Με μεγάλη επιτυχία διοργανώθηκε από τη NAVIGATOR SHIPPING CONSULTANTS το “23ο NAVIGATOR 2024 – THE SHIPPING DECISION MAKERS FORUM ”, 20-22 Σεπτεμβρίου 2024, στα νησιά της Χίου και των Οινουσσών από τα οποία κατάγονται Έλληνες πλοιοκτήτες που διαχειρίζονται σχεδόν το 10% του εμπορικού στόλου παγκοσμίως. Συγκινητική ήταν τόσο η συμμετοχή των 200 εξεχουσών στελεχών και εκπροσώπων 120 Ναυτιλιακών Εταιρειών, Οργανισμών και Τύπου, εκπροσώπων του Λιμενικού, Πρεσβειών, Καθηγητών και φοιτητών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων όπως και εκπροσώπων των τοπικών αρχών. Η εκδήλωση κάλυψε ένα ευρύ φάσμα θεμάτων, και παρείχε ένα πρόγραμμα που έδινε τη δυνατότητα στους συμμετέχοντες να γνωριστούν καλύτερα, να διασκεδάσουν και να ζήσουν ένα αμιγώς χιώτικο γλέντι, να ανταλλάξουν απόψεις, αλλά και να λάβουν απαντήσεις.
Η CEO της Navigator, Δανάη Μπεζαντάκου, κήρυξε την έναρξη των εργασιών του Forum, υπογραμμίζοντας ότι το NAVIGATOR FORUM αποτελεί εδώ και 23 συναπτά έτη, μια δυναμική πρωτοβουλία ανταλλαγής ιδεών και καλών πρακτικών. Αντιμετωπίζουμε κομβικά ζητήματα όπως η απανθρακοποίηση, η τεχνολογική καινοτομία και η κυβερνοασφάλεια, τα οποία θα καθορίσουν το μέλλον του κλάδου. Φιλοδοξούμε να χαράξουμε νέες στρατηγικές που θα θωρακίσουν τη βιωσιμότητα και την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας σε παγκόσμια κλίμακα. Η συνεργασία όλων των φορέων είναι το κλειδί για να ανταποκριθούμε στις προκλήσεις της νέας εποχής. Τόνισε επίσης το καίριο θέμα της υπογεννητικότητας και του δημογραφικού, αναφέροντας πως αν δεν δράσουμε άμεσα, για να υπάρχει η γενιά που θα υλοποιήσει όλα όσα συζητάμε σήμερα, ο τελευταίος Ελληνας θα γεννηθεί το 2114.
Professor Serafim Kapros, Head of the Department of Shipping Trade and Transport at the University of the Aegean, Admiral HCG, Dimitrios Kloumasis, Head of the Merchant Marine Academy of Oinousses, Capt. Dimitris Bezantakos, Founder – NAVIGATOR SHIPPING CONSULTANTS, Captain Pantelis Vatousis, Central Port Authority of Chios, Danae Bezantakou, CEO – NAVIGATOR SHIPPING CONSULTANTS, George Pateras, President – HELLENIC CHAMBER OF SHIPPING,Admiral HCG, Stelios Siampas, Head of the Merchant Marine Academy of Chios, Christina Bezantakou, co-CEO – NAVIGATOR SHIPPING CONSULTANTS & CEO – KEFI S.A., Mr. Antonis Stamos Faraklas, Managing Director – Chartworld, Capt. Antonis Pitsilos, President of Chios Marine Club,
Το συνέδριο χαιρέτησαν ο καπ. Δημήτρης Μπεζαντάκος, Ιδρυτής και Πρόεδρος της NAVIGATOR SHIPPING CONSULTANTS, o Χρήστος Στυλιανίδης, Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ο Πρόεδρος του τμήματος Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, καθ. Σεραφείμ Κάπρος ο οποίος έδωσε το σύνθημα “διεθνοποίηση, εξωστρέφεια, αριστεία”, ο Capt. Αντώνης Πιτσιλός, Πρόεδρος Chios Marine Club και ο Πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος Δρ. Γεώργιος Πατέρας, ο οποίος επεσήμανε την ανάγκη διεξαγωγής συνεδριών όπως το NAVIGATOR FORUM τα αποτελέσματα του οποίου συμβάλουν στη διαμόρφωση πολιτικών που επιδρούν στη ναυτιλία. Επίσης μεταξύ άλλων θεμάτων των οποίων ανέλυσε προσελκύωντας το ενδιαφέρον του κοινού, είπε πως ακόμα η ναυτιλία δεν έχει εισηχθεί στην τεχνητή νοημόσυνη αφού χρησιμοποιούμε μηχανική μάθηση και υπογράμμισε ότι τα τελευταία χρόνια δοκιμάζουμε μοντέλα τα οποία εν τέλει αποτυγχάνουν πράγμα το οποίο συνεπάγεται κόστος, αντί να χρησιμοποιούμε την τεχνιτή νοημοσύνη να το κάνει πριν από εμάς και να μας δίνει τη βέλτιστη λύση.
