Η κα Χρυσούλα Πατρικίου Founder και CEO της POTENTIA  σε μια εφ’όλης της ύλης συνέντευξη μας μιλάει για την είσοδό της στην ναυτιλία και την δομή της εταιρείας της.

690

Η κα Χρυσούλα Πατρικίου Founder και CEO της POTENTIA  σε μια εφ’όλης της ύλης συνέντευξη μας μιλάει για την είσοδο της στην ναυτιλία και την οργανωτική δομή της εταιρείας της. Δεν μένει όμως εκεί, μας συστήνει έναν-έναν όλους τους συνεργάτες της ώστε να διαμορφώσουμε ολοκληρωμένη άποψη για την Potentia.

 

Ο κ.Σπύρος Κοττώρης ,πιστοποιημένος εκπαιδευτής και executive coach, εστιάζει στην ανάπτυξη προσωπικών δεξιοτήτων.

Ο κ.Ναούμ Καραμηνάς ,επιστημονικός σύμβουλος –ψυχολόγος , μας εξηγεί ποιος είναι ο βασικός ρόλος ενός ψυχολόγου στη διαχείριση ανθρώπων σε κρίσιμα εργασιακά περιβάλλοντα.

Ο κ.Δημοσθένης Μπρούσαλης , branding & communication consultant της potentia, μας δίνει να καταλάβουμε κάτι που αναφέρουμε καθημερινά αλλά λίγοι γνωρίζουμε , το Branding.

Ο κ. Dennis Χριστοδουλάτος , πιστοποιημένος προπονητής αθλητικών δραστηριοτήτων μας βάζει στο όλο σκεπτικό της potentia που δίνει μεγάλη σημασία στην ευεξία με εναλλακτικούς τρόπους σωματικής και ψυχικής υγείας.

Ο κ. Ιάκωβος Απέργης, γνωστός σεφ για τις συνεδρίες μαγειρικής που διοργανώνει.

Συνέντευξη στην Έφη Κόλλια

 

 

Chrysoula V. Patrikiou. CEO & Founder potentia

Κυρία Πατρικίου, είστε ένα πρόσωπο που υπηρετήσατε τον κλάδο της Πολιτικής Αεροπορίας. Διαθέτετε πολυετή διεθνή εργασιακή εμπειρία σε αεροδρόμια ευρωπαϊκών χωρών έχοντας διατελέσει νευραλγικούς ρόλους σε τομείς όπως στη διαχείριση κρίσεων, στο σχεδιασμό και στην εφαρμογή εκπαιδευτικών προγραμμάτων ασφάλειας και στη Διαχείριση Ολική Ποιότητας. Τι σας οδήγησε στη Ναυτιλία και μάλιστα με όχημα ένα προσωπικό σας εγχείρημα, την potentia; 

