Ανδρέας Λοβέρδος «Η Ναυτιλία τοποθετεί την Ελλάδα στην κορυφή του παγκόσμιου χάρτη»

179

ΜΕ ΤΗΝ «ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ» ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ ΣΤΟ ΜΥΑΛΟ, Ο ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ, ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΚΑΙ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟΣ

ΔΙΕΚΔΙΚΕΙ ΤΗΝ ΠΡΟΕΔΡΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΤΑ-ΦΩΦΗ ΓΕΝΝΗΜΑΤΑ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΚΙΝΑΛ.

Ο Ανδρέας Λοβέρδος, γεννημένος στην Πάτρα, είναι από τους πιο γνωστούς Έλληνες πολιτικούς. Βουλευτής, υπουργός, «πολιτογραφημένος» στο χώρο του ΠΑΣΟΚ, ένας από τους πιο δεινούς ρήτορες στο Κοινοβούλιο, σπούδασε στη Νομική σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, πραγματοποίησε μεταπτυχιακές  σπουδές στο ευρωπαϊκό και κοινοτικό δίκαιο στο Ελεύθερο Πανεπιστήμιο Βρυξελλών  και ολοκλήρωσε τη διδακτορική διατριβή του στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης με θέμα «Τρομοκρατία και πολιτικό έγκλημα. Μελέτη των φαινομένων από την πλευρά του Δικαίου».

Αφού ξεκίνησε την επαγγελματική του καριέρα ως δικηγόρος, ακολούθησε ακαδημαϊκή στα- διοδρομία εκλεγόμενος, το 1987, λέκτορας του συνταγματικού δικαίου στο Πάντειο Πανεπιστήμιο.

Ενώ το 1992 εξελέγη επίκουρος καθηγητής και το 1995 αναπληρωτής καθηγητής.

Στις μέρες μας, είναι  βουλευτής Β1’ Βόρειου Τομέα Αθηνών του Κινήματος Αλλαγής. Εκλέχθηκε  βουλευτής με το ΠΑΣΟΚ, τη Δημοκρατική Συμπαράταξη και το Κίνημα Αλλαγής από το 2000.

Στην κυβέρνηση Σημίτη διετέλεσε υφυπουργός Εξωτερικών (2002-2004) με αρμοδιότητα τις διεθνείς οικονομικές σχέσεις και την αναπτυξιακή συνεργασία.

Στην κυβέρνηση του Γιώργου Παπανδρέου ανέλαβε το 2009 το χαρτοφυλάκιο του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και το 2010 αυτό του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, το οποίο διατήρησε και στην κυβέρνηση Παπαδήμου.

Το τελευταίο εξάμηνο της κυβέρνησης Σαμαρά κατείχε τη θέση του υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων.

Είναι πλέον, υποψήφιος Πρόεδρος του κόμματός του  μετά την αποχώρηση της Φώφης Γεννηματά και τον αδόκητο θάνατό της.

Συλλυπούμεθα ειλικρινώς την οικογένειά της και ευχόμαστε, οι άνθρωποί της να ξεπεράσουν τη θλίψη με την ανάμνηση της ισχυρής προσωπικότητάς της.

Είτε νικήσει, είτε χάσει, ο Ανδρέας Λοβέρδος είμαστε βέβαιοι ότι δεν θα ξεχάσει ποτέ τη φίλη και συναγωνίστριά του και πάντα θα την τιμά.

Θα παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στα πολιτικά πράγματα τα επόμενα χρόνια.

Είναι πεπειραμένος και με όραμα πολιτικός με απόψεις και θέσεις για την κοινωνική, οικονομική και πολιτική  ζωή. Και τού τις ζητήσαμε αυτές τις απόψεις.

Σε λίγες μέρες είναι πολύ πιθανόν να είστε αρχηγός του ΠΑΣΟΚ. Ποια είναι η θέση και στάση σας απέναντι στην Ελληνική Ναυτιλία προεκλογικά και -κυρίως- πώς θα είναι εάν εκλεγείτε;

«Η Ναυτιλία, ως διεθνές διαμετακομιστικό εμπόριο, ως ακτοπλοΐα, ακόμη και ως κρουαζιέρα είναι ο δυναμικότερος ίσως κλάδος της ελληνικής οικονομίας. Σχεδιασμός για την εθνική ανάπτυξη χωρίς τη ναυτιλία δεν μπορεί να υπάρξει. Ειδικά μέσα στις σύγχρονες γεωπολιτικές συνθήκες η ελληνική ναυτιλία έχει διεθνώς στρατηγική σημασία η οποία προσφέρει στη χώρα εξαιρετικές ευκαιρίες. Βρίσκεται επομένως στην καρδιά κάθε σχεδιασμού όχι μόνο για την οικονομία αλλά και για τη θέση της χώρας στον παγκόσμιο χάρτη. Είναι για εμένα εθνικό στρατηγικό όπλο σε μια εποχή γεμάτη απειλές και προκλήσεις».

