ή τον διαχειριστή το δικαίωμα εκμετάλλευσης μιας δραστηριότητας επί του πλοίου και πάρα το γεγονός ότι το τελωνειακό παραστατικό υπογράφεται από τον πλοίαρχο ή τον υπεύθυνο εκπρόσωπο του, σφραγίζεται με την σφραγίδα του πλοίου όπως ορίζεται από τα αρ. 5 & 12 της Τ 1940/03 Α.Υ.Ο.
Από τα παραπάνω καθίσταται σαφές ότι η απαλλαγή <<εφαρμόζεται μόνο στο τελικό στάδιο της εμπορικής αλυσίδας, δηλαδή στην παράδοση αγαθών από τον εφοδιαστή προς à τον εκμεταλλευτή του πλοίου ο οποίος θα τα χρησιμοποιήσει επι του πλοίου και δεν επεκτείνεται σε παραδόσεις που πραγματοποιούνται σε προγενέστερο στάδιο της αλυσίδας εμπορίας>>.
Το θέμα αυτό δημιουργήθηκε από τη στενή, υποκειμενική και χρόνια ερμηνεία των περί εφοδιασμού διατάξεων, η οποία καθιερώθηκε όχι θεσμικά αλλά με την άποψη από ολιγομελές προσωπικό της Τελωνειακής Διοίκησης.
Η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας – Cruise Lines International Association (CLIA), η οποία εκπροσωπεί πάνω από το 90% του κλάδου παγκοσμίως, συγκεκριμένα 45 εταιρείες κρουαζιέρας που διαθέτουν 303 κρουαζιερόπλοια, με την οποία έχουμε στενή συνεργασία διαπιστώνει και εκείνη ότι μόνο στη χώρα μας δημιουργούνται αυτού του είδους τα κολλήματα στις παραδόσεις των προϊόντων οπότε η αύξηση της κρουαζιέρας δεν μπορεί να προσφέρει ανάλογη προστιθέμενη αξία στην τοπική κοινωνία και στα τοπικά προϊόντα πάρα το γεγονός ότι αποτελεί δεσμευτική πολιτική της η προμήθεια προϊόντων από τοπικές αγορές, δεν μπορεί να υπάρχει η αμεσότητα στον εφοδιασμό, ούτε μείωση στο περιβαλλοντολογικό αποτύπωμα καθώς τα προϊόντα έρχονται στα ελληνικά λιμάνια από το εξωτερικό συνεπώς, η εναρμόνιση της εφαρμογής με τα άλλα ΚΜ, τουλάχιστον της Ε.Ε., πρέπει να είναι άμεση.
Πολλές φορές τα συλλογικά όργανα του κλάδου και επιμελητήρια έχουν επισημάνει εγγράφως τη διαφορετική ερμηνεία των περί απαλλαγής και εφοδιασμού διατάξεων και οδηγιών της Ε.Ε., καθώς και ότι δε λαμβάνονται υπόψη οι Αποφάσεις του Δικαστηρίου της Ε.Ε. καθώς και του Εθνικού Δικαστηρίου προς όφελος των ελληνικών επιχειρήσεων.
Κάνουμε έκκληση για το αυτονόητο: δηλαδή να είμαστε το ίδιο ανταγωνιστικοί τόσο με τα άλλα ΚΜ της Ε.Ε. που εφοδιάζουν πλοία στα λιμάνια μας «μπροστά στα μάτια μας» χωρίς κανένα νομικό ή διαδικαστικό πρόβλημα, όσο και με τις διπλανές τρίτες χώρες που προτιμούνται στους εφοδιασμούς προϊόντων λόγω των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν στη χώρα μας.
Συνεπώς, ζητάμε:
— Τα προϊόντα να μπορούν να παραδίδονται στα πλοία χωρίς τα μέχρι σήμερα διαδικαστικά προβλήματα.
— Ο τρόπος λειτουργίας και οι σχέσεις των εταιρειών που διαχειρίζονται το πλοίο και των εταιρειών που έχουν αναλάβει συμβατικά μία δραστηριότητα επί του πλοίου να μην είναι «κόλλημα» για την παράδοση των προϊόντων με απαλλαγή.