Η εργασιακή μου εμπειρία σε κάθε διεθνή αερολιμένα, τολμώ να πω, αποτέλεσε για μένα ένα μεγάλο σχολείο. Με έμαθε να καλλιεργώ δυναμική και κριτική σκέψη, ταπεινό πνεύμα και αυτοπειθαρχία. Με δίδαξε την ανεκτίμητη αξία του ανθρώπινου παράγοντα, τον σεβασμό στο διαφορετικό και την πίστη στο καινούριο. Νιώθω πραγματικά πολύ περήφανη για τη διαδρομή μου αυτή και κυρίως νιώθω ευγνώμων για τους ανθρώπους που με εμπιστεύτηκαν, με εκπαίδευσαν και με βοήθησαν να ορίσω και να σχεδιάσω το ‘αποτύπωμα’ μου. Η potentia θεωρώ ότι αποτελεί το προσωπικό και επαγγελματικό μου αποτύπωμα εμπνευσμένο από τον άνθρωπο και σχεδιασμένο να υπηρετήσει τον άνθρωπο. Ήταν ζήτημα χρόνου να εξασφαλίσω το ‘όχημα’ μου, όπως αναφέρετε και να δημιουργήσω τη δική μου ομάδα ανθρώπων ικανών να εισπνεύσουν κυριολεκτικά το όραμα μου, να δουν με τα δικά μου μάτια το ταξίδι δημιουργίας και εξέλιξης που έχω ονειρευτεί. Η Ναυτιλία για κάποιο λόγο πάντα με γοήτευε απλά δεν έτυχε νωρίτερα η ευκαιρία να συναντηθούν τα μονοπάτια μας. Λένε ότι η τύχη είναι το σημείο που η ευκαιρία συναντά τη γνώση και εγώ προφανώς δεν ήμουν έτοιμη νωρίτερα να διαχειριστώ αυτή την τυχαία συνάντηση. Η γνώση αναμφισβήτητα σου δίνει δύναμη, για μένα όμως αποτελεί και μια μορφή τέχνης που γοητεύει, εμπνέει και προσανατολίζει τον Άνθρωπο σε κάτι σπουδαίο. Είναι μια στάση απέναντι στον εαυτό σου και στους ανθρώπους. Μια προσωπική επιλογή ευθύνης και δέσμευσης που σου επιτρέπει να διαχειριστείς ηθικά και δίκαια τη μοναδικότητα και τη δυναμική του κάθε ατόμου ξεχωριστά. Από τη στάση αυτή απορρέει και η κοινωνική και περιβαλλοντική ευθύνης της potentia, και της έμπρακτης υποστήριξης μας προς τους Ανθρώπους που υπηρετούν την Ελληνική Ναυτιλία.  Ανάμεσα σε πολλές άλλες δράσεις, λοιπόν, η ομάδα μου και εγώ έχοντας εκτιμήσει την υψηλή αξία του ανθρώπινου κεφαλαίου και στις υψηλές απαιτήσεις εκπαίδευσης των ναυτικών πρόσφατα ξεκινήσαμε συνεργασίας με την HELMEPA την Ελληνική Ένωση Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος με σκοπό την εθελοντική προσφορά εκπαιδευτικών σεμιναρίων μάθησης και ανάπτυξης προσωπικών δεξιοτήτων στα μέλη του Οργανισμού με ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα πέντε (5) τρίωρων σεμιναρίων με τίτλο «Empowering the Seafarer: Learning & Developing Soft Skills», που θα εκτελεστεί στο διάστημα Μαΐου-Νοεμβρίου 2019. Στο σημείο αυτό, θα ήθελα να εκφράσω την εκτίμηση μου προς τον Γενικό Διευθυντή της HELMEPA κ. Δημήτριο Μητσάτσο, την Εκτελεστική Συντονίστρια κα  Κριστιάνα Πρεκεζέ, και όλα τα μέλη της Επιτροπής Εκπαίδευσης της HELMEPA, αρχικά για  την θετική αξιολόγηση των προγραμμάτων μας και κυρίως  για την εμπιστοσύνη τους στην υλοποίηση των σεμιναρίων μας που είμαστε σίγουροι ότι θα συνδράμουν εποικοδομητικά στη δια βίου μάθηση και ανάπτυξη των ανθρώπων της Ναυτιλίας.

Έχετε καταφέρει να συγκροτήσετε μια ομάδα συνεργατών στην potentia, με εξειδικευμένη γνώση και μεγάλη εμπειρία ο καθένας στον τομέα του. Μιλήστε μας για την δυναμική αυτή οργανωτική δομή της potentia.

