ΔΥΣΚΟΛΗ Η ΕΠΑΝΕΚKΙΝΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑΣ ΣΤΗΝ ΜΕΤΑ ΚΟΡΩΝΟΪΟΥ ΕΠΟΧΗ

144

Είναι γνωστό ότι από την μάστιγα της εξάπλωσης του κορωνοϊού επηρεάστηκαν αρνητικά όλοι οι τομείς της Διεθνούς οικονομίας, κάτι που δυστυχώς συνεχίζεται και επιβαρύνεται όλο και περισσότερο.

Κλάδος Kρουαζιέρας

Θα σταθώ όμως στον κλάδο της Kρουαζιέρας ο οποίος κατά γενική ομολογία επηρεάστηκε περισσότερο αρνητικά, σε σύγκριση με άλλους τομείς και δυστυχώς εξακολουθεί να δοκιμάζεται σκληρά κάθε μέρα που περνά.

Όλοι οι φορείς που ασχολούνται με τον τομέα της Κρουαζιέρας είχαμε μια αμυδρή ελπίδα ότι μετά το πρώτο κύμα της πανδημίας θα υπήρχαν τρόποι για επανεκκίνηση των κρουαζιερών σε τοπικό αλλά κυρίως σε διεθνές επίπεδο.

Σήμερα μετά από περίπου οκτώ μήνες πανδημίας δεν υπάρχει τίποτα θετικό στον ορίζοντα. Αντίθετα τα προτεινόμενα μέτρα που καλούνται να εφαρμόσουν τα κρουαζιερόπλοια μικρής και μεσαίας χωριτικότητας που προγραμματίζουν επανέναρξη κρουαζιερών είναι τόσο αυστηρά που αμφιβάλλω εάν οι πιθανοί επιβάτες μπορούν να τα αποδεχτούν και να τα εφαρμόσουν.

Όλοι γνωρίζουμε όι η διεθνής Κρουαζιέρα βασίζεται καθαρά στους Αμερικανούς επιβάτες. Όλοι οι υπεύθυνοι Αμερικανοί δημοσιογράφοι που ασχολούνται με τον τομέα της Κρουαζιέρας τονίζουν ότι η πιθανή ανάκαμψη θα ξεκινήσει με μικρής χωρητικότητας πλοία στους παραδοσιακούς προορισμούς, ενώ οι κρουαζιέρες σε διεθνείς προορισμούς θα καθυστερήσουν σημαντικά.

Επιτρέψτε μου να αναφερθώ σε ένα κρουαζιερόπλοιο που τόλμησε να ξεκινήσει δοκιμαστικά κρουαζιέρες στην Βόρεια Ευρώπη. Στις 24/07 το κρουαζιερόπλοιο MEIN SCHIFF 2 αναχώρησε δοκιμαστικά από το λιμάνι του Αμβούργου για τριήμερη κρουαζιέρα χωρίς να προσεγγίζει σε κανένα ενδιάμεσο λιμάνι με πληρότητα επιβατών 60% της δυναμικοτητάς του.

Όλοι οι επιβάτες υποχρεούνταν να φορούν μάσκες πάνω στο πλοίο, να τηρούν τις σωστές αποστάσεις ασφαλείας και να εφαρμόζουν όλους τους υγειονομικούς κανόνες. Όλοι έπρεπε να προσκομίσουν πρόσφατο ιατρικό πιστοποιητικό ότι είναι αρνητικοί στον κορωνοϊό και να θερμομετρούνται σε τακτικά χρονικά διαστήματα πάνω στο πλοίο.

Όσοι επιβάτες είναι άνω των 65 ετών θα κυκλοφορούν στο πλοίο σε ξεχωριστούς χώρους και δεν θα έρχονται σε επαφή με τους νεώτερους ηλικίας επιβάτες.

Το φαγητό θα σερβίρεται μόνο στις τραπεζαρίες του πλοίου σε θέσεις που θα προβλέπουν απόσταση μεταξύ των επιβατών ενώ καταργείται οριστικά το σερβίρισμα στους μπουφέδες του πλοίου .