Αξιώνουμε να γίνει πραγματική κατανόηση του τρόπου λειτουργίας του κλάδου εφοδιασμού πλοίων γραμμών εξωτερικού ώστε να ξεκαθαριστούν άμεσα και χωρίς περιθώρια προσωπικής ερμηνείας του εκάστοτε υπαλλήλου τρία πολύ σημαντικά θέματα για την Ελληνική Οικονομία:
Α) Να μπορούν τα ελληνικά και άλλα προϊόντα που κατέχουν ελληνικές επιχειρήσεις να παραδίδονται με απαλλαγή για χρήση ή κατανάλωση ή πώληση πάνω σε πλοία σε περιπτώσεις που πληρούνται οι υπόλοιπες προϋποθέσεις της απαλλαγής με βάση τους πλόες, κόρους κλπ.
Β) Να μπορούν οι απευθείας παραδόσεις να τιμολογούνται με απαλλαγή σε ελληνικές ή ξένες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται επί του πλοίου (εστιατόρια, μπαρ, Duty Free Shops, κομμωτήρια, κ.λπ.) με βάση τη συμφωνία με την πλοιοκτήτρια/διαχειρίστρια εταιρεία.
Γ) Να ανακληθεί άμεσα η Εγκύκλιος αρ. πρωτ. Γ 110689 ΕΜΠ/23-2-2017 (επισυνάπτεται) με την οποία αντί να επιλυθούν τα προβλήματα, διαστρέβλωσε αυθαίρετα το ισχύον θεσμικό πλαίσιο για τις δασμοφορολογικές απαλλαγές των πλοίων γραμμών εξωτερικού ήτοι
- Ν. 2960/01 Εθνικός Τελωνειακός Κώδικας,
- αρ. 10 ν 438/76 περί ρυθμίσεων δασμολογικών κ φορολογικών θεμάτων,
- αρ. 32 ν 5144/24 κώδικας ΦΠΑ
το οποίο είναι πλήρως εναρμονισμένο με τις διατάξεις των οδηγιών Ε.Ε. 262/20(περί ΕΦΚ) & 112/2006 ( περί ΦΠΑ) και του καν. 1186/09 (περί τελωνειακών ατελειών).
Σας επισυνάπτουμε τρία (3) επικαιροποιημένα αιτήματα των φορέων (ΠΣΕΠΕ-ΕΕΚΦΝ-ΕΠΟΕΣ) προς τον νέο Υπουργό Οικονομικών και Εθνικής Οικονομίας κ. Κυρ. Πιερρακάκη, στα οποία αναλύεται όλο το νομικό και διαδικαστικό πλαίσιο.
Τέλος, ζητάμε την άμεση σύγκληση σύσκεψης με εκπροσώπους της Γ.Δ.Τ. και του γραφείου σας.
Η μεγάλη ανάπτυξη της κρουαζιέρας στην Ελλάδα αποτελεί μία μοναδική ευκαιρία για τους Έλληνες τροφοεφοδιαστές η οποία παραμένει ανεκμετάλλευτη.
Η Ελλάδα είναι η τρίτη μεγαλύτερη χώρα προορισμός κρουαζιέρας στην Ευρώπη, μετά την Ιταλία και την Ισπανία. Πέρσι, η χώρα δέχτηκε 5.490 προσεγγίσεις κρουαζιεροπλοίων και 7,927,709 κινήσεις επιβατών κρουαζιέρας. Ετησίως 130 κρουαζιερόπλοια δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα. Συγκεκριμένα στο λιμάνι του Πειραιά, το 70% των πλοίων πραγματοποιούν «homeporting», δηλαδή εκκινούν την κρουαζιέρα τους από τον Πειραιά. Στα λιμάνια homeport οι εταιρείες κρουαζιέρας παραδοσιακά πραγματοποιούν τις διαδικασίες τροφοεφοδίασης τους. Είναι απαράδεκτο για μία χώρα τόσο σημαντική σαν την Ελλάδα να μην δίνεται στους τοπικούς εφοδιαστές η δυνατότητα να πουλήσουν τα προϊόντα τους επί ίσους όρους στις εταιρείες κρουαζιέρας.
Σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων για την προσοχή σας και τις άμεσες ενέργειες σας.