Εκτιμώ, πως ο κάθε άνθρωπος κατακτά τη θέση που επιθυμεί να έχει στον εργασιακό στίβο και στην κοινωνία γενικότερα. Και αναφέρω σκόπιμα τη λέξη ‘κατακτά’ γιατί κάθε μορφή κατάκτησης απαιτεί μάχη και καθημερινό αγώνα.  Από τα είκοσι ένα μου χρόνια, μέσα από το περιβάλλον αερολιμένα και με αφετηρία τη χαμηλότερη θέση στην ιεραρχία, ξεκίνησε για μένα ένα ταξίδι αποκαλύψεων που όρισε την ταυτότητά μου, καθόρισε το ρόλο μου, αναγνώρισα τις ικανότητες μου, ανέπτυξα την προσωπικότητά μου και κυρίως επέβαλα την αυθεντικότητα μου ως Άνθρωπος. Η αυθεντικότητα είναι το ανεκτίμητο εργαλείο που μας προσφέρει την ελευθερία να δημιουργούμε, να διαμορφώνουμε και να αναπτύσσουμε την προσωπικότητα μας και να πετυχαίνουμε τους στόχους μας. Ταυτόχρονα μας προσδίδει και την απόλυτη ευθύνη για τις επιλογές που κάνουμε, τις αποφάσεις που λαμβάνουμε και τους ρόλους που επιτελούμε. Έχοντας όλα αυτά ως παρακαταθήκη και αφού αποφάσισα την ίδρυση της potentia ήταν πλέον ζήτημα χρόνου, να ορίσω την οργανωτική δομή της potentia, που αφορά στο όραμα της, στην αποστολή και στις αξίες της, στα συστήματα που θα εφαρμόσει και κυρίως στους Ανθρώπους που θα τα διαχειριστούν. Είμαι πολύ περήφανη για την ομάδα μου και τους ανθρώπους που έχω επιλέξει ως συνεργάτες μου και αισθάνομαι ιδιαίτερη τιμή που επέλεξαν και εκείνοι εμένα. Οι Αμερικάνοι λένε ‘it takes 2 to tango, στην περίπτωση μας ‘it takes 6’. Η φιλοσοφία της potentia ξεκινά από την παραδοχή ότι ‘Είμαστε άνθρωποι και απευθυνόμαστε σε ανθρώπους’. Η προσέγγιση μας λοιπόν -ως κατ’ ουσίαν ανθρωποκεντρική- βασίστηκε στο επιχειρηματικό μοντέλο human-to-human (h2h) που οδήγησε τελικά στη σύσταση μιας επιχείρησης σχεδιασμένης να αλληλεπιδρά με ανθρώπους εφαρμόζοντας μία ολιστική προσέγγιση τριών συστημάτων:

  • Αξιολόγησης (Assessment) που διαχειρίζεται o Επιστημονικός Σύμβουλος, Ψυχολόγος και Ψυχομέτρης κ. Ναούμ Καραμηνάς
  • Ενδυνάμωσης (Empowerment) που διευθύνει ο πιστοποιημένος Εκπαιδευτής και Executive Coach κ. Σπύρος Κοττώρης, και
  • Ευεξία (Wellness) που επιμελούνται ο Dennis Χριστοδουλάτος, πιστοποιημένος προπονητής αθλητικών outdoor/indoor δραστηριοτήτων και ο σεφ Ιάκωβος Απέργης.

Ένας ακόμα σημαντικός συνεργάτης για μένα είναι ο Δημοσθένης Μπρούσαλης, Branding & Communication Consultant της potentia. Είναι ο άνθρωπος που άκουσε πρώτος την επιχειρηματική μου ιδέα, εμπνεύστηκε από το όραμα μου και έδωσε ουσιαστικά οντότητα στην potentia αναλαμβάνοντας την επιμέλεια της ταυτότητα της. Είμαι ιδιαίτερα ενθουσιασμένη που μαζί ξεκινήσαμε πρόσφατα να δουλεύουμε πάνω και σε ένα καινούριο workshop- potentia -project “ Branding Greek Shipping”, που έχει ήδη προσελκύσει το ενδιαφέρον της Ναυτιλίας.