Oι παραγγελίες για το MENU στην τραπεζαρία θα γίνονται μέσω των κινητών τηλεφώνων των επιβατών για να μην έρχονται οι επιβάτες σε επαφή με τα τυπωμένα menu. Όσοι επιβάτες δεν έχουν κινητά τηλέφωνα τότε θα χρησιμοποιούν προσεκτικά μικρής επιλογής menu από τους σερβιτόρους του πλοίου.

Τους ανελκυστήρες του πλοίου επιτρέπεται να χρησιμοποιούν μόνο τρία, το πολύ τέσσερα άτομα. Στο πρώτο στάδιο της επανέναρξης των κρουαζιερών θα διατίθενται στους επιβάτες μόνο οι σουίτες και οι καμπίνες με μπαλκόνια για να κυκλοφορεί καθαρός αέρας.

Η χρησιμοποίηση των σαλονιών του πλοίου θα γίνεται διαδοχικά από περιορισμένο αριθμό επιβατών, θα εκκενώνεται ο χρησιμοποιημένος χώρος ανά τακτά χρονικά διαστήματα ούτως ώστε να υπάρχει χρόνος να καθαρίζονται επαρκώς τα χρησιμοποιούμενα σαλόνια μέχρι να ξαναχρησιμοποιηθούν απο επιβάτες.

Ένα άλλο δεσμευτικό μέτρο που υποχρεούνται όλες οι εταιρείες κρουαζιεροπλοίων να τηρούν στα πλοία είναι οι διαθέσιμες ελεύθερες καμπίνες σε περίπτωση που υπάρχουν ασθενείς επιβάτες ή πληρώματα από τον κορωνοϊό. Η υποχρέωση αφορά περίπου το 5% σε καμπίνες επιβατών και πληρώματος ούτως ώστε να τίθενται άμεσα σε καραντίνα οι ασθενείς μέχρι την άφιξη του πλοίου σε λιμάνι προορισμού.

Επίσης θα υπάρχει υποχρεωτικά αυστηρός περιορισμός διακίνησης επιβατών που επιθυμούν να μετέχουν στις εκδρομές στα λιμάνια προορισμού.

Ορισμένες χώρες, κυρίως της Ευρώπης, αποφάσισαν να δώσουν την ευκαιρία σε μικρής χωρητικότητας κρουαζιερόπλοια να εκτελέσουν δοκιμαστικά από το τέλος Ιουλίου μικρές κρουαζιέρες, τριήμερες, τετραήμερες ή ακόμα και επταήμερες σε τοπικούς προορισμούς, χωρίς να αποβιβάζονται οι επιβάτες στα λιμάνια προσέγγισης.

Το κρουαζιερόπλοιο «Roald Amundsen» ξεκίνησε μια επταήμερη κρουαζιέρα από το Tromso της Νορβηγίας στις 17/7 με 209 επιβάτες, καθώς επίσης και στις 24/7 με 178 επιβάτες. Δυστυχώς, 36 μέλη πληρώματος παρουσίασαν συμπτώματα κορωνοϊού, με αποτέλεσμα να τεθεί το πλοίο με το πλήρωμα και τους επιβάτες σε καραντίνα και να απαγορευτεί ο απόπλους και η συνέχιση των κρουαζιερών.

Επίσης στο κρουαζιερόπλοιο «Paul Gauguin» που ξεκίνησε παρόμοιες κρουαζιέρες από το Λιμάνι Papeete της Ταϊτής, διεγνώσθη επιβάτης με κορωνοϊό με αποτέλεσμα να απομονωθούν όλοι οι επιβάτες στις καμπίνες τους, να ακυρωθεί η υπόλοιπη κρουαζιέρα και να επιστρέψει το πλοίο στο λιμάνι εκκίνησης, το Papeete, για να τεθεί σε καραντίνα.

Το πλοίο μετέφερε 148 επιβάτες και 192 μέλη πληρώματος.

Τι συμβαίνει όμως στην περιοχή της Μεσογείου που σίγουρα αφορά και τα Ελληνικά νησιά?

Από τον μήνα Σεπτέμβριο, η γερμανική εταιρεία TUI ξεκίνησε κρουαζιέρες από το λιμάνι του Ηρακλείου μόνο για Γερμανούς επιβάτες και για προσεγγίσεις μόνο στα λιμάνια του Πειραιά και της Κέρκυρας, κάτι που ελπίζουμε να συνεχιστεί μέχρι τον μήνα Νοέμβριο.