Αξιοσημείωτη ήταν και η παρουσία του κ. Τζί Γιονγκμπό, Διευθυντή Τμήματος Στρατηγικής και Ανάπτυξης του Ινστιτούτου Έρευνας Θαλάσσιων Μεταφορών Κίνας αναφορικά με τις προκλήσεις και λύσεις για την ανάπτυξη και υιοθέτηση νέων και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας αλλά και τις προδιαγραφές που θα πρέπει να ακολουθούν τα πλοία.
Το πάνελ για την απανθρακοποίηση και το ESG αποτέλεσε μια πυκνή και πολυεπίπεδη συζήτηση, αντικατοπτρίζοντας τους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους μπορούν να προσεγγιστούν και τα δύο θέματα. Εκπρόσωποι από προμηθευτές καυσίμων, παρόχους τεχνολογίας, νομικούς συμβούλους και ελεγκτές ESG ανέλυσαν τις κοινές παρερμηνείες, καθώς και τις ποικίλες εμπορικές και τεχνολογικές λύσεις στις παγκόσμιες προσπάθειες για την απανθρακοποίηση και τη συνεχώς αυξανόμενη σημασία της έκδοσης αναφορών ESG.
Υπήρξε κοινή συμφωνία ότι, ενώ παραμένουν σημαντικές προκλήσεις στο ρυθμιστικό και νομοθετικό πεδίο καθώς και στην επιλογή τεχνολογικών λύσεων, η παγκόσμια ναυτιλία δέχεται ισχυρή και έντονη πίεση για συμμόρφωση. Αυτή η πίεση συχνά χαρακτηρίζεται ως δυσανάλογη σε σχέση με τον αντίκτυπο της ναυτιλίας στο περιβάλλον, κυρίως λόγω αποσυνδεδεμένων και μη συντονισμένων πολιτικών, κανόνων και κανονισμών.
DECARBONISATION & ESG PANEL
- Penelope Kassani, Partner – Moore Greece
- Stelios Katsanis, Sales Manager – Inmartek Ltd
- Evi Kokkofiti, Audit Senior Manager – Ernst & Young (Hellas) Certified Auditors Accountants S.A.
- John Tsogas, Head of Bunkering & Trading – Sekavin
- Miltos Messinezis, Sales & Business Development Manager – OCEANKING
- Alkistis Kyriakopoulou, Chief Business Officer – Deepsea Technologies
- Moderator: Dimitris Anassis, Partner – Hill Dickinson
Αναφορικά με τα καύσιμα και τις εναλλακτικές που εξετάζονται, όπως η αμμωνία, και τους κινδύνους που συνεπάγονται, προτάθηκε η συνέχιση της χρήσης βιοκαυσίμων και η σταδιακή βελτίωση των τεχνολογιών. Σημειώθηκε επίσης ότι πριν από κάποια καθολική επιλογή, πρέπει να έχει γίνει πρόβλεψη για την ύπαρξη υποδομών που θα μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες των πλοίων σε παγκόσμια εμβέλεια.