«Σπουδαία πράγματα σε μια  επιχείρηση δεν γίνονται ποτέ από ένα άτομο. Γίνονται από μια ομάδα ανθρώπων» είπε κάποτε ο Steve Jobs. Προσωπικά, έχοντας αναλάβει ηγετικό ρόλο στη διαχείριση της potentia, ως Founder&CEO, αισθάνομαι βαθειά ικανοποίηση που έχω καταφέρει να έχω δίπλα μου κάτι τόσο σπάνιο και τόσο πολύτιμο, μια δυναμική ομάδα εξαιρετικών ανθρώπων και άξιων επαγγελματιών που μπορούν και δίνουν αξία στο όραμα και στην αποστολή της potentia.

Spyros-Kottoris-Learning-Development-Manager

Κύριε Κοττώρη διευθύνετε το σύστημα Ενδυνάμωσης της potentia που εστιάζει στην ανάπτυξη προσωπικών δεξιοτήτων (soft skills). Είστε επαγγελματίας του χώρου, πιστοποιημένος Εκπαιδευτής και Executive Coach με διεθνή πολυετή επαγγελματική εμπειρία σε απαιτητικούς κλάδους και με ειδίκευση στη χρήση εκπαιδευτικών μεθόδων συνδυασμένης διαδραστικής μάθησης. Με ποιο τρόπο πιστεύετε ότι το σύστημα Ενδυνάμωσης της potentia συνδράμει στην ελληνική Ναυτιλία?

Στη Ναυτιλία, οι εκπαιδεύσεις σε προσωπικές δεξιότητες και η αξιολόγηση ανθρώπων με τη χρήση ψυχομετρικών εργαλείων εκτιμώνται πλέον ως δείκτες απόδοσης (KPIs) των operators όταν επιθεωρούνται από τις μεγάλες εταιρείες πετρελαίου (Oil Majors) όπως οι Shell, BP, ExxonMobil κ.α..  Συγκεκριμένα, ο ΙΜΟ με τις τροποποιήσεις της Διεθνούς Σύμβασης της Μανίλα (STCW Convention/STCW Code) προσφέρει βελτιωμένα πρότυπα εκπαίδευσης των ναυτικών εισάγοντας για πρώτη φορά απαιτήσεις κατάρτισης Ηγεσίας και Διοίκησης (IMO Model Course 1.39, Leadership & Teamwork). Επίσης το πρόγραμμα OCIMF/TMSA3 εισάγει απαιτήσεις που επικεντρώνονται στον Ανθρώπινο Παράγοντα προωθώντας ένα σύστημα διαχείρισης ικανοτήτων ως εργαλείο για την αξιολόγηση των soft skills που συμπληρώνουν τα hard skills (τεχνικές δεξιότητες) των ανθρώπων της ναυτιλίας. Για πρώτη φορά ουσιαστικά, δίνεται η δυνατότητα στη διαχειρίστρια εταιρεία να επιτύχει την μετάβαση της σε ανώτερο επίπεδο επίδοσης και απόδοσης των πρακτικών της δημιουργώντας ένα ολοκληρωμένο εργαλείο Σχεδιασμού – Δράσης – Αξιολόγησης – Βελτίωσης των συστημάτων της και κυρίως των Ανθρώπων που τα διαχειρίζονται.  Στη διαδικασία αυτή η potentia αναλαμβάνει να επενδύσει στο ανθρώπινο κεφάλαιο της ναυτιλιακής βιομηχανίας συνεισφέροντας αποτελεσματικά στην Αξιολόγηση, Εκπαίδευση και Ανάπτυξη των Ανθρώπων που την υπηρετούν. Μέσα από συστηματική έρευνα και μελέτη Διεθνών Κανονισμών, απαιτήσεων καθώς και αποτελεσμάτων αξιολογήσεων που καταγράφηκαν από τους Οil Μajors έχουμε προσαρμόσει τις εκπαιδεύσεις, τα βιωματικά εργαστήρια και τα επιστημονικά ψυχομετρικά εργαλεία εστιάζοντας στις 4 βασικές παραμέτρους του OCIMF/TMSA3:

  • Management, Leadership and Accountability
  • Recruitment and Management of Shore-based Personnel
  • Recruitment and Management of Vessel Personnel
  • Wellbeing of Vessel Personnel