Μια πολιτική ερώτηση για να μπορέσουμε να σκεφτούμε γύρω από ένα ενδεχόμενο που δεν έχει συζητηθεί, τουλάχιστον όχι ανοιχτά: Εάν ΔΕΝ εκλεγείτε πρόεδρος, θα παραμείνετε στο ΚΙΝΑΛ με τη μορφή που έχει τώρα; Θα συμπλεύσετε με τη νέα ηγεσία; Θα ακολουθήσετε κάποιον άλλο δρόμο;

«Διεκδικώ την ηγεσία του κόμματος γιατί έχω πίστη στη δυνατότητά μας να ξαναγίνουμε ένα μεγάλο και ισχυρό κόμμα που θα απευθύνεται ως κυβερνητική επιλογή στους πολίτες. Τα μέλη μας είναι εκείνα που θα αποφασίσουν και η δική μας ευθύνη είναι να κάνουμε την επιλογή τους πράξη, πορευόμενοι με ενότητα. Για μένα άλλος δρόμος δεν υπάρχει. Το έχω δηλώσει και στο παρελθόν ότι από τη σοσιαλδημοκρατία θα φύγω μόνο «οριζοντίως». Υπάρχουν φυσικά κι εκείνοι που μοιράζουν πιστοποιητικά κομματικής νομιμοφροσύνης, «άκαπνοι» ενίοτε, οι οποίοι νομίζουν ότι οι πολίτες στερούνται μνήμης και κρίσης. Αυτό όμως δεν ισχύει και σε ό,τι με αφορά στέκομαι μπροστά στους συμπολίτες μου με τον απόλυτο σεβασμό που δικαιούνται. Έχω ανεπίληπτο και δυνατό βιογραφικό ενότητας και προσέρχομαι στις εκλογές του Δεκεμβρίου με το σύνθημα: για πάντα ΠΑΣΟΚ».

Πού πιστεύετε  ότι θα πρέπει να εστιασθεί η Ελληνική Σημαία για να γίνει ανταγωνιστικότερη σε σχέση με τις αλλοδαπές, ώστε οι Έλληνες πλοιοκτήτες να έχουν τα πλοία τους στο Ελληνικό Νηολόγιο;

«Στην απαλλαγή της ελληνικής σημαίας από την τρομακτική γραφειοκρατία. Η ναυτιλία μας, όπως έχω επισημάνει στην πολιτική μου διακήρυξη, μεγαλουργεί από την κοινότητα των ανθρώπων της, πρέπει, όμως να περιοριστεί η γραφειοκρατία, που προσπαθεί να τη διώξει από τη χώρα. Αντί λοιπόν για τα μεγάλα λόγια χρειάζονται επεξεργασμένα σχέδια και πράξη. Η Κρουαζιέρα είναι ένα μέρος του τουρισμού που για την πατρίδα μας, όπως λέγεται είναι η «βαριά βιομηχανία» μας».

Είναι γνωστό ότι για μεγάλο χρονικό διάστημα η Ελληνική ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία υπολειτουργεί.

Μπορούμε να αναστρέψουμε αυτό το δυσμενές κλίμα; Είστε προετοιμασμένος;

Χρειάζεται μεγάλη προσοχή όταν μιλάμε για τη ναυπηγοεπισκευαστική μας βιομηχανία και κυρίως δεν χρειάζονται μεγάλα λόγια. Είδατε τι έγινε και με την πρόσφατη συμφωνία για τις φρεγάτες. Τελικά καμία δεν θα κατασκευαστεί σε ελληνικά ναυπηγεία, ίσως κάποιες κορβέτες αργότερα. Είναι ένα από τα τρωτά της συμφωνίας κι αυτό γιατί δεν ήταν έτοιμη η κυβέρνηση παρά τα μεγάλα λόγια και τις διαβεβαιώσεις της.  Αντί λοιπόν για τα μεγάλα λόγια χρειάζονται επεξεργασμένα σχέδια και πράξη.