Παράλληλα, οι εταιρείες COSTA και MSC ξεκίνησαν κρουαζιέρες από Ιταλικά λιμάνια μόνο με Ιταλούς επιβάτες και προορισμούς εκτός από λιμάνια Ιταλίας, την Μάλτα και ένα ή δύο λιμάνια της Ελλάδας.

Από τον μήνα Νοέμβριο, οι εταιρείες HAPAG LLOYDS και TUI θα ξεκινήσουν επταήμερες κρουαζιέρες στα λιμάνια Καναρίων Νήσων για όλο το διάστημα από Νοέμβριο 2020 μέχρι Μάρτιο 2021.

Βέβαια όλα τα κρουαζιερόπλοια που θα πραγματοποιήσουν τις προβλεπόμενες κρουαζιέρες θα καλύπτουν μόνο το 60% ή στην καλύτερη περίπτωση το 70% της δυναμικότητάς τους σε επιβάτες. Παράλληλα, θα εφαρμόζουν πιστά όλα τα πρωτόκολα και τις προϋποθέσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, του ΙΜΟ και όλων των διεθνών οργανισμών κρουαζιεροπλοίων με προστατευτικά μέτρα για τον COVID-19.

Πρέπει επίσης να τονίσω ότι ολόκληρος ο κλάδος της Κρουαζιέρας στη χώρα μας με πρωτεργάτη πάντα την Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας, εργάζεται συνεχώς σε λογική βάση για ένα σωστό ξεκίνημα του κλάδου που θα εγγυάται την ασφάλεια και την υγεία επιβατών και πληρωμάτων, εφαρμόζοντας όλα τα πρωτόκολλα και τους κανονισμούς της Ελλάδας και της Ευρώπης, όπως έχουν ήδη διατυπωθεί.

Συμφωνώ απόλυτα και ενισχύω τις προσπάθειες ορισμένων μικρής πλοιοκτησίας κρουαζιεροπλοίων για επανεκκίνηση κρουαζιερών σε τοπικό επίπεδο, (Γερμανία, Νορβηγία, Ιταλία), όμως δεν παραβλέπω τη στάση αναμονής των μεγάλων εταιρειών, όπως πχ της Carnival Cruises, της Royal Caribbean και άλλων, οι οποίες μεταθέτουν πιθανή επανεκκίνηση των κρουαζιερών σε διεθνές επίπεδο, ακόμα και μέχρι τα μέσα του έτους 2021.  Κάτι περισσότερο από εμάς γνωρίζουν οι ιθύνοντες αυτών των εταιρειών οι οποίες υφίστανται υπέρογκες ή μάλλον αστρονομικές ζημιές για κάθε μήνα απραξίας.

Όλοι εργαζόμαστε για έναν κοινό σκοπό που δεν είναι άλλος από το σωστό και ασφαλή τρόπο επανεκκίνησης των κρουαζιερών στον Ελλαδικό και κατ’ επέκταση στον χώρο της Ανατολικής Μεσογείου, και ευχόμαστε σίγουρα να ξαναδούμε στη χώρα μας διακίνηση κρουαζιεροπλοίων παρόμοια με αυτή του έτους 2019.

Δεν είναι καθόλου παράλογο το γεγονός ότι η μοναδική εταιρεία που δραστηριοποιείται στον Ελλαδικό χώρο με home porting τον Πειραιά και άλλα Ελληνικά λιμάνια, η Celestyal Cruises, έχει αναβάλει όλα τα προγράμματά της για τον Μάρτιο / Απρίλιο του έτους 2021. Κάτι περισσότερο από εμάς γνωρίζουν οι ιθύνοντες της Celestyal Cruises.

Δεν θέλω να είμαι απαισιόδοξος αλλά πολύ φοβούμαι ότι θα είναι δύσκολη μια επανεκκίνηση του κλάδου με αυτές τις συνθήκες διαβίωσης των επιβατών στα κρουαζιερόπλοια. Σίγουρα πρέπει να ξεχάσουμε τις συνθήκες κρουαζιέρας που γνωρίζαμε στην προ-κορωνοϊού εποχή.

Μιχάλης Λάμπρος