Πιστεύετε ότι η εξέλιξη των συστημάτων που εφαρμόζονται στα πλοία με τη χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας που χαρακτηρίζεται από  την ευφυή εκμάθηση των ίδιων των Μηχανών (Machine Learning), την επιστήμη των Δεδομένων (Data Science) και την Τεχνητή Νοημοσύνη (Artificial Intelligence), θα επηρεάσει τις επενδύσεις των ναυτιλιακών εταιρειών στο ανθρώπινο κεφάλαιο; 

Αυτό που προκαλεί κυρίως το δικό μου ενδιαφέρον είναι η στρατηγική που θα ακολουθήσουν οι ναυτιλιακές επιχειρήσεις και θα καθορίσει την εξέλιξη της  δυναμικής σχέσης: ανθρώπινο κεφάλαιο- τεχνολογία και όχι η ίδια η τεχνολογία. Η τεχνολογία είναι ουδέτερη. Είναι σημαντικό να συνειδητοποιήσουμε πως οι άνθρωποι βρίσκονται πίσω από κάθε μορφή τεχνολογίας, είτε μιλάμε για αυτόνομα πλοία, για ανθρωπόμορφα ρομπότ, για ρομποτική ιατρική ή ρομποτική δημοσιογραφία. Ένας άνθρωπος, που αναπτύσσει προσωπικές δεξιότητες (soft skills), εκπαιδεύεται, δοκιμάζεται, μελετά και μαθαίνει, το γνωστό μοντέλο knowledgeworker και learningworker, μπορεί να διαχειριστεί τεχνολογικά εργαλεία με σύνεση και κρίση. Είναι το ‘πρότυπο’ ανθρώπου -αν μου επιτρέπεται ο όρος- που έχει κατακτήσει την ικανότητα να καθορίζει όρους, όρια και κανόνες. Γιατί πολύ απλά, αυτός ο Άνθρωπος δύναται να διαχειριστεί τις επερχόμενες προκλήσεις και να τις αντιμετωπίσει ως ευκαιρίες, θα αναζητήσει τις λύσεις πίσω από τα προβλήματα, θα αναγνωρίσει τον κίνδυνο πριν γίνει απειλή, θα λάβει τις σωστές αποφάσεις και θα καθορίσει την πορεία των πραγμάτων. Επιτρέψτε μου να δανειστώ μία φράση του Steve Jobs που αντανακλά και την φιλοσοφία της potentia και τη δική μου προσωπικά:  «Η τεχνολογία δεν είναι τίποτα. Αυτό που είναι σημαντικό είναι να έχετε πίστη στους ανθρώπους, ότι είναι καλοί και έξυπνοι, και αν τους δώσετε εργαλεία, θα κάνουν υπέροχα πράγματα με αυτά» Στην potentia αυτό ακριβώς είναι που μας ενώνει ως ομάδα,  η πίστη στον Άνθρωπο. Αυτό που συμβουλεύουμε, λοιπόν, τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις,  είναι να συνεχίσουν να επενδύουν στο ανθρώπινο κεφάλαιο  ώστε να μπορούν να διαχειριστούν αποτελεσματικά τις επερχόμενες ψηφιακές εξελίξεις και τεχνολογικές προκλήσεις που έρχονται.

Ποιες πιστεύετε ότι είναι οι ανθρώπινες δεξιότητες στις οποίες πρέπει να επενδύσει μια ναυτιλιακή εταιρεία προκειμένου να διαχειρίζεται αποτελεσματικά και με συνέπεια επερχόμενες κρίσεις;

