Συνέντευξη του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κου Ιωάννη Πλακιωτάκη.

347

Συνέντευξη στους:  κ. Διονύση Πολίτη & κα Έφη Κόλλια

 

Κύριε Υπουργέ σε τηλε-συνέντευξή σας δηλώσατε ότι η πανδημία COVID -19 οδήγησε το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής σε επανασχεδιασμό της λειτουργίας και της δράσης του.
Μπορείτε να μας αναφέρετε τις κεντρικές κατευθύνσεις αυτού του επανασχεδιασμού;

Τρεις ήταν οι κεντρικές κατευθύνσεις. Η διασφάλιση της λειτουργικότητας του Υπουργείου, η προστασία της υγείας όσων εργάζονται σε αυτό και η αξιοποίηση της τεχνολογίας για την ταχύτερη και ασφαλέστερη εξυπηρέτηση των πολιτών. Είμαστε ικανοποιημένοι γιατί, μέχρι σήμερα, ο σχεδιασμός λειτουργεί με πολύ ικανοποιητικό τρόπο. Κάποιες από τις παρεμβάσεις του, μάλιστα, ανοίγουν νέους δρόμους, όπως η καθιέρωση της τηλε-εκπαίδευσης στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού στην οποία συμμετέχουν 5.313 σπουδαστές και 277 στελέχη του διδακτικού προσωπικού και η ηλεκτρονική εξυπηρέτηση, μέσω ειδικής εφαρμογής για ζητήματα της Λιμενικής Αστυνομίας.

Με την ψήφιση του νομοσχεδίου αλλάζουν τα δεδομένα στη νησιωτική Ελλάδα. Πείτε μας αναλυτικότερα γι’ αυτό το νομοσχέδιο. Θέλετε να μας αναλύσετε το πλαίσιο της ολοκληρωμένης θαλάσσιας πολιτικής;

Πρόκειται για νομοθετική παρέμβαση που αλλάζει τα δεδομένα στον τρόπο που το Ελληνικό Κράτος προσεγγίζει τα νησιά και τους νησιώτες. Όπως γνωρίζετε,  στα νησιά, στα οποία διαμένει το 15,1% του συνολικού μας πληθυσμού και  οι οικονομικές δραστηριότητες που αναπτύσσονται σε αυτά, στη θάλασσα και τον παράκτιο χώρο τους, είναι σημαντικοί πλουτοπαραγωγικοί πόροι για τη χώρα μας.

Μέχρι σήμερα, η νησιωτικότητα δεν αντιμετωπίστηκε ποτέ στη σωστή της διάσταση. Με ολοκληρωμένο, μακρόπνοο στρατηγικό σχεδιασμό. Γι’ αυτό τα νησιά μας αντιμετωπίζουν ακόμη δυσκολίες προσβασιμότητας, προσπελασιμότητας και διασφάλισης ελάχιστων «στρατηγικών» υποδομών και παροχών.

Με το νομοσχέδιο που ψηφίσαμε, για πρώτη φορά, θεσμοθετείται η διαμόρφωση πολιτικής για τη νησιωτική Ελλάδα. Οι αποσπασματικές παρεμβάσεις, δίνουν τη θέση τους σε ολιστική στρατηγική προσέγγιση. Εισάγεται για πρώτη φορά η υποχρέωση για Εθνική Στρατηγική για το νησιωτικό χώρο, με σαφείς και μετρήσιμους δείκτες.

Για πρώτη φορά, η Στρατηγική αυτή  περιλαμβάνει συγκεκριμένα χρηματοδοτικά εργαλεία για να υλοποιηθεί.

Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αναλαμβάνει ρόλο συντονιστικό, για τη συνολική κινητοποίηση του κρατικού μηχανισμού, προκειμένου να υλοποιηθεί ο αναπτυξιακός σχεδιασμός των νησιών μας και ήδη έχουμε ξεκινήσει την υλοποίηση του νέου πλαισίου, με το χρηματοδοτικό πρόγραμμα «Νέαρχος», στο οποίο θα έχουμε εντάξεις έργων πριν το τέλος του 2021.

Το Λιμενικό Σώμα έχει ήδη συμπληρώσει τα 100 χρόνια από την ίδρυσή του προσφέροντας σημαντικό και πολυεπίπεδο έργο. Πείτε μας επιγραμματικά γι ’ αυτό το έργο.

Το Λιμενικό Σώμα για 100 και πλέον χρόνια διασφαλίζει τη νομιμότητα, καταπολεμά κάθε παράνομη πράξη στη θάλασσα, εγγυάται την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, εκπροσωπεί την ναυτιλία μας στα διεθνή ναυτιλιακά φόρα, συμβάλει αποφασιστικά στην διατήρηση της εθνικής κυριαρχίας, σώζει ζωές με τις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης, συχνά σε πολύ δύσκολες συνθήκες και προστατεύει το θαλάσσιο περιβάλλον.