Αναφορικά με το ESG και τις προσεγγίσεις των εισηγμένων και των ιδιωτικών ναυτιλιακών εταιρειών σχετικά με τις εκθέσεις βιωσιμότητας, επισημάνθηκε η σημασία της διαφάνειας και της αξιοπιστίας των δεδομένων, η ανάγκη εστίασης στο κοινωνικό κομμάτι (Social), παρότι μέχρι στιγμής οι Εταιρείες εστιάζουν στο (Εnvironment) Περιβάλλον αλλά και η ουσιαστική αξιοποίηση των εκθέσεων, και όχι η “τυπική” συμπληρωσή τους αφού όπως υποστηρίζουν οι τράπεζες ο τομέας της διακυβέρνηση (Gοvernance) εχει καλυφθεί. .
Τονίστηκε ότι, παρότι η ναυτιλιακή βιομηχανία έχει τη δυνατότητα να αυτορρυθμίζεται, είναι απαραίτητο να υιοθετήσει έναν πιο συντονισμένο και συνεργατικό τρόπο προσέγγισης – ιδιαίτερα για την ελληνική ναυτιλία, η οποία κατέχει αδιαμφισβήτητη ηγετική θέση παγκοσμίως. Επισημάνθηκε ότι η πίεση προς τον IMO, την ΕΕ και άλλους παγκόσμιους οργανισμούς μέσω ενεργής προώθησης θέσεων και lobbying θα μπορούσε να αποτελέσει καταλύτη για θετικές αλλαγές.
Εκτενής συζήτηση έγινε και αναφορικά με το Smart Shipping. Λαμβάνοντας υπόψη τις αυξανόμενες προκλήσεις από τους κανονισμούς για την περιβαλλοντική προστασία και την απανθρακοποίηση, η τεχνολογία αναδεικνύεται σε κρίσιμο παράγοντα για την επίτευξη των στόχων της ναυτιλίας. Τα εναλλακτικά καύσιμα, παρότι συνεισφέρουν στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, δεν έχουν ακόμα εξαλείψει το πρόβλημα, καθώς η μείωση περιορίζεται περίπου στο 20%. Ωστόσο, οι έξυπνες τεχνολογίες του smart shipping μπορούν να επιτύχουν παρόμοια ποσοστά μείωσης του CO2, βελτιστοποιώντας τη λειτουργία των πλοίων και την κατανάλωση καυσίμου. Επιπλέον, η ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης και της μηχανικής μάθησης, σε συνδυασμό με τις υπερσύγχρονες υπολογιστικές δυνατότητες του quantum computing, ανοίγουν νέους ορίζοντες για την περαιτέρω εξοικονόμηση καυσίμου και τη μείωση των εκπομπών. Μέχρι να επικρατήσει ένα συγκεκριμένο εναλλακτικό καύσιμο, το smart shipping αποτελεί μια εξαιρετική λύση, που όχι μόνο μειώνει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα αλλά και ενισχύει σημαντικά την απόδοση των πλοίων, καθιστώντας τη ναυτιλία πιο αποδοτική και βιώσιμη.