Μια επιχείρηση οφείλει αρχικά να έχει διαμορφώσει ένα δυναμικό εσωτερικό περιβάλλον και να έχει δημιουργήσει ένα ισχυρό οργανισμό ικανό να αντιμετωπίσει αναπόφευκτες απειλές και προκλήσεις. Βασική προϋπόθεση η υγιής ηγεσία. Έχει παρατηρηθεί ότι οι υγιείς επιχειρήσεις δεν στελεχώνουν γιγάντιες στατικές προσωπικότητες για να διοικήσουν. Επιλέγουν ηγέτες και διευθυντικά στελέχη που δεν επιδιώκουν να χτίσουν το δικό τους ΕΓΩ, αλλά να αναπτύξουν το ΕΜΕΙΣ του οργανισμό. Το επόμενο βήμα αφορά  στην επένδυση της εταιρείας στην ανάπτυξη προσωπικών δεξιοτήτων των ανθρώπων που υπηρετούν την Ναυτιλία, είτε από τη θάλασσα (seafarers) είτε από τη στεριά (shore based). Η επένδυση αυτή μακροπρόθεσμα θα οδηγήσει σε συνέργειες και συνθέσεις ομάδων μέσα στην εταιρεία με ανθρώπους που σκέπτονται διαφορετικά. Σε άτομα ικανά να διαχειριστούν καταστάσεις, με καινοτόμες ιδέες που θα παράγουν αξία για την ίδια την επιχείρηση. Από την εμπειρία μου στην potentia και  από τις συναντήσεις που κάνουμε με τους ενεργούς ή δυνητικούς πελάτες, οι προσωπικές δεξιότητες που προκαλούν -και δικαίως θα έλεγα- το μεγαλύτερο ενδιαφέρον είναι μεταξύ άλλων:

  • Η αποτελεσματική επικοινωνία είναι ζωτικής σημασίας στη ναυτιλιακή επιχείρηση τα μηνύματα να μεταφέρονται με σαφήνεια, πληρότητα, έγκαιρα και με θετικό τρόπο. Είναι σημαντικό να αναγνωρίζεται ο τρόπος που αντιλαμβάνεται η κάθε πλευρά το μήνυμα καθώς στη ναυτιλία συναντάμε διαφορετικές κουλτούρες και εθνικότητες μεταξύ των εργαζομένων.
  • Η ενεργητική ακρόαση αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι όλων θα έλεγα των προσωπικών δεξιοτήτων. Επικεντρώνοντας την προσοχή μας στο συνομιλητή, τα μηνύματα που μπορούμε να επεξεργαστούμε από τη λεκτική και μη λεκτική του επικοινωνία μπορούν να φανούν εξαιρετικά χρήσιμα ώστε να κατανοήσουμε βαθύτερα τη θέση και τις προθέσεις του.
  • Η ενσυναίσθηση είναι η δυνατότητα και η στάση κατά την οποία κατανοούμε ή νιώθουμε τι βιώνει ένας άλλος άνθρωπος/συνεργάτης από τη δική του οπτική γωνία. Αποτελεί βασικό συστατικό για την ανάπτυξη ανθρώπινων και επαγγελματικών σχέσεων και για την αποτελεσματική λειτουργία της ομάδας.
  • Η ηγεσία. Η ανάπτυξη των δεξιοτήτων που απαιτούνται για να λειτουργεί μια ομάδα με ηγετική στάση του επικεφαλής είναι αρκετές και έχουν σαν βασικό σκοπό τα μέλη της ομάδας να νιώθουν εμπιστοσύνη μέσα στην ομάδα τους και στον οργανισμό.
  • Η διαχείριση της ομάδας. Για να υπάρξει αποτελεσματικότητα σε μια ομάδα είναι σημαντικό να ξεκινήσουμε από το να αναπτύξει το κάθε μέλος της την αυτοεπίγνωσή του (self-awareness) και να μπει σε μια διαδικασία growth mindset. Η ανάπτυξη κοινού, αποδεκτού οράματος, αποστολής, σκοπών, στόχων και αξιών στην ομάδα αποτελούν στοιχεία που την οδηγούν στην επιτυχία.
Νaoum-Karaminas-Psychometrics-Assessment-Executive-potentia