Τα τελευταία χρόνια μάλιστα βρίσκεται, κυριολεκτικώς, στην πρώτη γραμμή της διαχείρισης των μεταναστευτικών ροών, ενός μεγάλου και κρίσιμου προβλήματος, όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά για ολόκληρη την Ευρώπη.

Από τον Φεβρουάριο του 2020 και μετά, καταφέραμε, να προστατέψουμε τα θαλάσσια σύνορά μας και αυτό πιστώνεται στη ηγεσία και τα στελέχη, γυναίκες κα άνδρες, του Λιμενικού Σώματος, τα  οποία με αυταπάρνηση, αποφασιστικότητα, σεβασμό στο διεθνές δίκαιο και προτεραιότητα στην προστασία της ανθρώπινης ζωής, έχουν καταφέρει να μειωθούν οι μεταναστευτικές ροές το 2020 κατά 85% σε σχέση με το 2019. Τα πολύ καλά αποτελέσματα συνεχίζονται το 2021 και είμαστε αποφασισμένοι να συνεχίσουμε προς αυτή την κατεύθυνση.

Σταθερή μας προτεραιότητα είναι η ενίσχυση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων του Λιμενικού Σώματος, με σύγχρονα μέσα αλλά και ανθρώπινο δυναμικό. Πέρα απ΄ όσα έχουν ήδη γίνει, προχωρά με γρήγορους ρυθμούς   η διαγωνιστική διαδικασία για την εγκατάσταση του Εθνικού Συστήματος Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης. Πρόκειται για έργο προϋπολογισμού 62 εκατ. ευρώ, το οποίο διασφαλίζει την ενημέρωση για την κατάσταση στο θαλάσσιο πεδίο ευθύνης του Λιμενικού Σώματος σε πραγματικό χρόνο και επί 24ωρου βάσεως. Παραλλήλως, είναι σε εξέλιξη μεγάλο εξοπλιστικό πρόγραμμα, ύψους 600 εκατ. ευρώ για την τρέχουσα περίοδο και 800 εκατ. ευρώ για την επόμενη, με αντικείμενο προμήθεια πλωτών και χερσαίων μέσων, αναβάθμιση εξοπλισμού, αλλά και συστήματα επικοινωνιών και πληροφοριών.

Η ακτοπλοΐα είναι ένας από τους πλέον πληγέντες κλάδους της χώρας μας λόγω της πανδημίας COVID -19. Έχετε πάρει συγκεκριμένα μέτρα ώστε να αντιμετωπίσετε αυτή την κατάσταση;

Όπως πολύ καλά γνωρίζετε, από τον πρώτο καιρό που η πανδημία του COVID-19 άρχισε να εμφανίζει τις αρνητικές τις επιπτώσεις στην Ακτοπλοΐα, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προχώρησε με ολοκληρωμένο σχεδιασμό σε μέτρα στήριξης τόσο των εταιρειών, όσο και των εργαζόμενων.

Μόλις πριν από λίγες ημέρες διασφαλίσαμε νέα στήριξη ύψους 12 εκατ. ευρώ για τις επιχειρήσεις της ακτοπλοΐας, αναγνωρίζοντας εμπράκτως τον κρίσιμο ρόλο της στη διασφάλιση της επικοινωνίας και της επάρκειας εφοδιασμού και μετακίνησης επιβατών και αγαθών μεταξύ ηπειρωτικής και νησιωτικής Ελλάδας. Μέχρι στιγμής, το πακέτο πρόσθετης στήριξης στην Ακτοπλοΐα αγγίζει τα 67 εκατ. ευρώ.

Εκτός από αυτό όμως, συνεχίζουμε και μια σειρά μέτρων για τη στήριξη των ναυτικών και των εργαζόμενων στον κλάδο. Αποζημίωση ειδικού σκοπού, παράταση ασφαλιστικής ικανότητας ανέργων ναυτικών και παροχής επιδόματος ανεργίας, ένταξη της ακτοπλοΐας στο καθεστώς επιδότησης εργοδοτικών εισφορών για ενεργούς ναυτικούς, αναθεώρηση προϋποθέσεων για την εγγραφή άνεργων ναυτικών στους καταλόγους προσφερόμενων προς ναυτολόγηση, κάλυψη μέρους των ενοικίων των ανέργων ναυτικών. Συνολικά, τα μέτρα στήριξης της ναυτικής εργασίας προσεγγίζουν τα 15 εκ. ευρώ.