SMART SHIPPING PANEL
- Moderator: Kostas Rokkos, President – TST INTERNATIONAL
- Philip Nielsen, Co-founder – Oriani Hellas
- Ioannis Patiniotis, Financial Director – Carras Hellas
- Konstantinos Sakellakos, IT Manager – NAVARONE
- Philippos Giannakos, Senior Sales Manager – NAPA
Στο πάνελ του 23ου Navigator Forum με θέμα τον ανθρώπινο παράγοντα στη ναυτιλία, αναδείχθηκαν οι προκλήσεις και οι ευκαιρίες που σχετίζονται με τη συνεχή εκπαίδευση και την ανάπτυξη δεξιοτήτων τόσο για τους ναυτικούς όσο και για το προσωπικό γραφείου. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στη σημασία της εκπαίδευσης, καθώς το 72% των συμμετεχόντων συμφώνησε ότι έχει εξίσου σημαντική επίδραση σε εργαζόμενους onboard και ashore, παρά το γεγονός ότι η εκπαίδευση του προσωπικού εν πλω είναι σαφώς πιο συστηματική. Οι τεχνολογικές εξελίξεις, όπως η ψηφιοποίηση, η τεχνητή νοημοσύνη (AI), η αυτοματοποίηση και τα συστήματα συλλογής δεδομένων, απαιτούν συνεχή κατάρτιση και αναβάθμιση των δεξιοτήτων τόσο στο καράβι όσο και στο γραφείο.
HUMAN ELEMENT PANEL
- Carola Yannouli, General Manager – Oceanking SA
- Alexandra Kalouli, Director – IMEQ Center
- Dimitris Lamprinakos, Business Development Manager – Marichem Marigases
- Kostas Karavassilis, Regional Loss Prevention Director – UK P&I Club
- John Forward, Senior Solutions Architect, TOTOTHEO Global
- Moderator: Vicky Apostolopoulou, Business Development Executive, School of Maritime Studies, Metropolitan College
Τα σύγχρονα εργαλεία εκπαίδευσης, όπως οι προσομοιωτές, η εικονική πραγματικότητα (VR) και η εξ αποστάσεως μάθηση, προσφέρουν νέες δυνατότητες, όμως το 76% των συμμετεχόντων δήλωσε ότι προτιμά τις παραδοσιακές μεθόδους εκπαίδευσης (in-class). Παρά την τεχνολογική πρόοδο, οι άνθρωποι στη ναυτιλία συνεχίζουν να εκτιμούν την προσωπική επαφή και την εκπαίδευση σε πραγματικό χρόνο. Στο πλαίσιο αυτό, υπήρξε έντονη συζήτηση για την ισορροπία μεταξύ hard και soft skills, με έμφαση σε δεξιότητες όπως η ηγέσια, η συνεργασία, η επίλυση προβλημάτων και η ανθεκτικότητα (resilience).
Η ψηφιακή τεχνολογία και οι συνεχώς μεταβαλλόμενες απαιτήσεις στην ναυτιλία ασκούν πίεση στους ναυτικούς, οι οποίοι καλούνται να προσαρμοστούν γρήγορα για να παραμείνουν ανταγωνιστικοί. Αυτό δημιουργεί επιπλέον άγχη, όμως η χρήση ψυχομετρικών τεστ, οι πρακτικές για την υποστήριξη της ψυχικής υγείας και η υιοθέτηση πολιτικών wellbeing μπορούν να δημιουργήσουν ένα ασφαλές πλαίσιο για τους ναυτικούς. Το 62% των συμμετεχόντων δήλωσε ότι ήδη διαθέτει προγράμματα υποστήριξης της ψυχικής υγείας, κάτι που υποδεικνύει τη θετική στροφή της βιομηχανίας προς την φροντίδα του προσωπικού.
Η συζήτηση επίσης ανέδειξε την ανάγκη για προσαρμογή της εκπαίδευσης στα νέα συστήματα πλοίων, όπως τα πλοία αμμωνίας και τα LNG carriers, που απαιτούν νέες γνώσεις και δεξιότητες. Οι Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού καλούνται να συμβαδίζουν με τις τεχνολογικές εξελίξεις, ενώ η εμπειρία παραμένει σημαντικός παράγοντας για την αποτελεσματική εκπαίδευση των πληρωμάτων, με τους προσομοιωτές να παίζουν καθοριστικό ρόλο.