Κύριε Καραμηνά, ως Ψυχολόγος, με πολυετή εμπειρία -άνω των 30 ετών- στο σχεδιασμό ψυχομετρικών εργαλείων και ολοκληρωμένων εκπαιδευτικών προγραμμάτων που σχετίζονται με την επιλογή, αξιολόγηση, εκπαίδευση, υποστήριξη και διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού, ποιός πιστεύετε ότι είναι ο βασικός ρόλος ενός ψυχολόγου στην διαχείριση ανθρώπων και ειδικά των ανθρώπων που δραστηριοποιούνται σε κρίσιμα εργασιακά περιβάλλοντα, όπως η Ναυτιλία;

Το γεγονός ότι, πριν με «γοητεύσει» η Ψυχολογία, έκανα πανεπιστημιακές σπουδές Αεροναυπηγικής στην Αγγλία, αναπόφευκτα με οδήγησε, μετά το πτυχίο στην Ψυχολογία, σε μεταπτυχιακό Βιομηχανικής Ψυχολογίας με εξειδίκευση στην κατασκευή ψυχομετρικών εργαλείων για την επιλογή πιλότων ελικοπτέρων της Βρετανικής Αεροπορίας Στρατού. Μετά την επιστροφή μου στην Ελλάδα, ήμουν αρκετά τυχερός στο να εισέλθω επαγγελματικά στο χώρο της Πολεμικής μας Αεροπορίας, όπου προσφέρω ακόμη τις υπηρεσίες μου ως Οργανωσιακός Ψυχολόγος, εξετάζοντας και αξιολογώντας ένστολο και πολιτικό προσωπικό ειδικοτήτων με υψηλό δείκτη κινδύνου, ευθυνών και Stress. Αντίστοιχα, μεγάλο μέρος της προσφοράς μου στην ομάδα potentia επικεντρώνεται στην αξιολόγηση, εκπαίδευση και υποστήριξη των ανθρώπων της Ναυτιλίας λόγω της υψηλής ευθύνης και κινδύνου, σε ό,τι αφορά την ικανότητά τους για Αντίληψη της Πραγματικής Κατάστασης (Situation Awareness), την ικανότητα δηλαδή να ανιχνεύουν, να αναλύουν και να ερμηνεύουν σωστά το περιβάλλον τους, καθώς και να προσαρμόζονται και να δραστηριοποιούνται αποτελεσματικά μέσα σ’ αυτό. Όπως καταλαβαίνετε, για κάτι τέτοιο απαιτείται έμπειρο και ειδικά εκπαιδευμένο επιστημονικό προσωπικό, σε άμεση επαφή με το συγκεκριμένο κρίσιμο επαγγελματικό περιβάλλον.

Διευθύνετε το Σύστημα Αξιολόγησης της potentia εφαρμόζοντας ψυχομετρικά εργαλεία. Υπάρχει μια γενικότερη σύγχυση αναφορικά με τα ψυχομετρικά τεστ και την εγκυρότητα των αποτελεσμάτων τους στην αξιολόγηση αλλά και στην επιλογή ανθρώπων. Θεωρείτε ότι ένα ερωτηματολόγιο έχει τη δυνατότητα να αξιολογήσει τη ψυχική και πνευματική υγεία των ανθρώπων που υποβάλλονται σε αυτό; Και πιο συγκεκριμένα, κατά πόσο αξιόπιστη μπορεί να είναι η έκθεση αποτελεσμάτων του, είτε για ένα στέλεχος που επιθυμεί να ενταχθεί στο δυναμικό μιας ναυτιλιακής εταιρείας ή αντίστοιχα για έναν αξιωματικό Senior Officer, με πολυετή και δοκιμασμένη εμπειρία στη θάλασσα.