 

Η Κρουαζιέρα είναι ένα μέρος του τουρισμού που για την πατρίδα μας, όπως λέγεται είναι η «βαριά βιομηχανία» μας. Με ποιο τρόπο θα μπορέσει η χώρα μας να διεκδικήσει περισσότερα έσοδα από τη συγκεκριμένη αγορά;

 «Σε συζητήσεις με επιχειρηματίες του τουρισμού έχω διαπιστώσει ότι υπάρχουν πολλά που μπορούν να γίνουν και απαιτούν τη συνεργασία κράτους αυτοδιοίκησης και επιχειρηματιών σε μία ολοκληρωμένη προσέγγιση. Χρειάζεται συνολική ενίσχυση των υποδομών όχι μόνο των λιμενικών αλλά και δικτύωση με την ενδοχώρα των προορισμών. Μόνο έτσι οι κρουαζιέρες όχι θα μπορούν να «πιάνουν» περισσότερα λιμάνια αλλά και οι επιβάτες τους θα έχουν τη δυνατότητα γρήγορων και στοχευμένων επισκέψεων σε σημεία ενδιαφέροντος και τοπικές αγορές. Είναι κρίσιμος ο ρόλος εδώ των αυτοδιοικήσεων για την επέκταση αυτών των υποδομών αλλά και για τη σύναψη π.χ. τοπικών συμφώνων που θα προάγουν τα ιδιαίτερα προϊόντα κάθε περιοχής».

Πιστεύετε ότι το σταθερό φορολογικό καθεστώς μπορεί να βοηθήσει στην ίδρυση νέων ελληνικών ή αλλοδαπών επιχειρήσεων, αλλά και να κάνει τις υπάρχουσες περισσότερο ανταγωνιστικές;

 «Ασφαλώς, είναι στοιχειώδης προϋπόθεση. Και όχι μόνο σταθερό αλλά και επικεντρωμένο στις έννοιες της επανεπένδυσης κεφαλαίου και της παροχής κινήτρων για τη δημιουργία υψηλά αμειβόμενων θέσεων εργασίας. Και κάτι ακόμα. Ο ανταγωνισμός πλέον έρχεται από την Ανατολή και το πεδίο στο οποίο θα κριθεί είναι οι νέες τεχνολογίες. Επομένως η πριμοδότησή τους πρέπει και αυτή να αποτελεί στοιχείο διαμόρφωσης της φορολογικής πολιτικής. Επίσης οφείλω να επισημάνω ότι έχουμε την ακριβότερη ενέργεια στην Ευρώπη. Αυτό είναι προφανές ότι μειώνει την ανταγωνιστικότητα στη ναυτιλία, στις επιχειρήσεις και βεβαίως στον τουρισμό».

Πώς αισθάνεστε σε σχέση με τα βήματα προόδου που έχουν γίνει – εάν κατά τη γνώμη σας έχουν γίνει – για την Ελληνική Επιχειρηματικότητα τα τελευταία χρόνια;

«Το επιχειρείν στην Ελλάδα τραυματίστηκε, όπως και όλη η κοινωνία, από την εκρηκτική οικονομική κρίση. Την ίδια στιγμή η κρίση επέβαλε να γίνουν βήματα, κυρίως από την πλευρά του κράτους, που καθυστερούσαν χρόνια, κυρίως σε θεσμικό επίπεδο. Δεν φτάνει όμως αυτό, χωλαίνει η εφαρμογή. Δεν αρκεί να περιγράψεις με διατάξεις π.χ. την απλοποίηση των διαδικασιών. Όσο ο κρατικός μηχανισμός δεν μπορεί να ανταποκριθεί σε αυτό θα χάνουμε έδαφος.  Γι’ αυτό σε κάθε ευκαιρία τονίζω την ανάγκη ριζοσπαστικού μετασχηματισμού του κράτους, την ανάγκη οι δημόσιες υπηρεσίες να υπηρετούν τις ανάγκες των πολιτών και όχι αυτοναφορικά την ύπαρξή τους. Από την άλλη τίθεται ζήτημα αλλαγών και στην επιχειρηματική νοοτροπία, ανάγκη συγχρονισμού με τις συνθήκες της λεγόμενης τέταρτης βιομηχανικής επανάστασης. Το είδαμε αυτό σε κάποιον βαθμό, κυρίως από μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, υπάρχει όμως ακόμη δρόμος να διανυθεί».