H συμπερίληψη δεν θα μπορούσε να λείπει από το τραπέζι. Τονίστηκε βεβαία, πως ενώ υπάρχει η θέληση αυξησης συμμετοχής των γυναικών στη θάλασσα, ακόμα δεν υπάρχουν υποδομές, πράγμα για το οποίο πρέπει να μερημνήσουμε. Τέλος, τονίστηκε ότι η ναυτιλία πρέπει να προσφέρει σαφείς ευκαιρίες για επαγγελματική ανάπτυξη, ώστε να προσελκύει και να διατηρεί ταλέντα. Η εκπαίδευση πρέπει να ενισχύει όχι μόνο τις τεχνικές γνώσεις, αλλά και τις κοινωνικές δεξιότητες, βοηθώντας τους ναυτικούς να ανταποκρίνονται στις προκλήσεις ενός δυναμικού και απαιτητικού κλάδου.
Σήμερα, η ναυτιλία αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις σε ένα ασταθές γεωπολιτικό περιβάλλον, με περιφερειακές συγκρούσεις, ενισχυμένο ανταγωνισμό μεγάλων δυνάμεων, και διαρθρωτικές αλλαγές στις εφοδιαστικές αλυσίδες. Παρά τη συμβολή της ναυτιλίας στην ενεργειακή ασφάλεια και την παγκόσμια οικονομία, παραμένει ευάλωτη σε κρίσεις, όπως οι κυβερνοεπιθέσεις και οι γεωπολιτικοί κίνδυνοι, ειδικά σε στρατηγικά σημεία όπως τα Στενά της Μαλάκα και του Ορμούζ. Οι σχέσεις ΗΠΑ-Κίνας διαμορφώνουν το παγκόσμιο σκηνικό, με την Κίνα να επιδιώκει στρατηγική προσέγγιση, ενώ η Τουρκία αναδύεται ως ναυτική δύναμη με φιλοδοξίες στη Μεσόγειο και πέραν αυτής.
Στο συνέδριο τονίστηκε επίσης η σημασία της κανονιστικής συμμόρφωσης στη ναυτιλία εν μέσω γεωπολιτικών εξελίξεων και διεθνών κυρώσεων. Αναφορά έγινε στις προκλήσεις που δημιουργούνται από τα οικονομικά μέτρα που επιβάλλουν κράτη και διεθνείς οργανισμοί, τονίζοντας τη σημασία των προτύπων δέουσας επιμέλειας (due diligence) και της τήρησης αρχείων (record keeping). Επισήμανθηκε η ανάγκη για εξειδικευμένο προσωπικό και προηγμένες τεχνολογίες που μπορούν να βοηθήσουν τους ναυτιλιακούς φορείς να διαχειριστούν αποτελεσματικά τον σύνθετο ρόλο των κυρώσεων, ειδικά σε ένα περιβάλλον αυξημένων ελέγχων από τις ρυθμιστικές αρχές.