Ποια είναι η στρατηγική της Κυβέρνησης για την αξιοποίηση των λιμένων της χώρας;

Το 2021 συνεχίζουμε την προσπάθεια για την αξιοποίηση των λιμανιών μας, προς όφελος της οικονομίας αλλά και της κοινωνίας.

Προχωρά με ταχείς ρυθμούς η διαδικασία αξιοποίησης για τα 10 μεγάλα περιφερειακά Λιμάνια της χώρας μας, όπου το ενδιαφέρον των επενδυτών έχει ξεπεράσει τις προσδοκίες. Μάλιστα, στις αρχές Μαρτίου το ΤΑΙΠΕΔ θα ανακοινώσει τη λίστα των υποψήφιων επενδυτών που θα περάσουν στην τελική φάση του διαγωνισμού της ιδιωτικοποίησης των λιμανιών της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας, ενώ προχωρά κανονικά και η Β’ φάση για τον διαγωνισμό της πώλησης του 67% των μετοχών του λιμανιού της Ηγουμενίτσας.

Την ίδια στιγμή, επιταχύνουμε τη μεταρρύθμιση στη Λιμενική Διακυβέρνηση αλλά και τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας της πλοηγικής υπηρεσίας. Πολύ σύντομα θα ξεκινήσει η διαβούλευση για το νέο μοντέλο διαχείρισης των κρατικών και δημοτικών λιμενικών ταμείων, με στόχο τον εξορθολογισμό του υφιστάμενου συστήματος, την αντιμετώπιση της πολυμορφίας των φορέων διοίκησης και εκμετάλλευσης και της πολυδιάσπασης της εποπτείας τους μεταξύ διαφορετικών υπουργείων.

Πως αντιμετωπίστηκε το σοβαρό πρόβλημα της ναυτικής εκπαίδευσης λόγω της πανδημίας;

Από την πρώτη στιγμή της υγειονομικής κρίσης στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αναζητήσαμε τα σωστά εργαλεία για να μπορέσει να συνεχίσει απρόσκοπτα η εκπαίδευση των σπουδαστών στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού.

Θεσμοθετήσαμε και καθιερώσαμε για πρώτη φορά την τηλεκπαίδευση με την ενεργό συμμετοχή του Ιδρύματος Ευγενίδου, και της Microsoft κι έτσι καταφέραμε και διασφαλίσαμε την ομαλή ολοκλήρωση του εξαμήνου, που ήταν ο πρωταρχικός μας στόχος, μαζί με τα επαγγελματικά δικαιώματα των τελειόφοιτων. Για εμάς ήταν μια μεγάλη πρόκληση. Γνωρίζουμε όλοι ότι τελικά η τηλεκπαίδευση είναι το μέλλον. Γι’ αυτό και σκοπεύουμε να επεκτείνουμε την τηλεκπαίδευση και στο τομέα της μετεκπαίδευσης-επιμόρφωσης- κατάρτισης για τους Αξιωματικούς του Εμπορικού Ναυτικού, αλλά και όλους τους ναυτικούς ειδικών κατηγοριών και ειδικοτήτων.

Γενικότερα όμως, θεωρούμε τη ναυτική εκπαίδευση καθοριστική για το μέλλον της ελληνικής ναυτιλίας. Είμαστε, λοιπόν, ήδη, στο τελευταίο στάδιο σύνταξης ενός ολοκληρωμένου πλαισίου για τη δημόσια ναυτική εκπαίδευση,  έτσι ώστε . μετά από δεκαετίες, να προχωρήσουμε στον εκσυγχρονισμό της, ώστε οι Έλληνες ναυτικοί να έχουν όλες τις σύγχρονες γνώσεις και δεξιότητες που θα τους βοηθήσουν να διακριθούν στην πολύ ανταγωνιστική παγκόσμια αγορά εργασίας.

Τι έχετε να πείτε στους συμπολίτες μας, ειδικά λόγω της προσωπικής περιπέτειας, για την πανδημία COVID -19;

Με την εμπειρία του ανθρώπου που νόσησε, αλλά με τη βοήθεια του Θεού και των γιατρών ξεπέρασε το πρόβλημα, κάνω έκκληση σε όλες και όλους:  Να είστε πολύ σχολαστικοί στην τήρηση των μέτρων προστασίας και να εμβολιαστείτε, αμέσως μόλις έρθει η σειρά τους. Έχουμε απέναντι μας έναν αόρατο, φονικό εχθρό.  Προστατεύστε τον εαυτό σας και τα αγαπημένα σας πρόσωπα. Για να νικήσουμε τον ιό και να ξαναβρούμε τη ζωή μας.