Μια πιθανότατη εκλογή σας στην προεδρία του ΠΑΣΟΚ πιστεύετε ότι θα σηματοδοτήσει την εξαφάνιση του ΚΙΝΑΛ και με ποιο τρόπο;

«Δεν μιλάω για εξαφάνιση του ΚΙΝΑΛ. Όλους αυτούς τους ανθρώπους που ήρθαν κοντά μας στα δύσκολα τους εκτιμώ και τους σέβομαι. Είναι πραγματικοί σύντροφοι «μάχης» που συντάχθηκαν μαζί μας όχι τον καιρό της παντοδυναμίας προσδοκώντας οφέλη αλλά στα χρόνια του υπαρξιακού αγώνα απέναντι στον λαϊκισμό που απειλεί τη χώρα. Μιλάω όμως για την ανάγκη να τελειώνουμε με την υποκρισία και την πολιτική ντροπή: Θα ανακτήσουμε τα σύμβολά μας και το όνομά μας γιατί το ΚΙΝΑΛ σήμερα είναι πλέον το ΠΑΣΟΚ και δεν έχουμε κανέναν λόγο να ντρεπόμαστε για το όσα προσφέραμε στον τόπο. Αλλάξαμε την Ελλάδα με τον Ανδρέα Παπανδρέου και τον Κώστα Σημίτη και την κρατήσαμε όρθια με τον Γιώργο Παπανδρέου και τον Ευάγγελο Βενιζέλο στην πιο δύσκολη μεταπολεμική περίοδο. Και επιστρέφουμε με το ΠΑΣΟΚ, το υπογραμμίζω αυτό το με,  όχι για να κάνουμε μια ρετρό βουτιά στο παρελθόν αλλά γιατί είναι ο αξιόπιστος φορέας για να φύγουμε ξανά μπροστά, στη σοσιαλδημοκρατία και την Ελλάδα του 21ου αιώνα».

Η πιθανή εκλογή σας στην Προεδρία, θα σημάνει και μια καινούργια αρχή στο ιδεολογικό, πολιτικό και κοινωνικό προφίλ του κόμματός σας; Και αυτό θα σημάνει ταυτόχρονα ότι στόχος σας θα γίνει η ανάληψη της εξουσίας ως πρώτο κόμμα στις επόμενες εκλογές; Κάτι που σημαίνει  ότι θα αισθανθείτε και ως  δυνάμει πρωθυπουργός; Είναι αυτός ένας στόχος σας;

«Έχουμε καταρχάς μπροστά μας την ανάγκη να απαντήσουμε τόσο στον υπαρξιακό μας αντίπαλο, τον ΣΥΡΙΖΑ του Τσίπρα, όσο και στον ιδεολογικό μας αντίπαλο τη ΝΔ. Προσωπικά δεν ανέχομαι ούτε την απειλή κυριαρχίας στην κεντροαριστερά από τον λαϊκιστή ΣΥΡΙΖΑ, ούτε τη λεηλασία του κέντρου από τη δεξιά. Η γκραμσιανή επιταγή «τομή στη συνέχεια» θα είναι ο οδηγός μου. Ή θα πάρουμε την τύχη της παράταξης στα χέρια μας ή έρχεται το τέλος. Στις διπλές εθνικές εκλογές που έρχονται θα συμπιεστούμε υπερβολικά. Είναι ανάγκη να αλλάξουμε Πρόεδρο, να απαλλαγούμε από τη νοοτροπία του μικρού κόμματος, να αλλάξουμε θέσεις σε σημαντικά ζητήματα όπως η μετανάστευση και η ασφάλεια του πολίτη και να συμβάλουμε στο ριζοσπαστικό μετασχηματισμό του κράτους με απεγκλωβισμό από τη γραφειοκρατία. Έτσι θα γίνει το ΠΑΣΟΚ δύναμη εξουσίας και θα απαντηθεί και το ερώτημά σας».

Στη Ναυτιλία δεν απασχολούνται πολλά άτομα σε σχέση με άλλα επαγγέλματα, ίσως και γιατί  οι εργαζόμενοι είναι μισοί-μισοί Έλληνες και αλλοδαποί. Συνεπώς, με το τεκμήριο του αριθμού των ψήφων, η εκλογική «πελατεία» είναι μικρή. Ωστόσο ως ουσιαστική «δύναμη» επιρροής, ο χώρος της Ναυτιλίας είναι πολύ δυνατός. Γιατί όλοι θέλουν να «τα έχουν καλά» με τη Ναυτιλία;