Με την παρουσία τους τίμησαν την εκδήλωση οι : Σπύρος Ταράσσης, Αντιπρόεδρος της Intercargo // Γιώργος Αλεξανδράτος, Αντιπρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος και Πρόεδρος της Ναυτιλιακής Λέσχης Πειραιά // Αντιπλοίαρχος Λ.Σ. Παντελής Βατούσης, Κεντρικός Λιμενάρχης Χίου // Liu Shubin, Προεδρος, China Waterborne Institute // Βιβή Κολλιοπούλου, Πρόεδρος της WISTA HELLAS // Νικόλαος Λιάπης, Πρόεδρος του ΕΛΙΝΤ // Κωστής Αχλαδίτης, Αντιπρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, Κωνσταντίνος Σακελλάκος, Ταμείας, AMMITEC // Πλωτάρχης Λ.Σ. Δημητριος Κλουμασης, Διοικητής ΑΕΝ Πλοιαρχών Οινουσσων // Πλωτάρχης Λ.Σ. Στελιος Σιάρμπας, Διοικητής της ΑΕΝ Μηχανικων Χίου // Γιώργος Καλλιάνης, Μέλος Δ.Σ. της HELMEPA και κυβερνήτης του International Propeller Club (Port of Piraeus) // Παντελής Μπουρνιας, Αντιπεριφεριαρχης Βορείου Αιγαίου // Ιωάννης Μαλαφής, Δήμαρχος Χίου, // Γιώργος Δανιήλ, Δήμαρχος Οινουσσών, // Κώστας Βρατσάνος,Δήμαρχος Ψαρών // Μιχάλης Τσατσαρώνης, Αντιπρόεδρος Λιμενικού Ταμείου Χίου
Sponsors: ABB, ABC MARITIME. ABC HELLENIC MANAGEMENT, AMMITEC, AUSTRIACARD HOLDINGS, BENEFIT, COOL DYNAMIC, CROSSWORLD, CYGNUS, DNV, DEEPSEA, EDIT AUTOMATION, EMBASSY OF PANAMA, EY, FORTUNE TECHNOLOGIES, FRANMAN, GOLDEN CARGO, HILL DICKINSON, ICSI, IMEQ, INMARTEK, KATRADIS, MARICHEM MARIGASES, MARINETRAFFIC – KPLER, METROPOLITAN COLLEGE, MOORE, NAPA, OCEANKING, ORIANI, PALAU INTERNATIONAL SHIP REGISTRY, POLFORCE, RIDGE GLOBAL EUROPE, SHIPGLIDE AIR LUBRICATION SYSTEMS, SEKAVIN, SUPPLY CHAIN INSURANCE, TRUCK & CARGO, THE AMERICAN P&I CLUB, THE MARSHALL ISLANDS REGISTRY, Port of Thessaloniki (ThPA S.A.), TOTOTHEO MARITIME, UK P&I, VSHIPS.
23rd Navigator 2024 – The Shipping Decision Makers Forum in Chios & Oinousses islands:
Developments and Challenges in Shipping beyond the Boundaries
The “23rd NAVIGATOR 2024 – THE SHIPPING DECISION MAKERS FORUM” was successfully organized by NAVIGATOR SHIPPING CONSULTANTS from September 20 to 22, 2024, on the islands of Chios and Oinousses, from which Greek shipowners manage nearly 10% of the world’s commercial fleet. The participation of 200 distinguished executives and representatives from shipping companies, organizations, and media, as well as representatives from the Greek Coast Guard, from several Embassies, Academics and students, in presence of local authorities, was truly moving. The event program combined the visits of Oinousses and Chios main attractive characteristics and a full day conference allowing the participants to discuss some of the most pressing shipping issues and to get to know each other better in a unique friendly atmosphere.
The CEO of Navigator, Danae Bezantakou, opened the Forum, emphasizing that the NAVIGATOR FORUM has been a dynamic initiative for the exchange of ideas and best practices for 23 consecutive years. « We are addressing key issues such as decarbonization, technological innovations, and cybersecurity, which will shape the future of the industry. In such context, we aspire to outline new paths that will strengthen the sustainability and competitiveness of shipping on a global scale. This is why the collaboration of all stakeholders is key to meeting the challenges of the new era ». She also emphasized the critical issue of low birth rates and demographics in Greece in particular, stating that if we do not take specific measures to ensure there will be a generation to implement everything we are discussing today, the last Greek will be born in 2114.
The conference was greeted by Captain Dimitris Bezantakos, Founder of NAVIGATOR SHIPPING CONSULTANTS, followed by the Introductory remarks from Christos Stylianidis, Minister of Shipping and Island Policy. Then the Head of the Department of Shipping Trade and Transport at the University of the Aegean, Professor Serafim Kapros, Capt. Antonis Pitsilos, President of Chios Marine Club, and Dr. Georgios Pateras, President of the Hellenic Chamber of Shipping, highlighted the need for initiatives like the NAVIGATOR FORUM is providing for many years, the results of which contribute to impact the policy making in shipping. Among other topics that immediately attracted the audience’s interest, it was mentioned that the shipping industry has not yet embraced artificial intelligence since we are currently using machine learning, emphasizing that in recent years we have been testing models that ultimately fail, leading to additional costs, instead of using artificial intelligence to provide optimal solutions beforehand.
The presentation of Mr. Ji Yongbo, Director of the Division of Strategy and Development of the China Waterborne Transport Research Institute, was also notable regarding the challenges and solutions for the development and adoption of new and renewable energy sources, as well as the specifications that ships should follow.
The first panel on Decarbonization and ESG featured a dense and multi-layered discussion, reflecting the various ways in which both issues can be approached. Representatives from fuel suppliers, technology providers, legal experts, and ESG auditors analyzed common misconceptions, as well as various commercial and technological solutions in global efforts for decarbonization and for the increasing importance of ESG reporting.
There was a consensus to recognize that while significant challenges remain within regulatory and legislative fields as well as in finding and selecting technological solutions, global shipping is under strong and intense pressure for compliance. This pressure is often perceived as disproportionate compared to the real shipping industry’s environmental impact, probably due to disconnected and uncoordinated policies, rules, and regulations.
Regarding fuels and alternative options under consideration, such as ammonia and the associated risks, the continuation of biofuels and gradual improvement of technologies were suggested. It was also noted that before any universal selection, infrastructures must be forecasted to meet the needs of ships globally.
In relation to ESG and the approaches of publicly listed and private shipping companies concerning sustainability reports, the importance of data transparency and reliability was emphasized, as well as the need to focus on the social aspect (Social). Although companies have so far concentrated on the environmental aspect (Environment), there is also a call for the substantial utilization of the reports rather than just their “formal” completion, as banks argue that the governance aspect (Governance) has been adequately covered.
It was highlighted that while the shipping industry has the capacity to self-regulate, it is essential to adopt a more coordinated and collaborative approach—particularly for the Greek shipping sector, which holds an indisputable global leadership position. It was noted that pressure on the IMO, the EU, and other global organizations through active advocacy and lobbying could be a catalyst for positive changes.
A detailed discussion in the third panel was also held regarding Smart Shipping. Considering the increasing constraints from regulations for environmental protection and decarbonization, technology emerges as a critical factor in adapting shipping’s activities. Although alternative fuels contribute to reducing carbon dioxide emissions, they have not yet eliminated the problem, as the reduction is limited to about 20%. However, smart shipping technologies can achieve similar CO2 reduction rates by optimizing ship operations and fuel consumption. Additionally, the integration of artificial intelligence and machine learning, combined with the advanced computing capabilities of quantum computing, opens new horizons for further fuel savings and emissions reductions. Until a specific alternative fuel prevails, smart shipping represents an excellent solution that not only reduces the environmental footprint but also significantly enhances ship performance, making shipping more efficient and sustainable.
During the panel on human factor in shipping, the challenges and opportunities related to continuous education and skill development for both seafarers and office staff were discussed. Particular emphasis was placed on the importance of training, as majority of participants agreed that it has an equally significant impact on both onboard and ashore workers, despite the fact that training for onboard personnel is clearly more systematic. Technological developments such as digitalization, artificial intelligence (AI), automation, and data collection systems require continuous training and upgrading of skills both on ships and in offices.
Modern training tools such as simulators, virtual reality (VR), and distance learning offer new possibilities; however, 2/3 of participants stated that they prefer traditional training methods (in-class). Despite technological advancements, people in shipping continue to value personal interactions and real-time training. In this context, there was a vigorous discussion on the balance between hard and soft skills, emphasizing skills such as leadership, collaboration, problem-solving, and resilience.