«Η Ναυτιλία είναι ο τομέας εκείνος ο οποίος τοποθετεί την Ελλάδα στην κορυφή του παγκόσμιου χάρτη εδώ και μισό αιώνα. Η ελληνική πλοιοκτησία είναι παγκόσμιο φαινόμενο με διάρκεια και αντοχή γιατί δεν βασίζεται σε ευκαιρίες, αντίθετα τις δημιουργεί η ίδια. Έχει μια παράδοση αιώνων που θα μπορούσε να πει κανείς ότι φτάνει πίσω ως τον 18ο αιώνα και τη συνθήκη του Κιουτσούκ Καϊναρτζή το 1774. Είναι διαχρονικά ο δυναμικότερος κλάδος της εθνικής οικονομίας και λογικά έχει την προσοχή στραμμένη όλων πάνω της. Όπως σας είπα και νωρίτερα, το ζητούμενο είναι να γίνει για ακόμη μία φορά ο κινητήριος μοχλός για την ανάπτυξη ανταποκρινόμενη στις απαιτήσεις του νέου οικονομικού ανταγωνισμού που εξελίσσεται ήδη στον παγκόσμιο χάρτη».

Με εσάς πρόεδρο του νέου ΠΑΣΟΚ, τι φαντάζεστε ότι θα σκεφτεί ο κ. Μητσοτάκης εν όψει των επόμενων εκλογών; Να τις επισπεύσει; Ή να τις καθυστερήσει όσο μπορεί; Και εάν σκεφτεί το πρώτο, θα «προκάνετε» να προετοιμαστείτε;

«Ό,τι και να κάνει το σίγουρο είναι ότι θα χρειαστεί να το σκεφτεί προσεκτικά. Ενώ τώρα κανείς στην ουσία δεν μας υπολογίζει.Μας βλέπουν είτε ως συμπλήρωμα του ενός είτε ως λάφυρο για τον άλλο. Δεν αυτοπροσδιοριζόμαστε ως προς τίποτα, παρά την περιφρούρηση της περίφημης «αυτονομίας» μας. Αν δεν δυναμώσουμε ως παράταξη, αν δεν  υπερδιπλασιάσουμε τα ποσοστά μας τότε αυτή θα είναι η μοίρα μας και θα είναι σύντομη η κατάληξή μας. Νέα Δημοκρατία και ΣΥΡΙΖΑ θα ολοκληρώσουν τη λαφυραγώγησή μας και θα γίνουμε υποσημείωση του πολιτικού σκηνικού».

Και για να συνοψίσουμε την κατάσταση αυτή τη στιγμή:

Με ένα βίντεο 14 λεπτών ο Ανδρέας Λοβέρδος διεκδίκησε  και επίσημα την ηγεσία του ΚΙΝΑΛ.

Ο βουλευτής και πρώην υπουργός έκανε  λόγο για «πράσινη επανάσταση», με στόχο ένα κόμμα πατριωτικό, μεταρρυθμιστικό, προοδευτικό, δηλαδή «το ΠΑΣΟΚ του 21ου αιώνα», όπως ανέφερε. Κατά την έναρξη της πολιτικής διακήρυξής του, σημείωνε: «Σήμερα ξεκινάμε τον αγώνα για μία Πράσινη Επανάσταση. Με σεβασμό στις μεταρρυθμιστικές αξίες και τα σύμβολα του πατριωτικού κινήματος, που άλλαξε την Ελλάδα».

Και  μετά τη συνέντευξη που μας έδωσε ο κ. Λοβέρδος, τρεις ακόμα πρόσφατες δηλώσεις του  με … ιδιαίτερη σημασία:

ΠΙΣΤΕΥΩ ΠΩΣ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΕΓΓΥΗΘΩ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΗΣ ΠΑΡΑΤΑΞΗΣ ΚΑΙ ΝΑ ΣΥΜΒΑΛΛΩ ΣΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΗΣ ΠΑΤΡΙΔΑΣ.

Ο ΤΕΡΑΣΤΙΟΣ ΧΩΡΟΣ ΠΟΥ ΕΚΠΡΟΣΩΠΕΙ ΤΟ ΚΙΝΑΛ ΚΛΕΙΣΤΗΚΕ ΣΕ ΕΝΑ ΜΙΚΡΟ ΚΑΒΟΥΚΙ ΚΑΙ ΑΣΦΥΚΤΙΑ.

ΜΕ ΜΕΝΑ ΠΡΟΕΔΡΟ, Ο Κ. ΤΣΙΠΡΑΣ ΘΑ ΞΑΝΑΓΥΡΙΣΕΙ ΣΤΑ ΑΖΗΤΗΤΑ.