Digital technology and the constantly changing demands in shipping are placing pressure on seafarers, who are required to quickly adapt to remain competitive. This creates additional stresses; however, the use of psychometric tests, practices to support mental health, and the adoption of well-being policies can create a safe framework for seafarers. Most of participants indicated that they already have mental health support programs, suggesting a positive shift in the industry toward staff care.
The discussion also highlighted the need to adapt training to new ship systems, such as ammonia and LNG carriers, which require new knowledge and skills. Maritime academies must keep pace with technological developments, while experience remains an important factor for the effective training of crews, with simulators playing a crucial role.
Finally, it was emphasized that shipping must offer clear opportunities for professional development to attract and retain talent. Training should enhance not only technical knowledge but also social skills, helping seafarers respond to the challenges of a dynamic and demanding industry.
Today, shipping faces significant challenges in an unstable geopolitical environment, with regional conflicts, intensified competition among major powers, and structural changes in supply chains. Despite shipping’s contribution to energy security and the global economy, it remains vulnerable to crises, such as cyber attacks and geopolitical risks, particularly in strategic points like the Strait of Malacca and Hormuz. US-China relations shape the global landscape, with China seeking a strategic approach, while Turkey emerges as a maritime power with ambitions in the Mediterranean sea and beyond.
The conference also highlighted the importance of regulatory compliance in shipping amid geopolitical developments and international sanctions. Reference was made to the challenges created by the economic measures imposed by states and international organizations, emphasizing the significance of due diligence standards and record-keeping. The need for specialized personnel and advanced technologies that can help maritime entities effectively manage the complex role of sanctions, especially in an environment of increased scrutiny from regulatory authorities, was underscored.
Among participants we can mention: Spyros Tarassis, Vice President of Intercargo, Georgios Alexandratos, Vice President of the Hellenic Chamber of Shipping and President of the Piraeus Marine Club, Captain Pantelis Vatousis, Central Port Authority of Chios, Liu Shubin, President of the China Waterborne Institute, Vivi Kolliopoulou, President of WISTA HELLAS, Nikolaos Liapis, President of HIMT, Konstantinos Sakellakos, Treasurer of AMMITEC, Admiral HCG, Dimitrios Kloumasis, Head of the Merchant Marine Academy of Oinousses, Admiral HCG, Stelios Siampas, Head of the Merchant Marine Academy of Chios, Georgios Kallianis, Board Member of HELMEPA and Governor of the International Propeller Club (Port of Piraeus), Deputy Regional Governor of North Aegean, Pantelis Bournias, Mayor of Chios, Ioannis Malafis, Mayor of Oinousses, Georgios Daniil, Mayor of Psara, Kostas Vratsanos, Michalis Tsatsaronis, Vice President of the Municipal Port Office, Kostis Achladitis, Vice President of Piraeus Chamber of Commerce.
Sponsors: ABB, ABC MARITIME, ABC HELLENIC MANAGEMENT, AMMITEC, AUSTRIACARD HOLDINGS, BENEFIT, COOL DYNAMIC, CROSSWORLD, CYGNUS, DNV, DEEPSEA, EDIT AUTOMATION, EMBASSY OF PANAMA, EY, FORTUNE TECHNOLOGIES, FRANMAN, GOLDEN CARGO, HILL DICKINSON, ICSI, IMEQ, INMARTEK, KATRADIS, MARICHEM MARIGASES, MARINETRAFFIC – KPLER, METROPOLITAN COLLEGE, MOORE, NAPA, OCEANKING, ORIANI, PALAU INTERNATIONAL SHIP REGISTRY, POLFORCE, RIDGE GLOBAL EUROPE, SHIPGLIDE AIR LUBRICATION SYSTEMS, SEKAVIN, SUPPLY CHAIN INSURANCE, TRUCK & CARGO, THE AMERICAN P&I CLUB, THE MARSHALL ISLANDS REGISTRY, Port of Thessaloniki (ThPA S.A.), TOTOTHEO MARITIME, UK P&I, VSHIPS.