Στο μυαλό των περισσοτέρων Ελλήνων και ίσως και ξένων, ο Ψυχολόγος ταυτίζεται με τον Ψυχίατρο και, αναπόφευκτα, με την ψυχική ασθένεια και τις ψυχολογικές διαταραχές γενικότερα. Μόνο κατά τα τελευταία χρόνια έχει περάσει στην κοινή γνώμη η ιδέα του μη κλινικού ψυχολόγου που ασχολείται με κάτι άλλο εκτός από «προβληματικούς» και την ψυχική και πνευματική υγεία και θεραπεία τους. Στην πραγματικότητα, αυτό που μας ενδιαφέρει περισσότερο εδώ, δεν είναι η πιθανότητα ύπαρξης ενεργού ή λανθάνουσας ψυχοπαθολογίας που πρέπει να εξαλειφθεί (αρνητικού τύπου αξιολόγηση και επιλογή), αλλά ο κανονικός, μέσος, καθημερινός εργαζόμενος, οι ικανότητες και δεξιότητές του και ο βαθμός προσαρμογής και αποδοτικότητάς του στο συγκεκριμένο εργασιακό περιβάλλον (θετικού τύπου αξιολόγηση και επιλογή). Αυτό απαιτεί μέτρηση όλων των παραπάνω παραγόντων, με ψυχομετρικά εργαλεία ειδικά σταθμισμένα (στον πληθυσμό και στα επιθυμητά από την εταιρεία πρότυπα), έγκυρα (που πραγματικά μετράνε αυτό το οποίο πραγματικά λένε ότι μετράνε) και αξιόπιστα (που θα μας δώσουν τα ίδια αποτελέσματα ανεξάρτητα από το πόσες φορές θα εξετάσουμε έναν άνθρωπο κάτω από τις ίδιες συνθήκες).  Η χρήση τέτοιων εργαλείων βελτιώνεται σε μεγάλο βαθμό με την παράλληλη χρήση κατάλληλων μεθόδων ( πχ δομημένες συνεντεύξεις, κλπ), πάντα από εκπαιδευμένους επαγγελματίες.

Το πρόβλημα βρίσκεται στο ότι, όπως συμβαίνει σε όλους τους τομείς της ζωής μας, τα καλά επαγγελματικά εργαλεία είναι λίγα, δυσεύρετα, σχετικά ακριβά και δύσχρηστα για τον απαίδευτο ερασιτέχνη.  Τα παραδείγματα είναι αναρίθμητα. Θα προσπαθούσατε ποτέ να σφραγίσετε το δόντι κάποιου χωρίς να είστε οδοντίατρος ή νομίζετε ότι θα μπορούσατε να το κάνετε αν είχατε τα εργαλεία του ιατρείου του; Θα παίρνατε μέρος σε αγώνες με το απλό, καθημερινό σας αυτοκίνητο ή νομίζετε ότι μπορείτε να το κάνετε με δανεικό «αγωνιστικό» χωρίς εκπαίδευση, επειδή «οδηγείτε χρόνια χωρίς ατύχημα»; Θα προσπαθούσατε να «μαντέψετε» τι μέρος του λόγου είναι κάποιος (στον οποίο ύστερα θα εμπιστευθείτε μέρος της επιχείρησής σας!), απλά κοιτάζοντάς τον και μιλώντας του ή χορηγώντας του κάποιο από τα άπειρα «ειδικά» ερωτηματολόγια που βρίσκει κανείς δωρεάν στο διαδίκτυο ή στον περιοδικό τύπο; Η απάντηση σε όλα είναι (ή τουλάχιστον θα έπρεπε να είναι) «Όχι φυσικά»!

Ειδικεύεστε στην Οργανωσιακή Ψυχολογία, ένα επιστημονικό πεδίο με ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την Ναυτιλία, που αφορά στη σχέση της ανθρώπινης συμπεριφοράς με το εργασιακό περιβάλλον. Εξηγήστε μας ποια είναι η επίδραση της συμπεριφοράς των ανθρώπων που υπηρετούν είτε στη θάλασσα είτε στη στεριά σε δύο κρίσιμες παραμέτρους της Ναυτιλίας, στην ασφάλεια (safety) του πλοίου και στην ανθεκτικότητα (resilience) της ναυτιλιακής επιχείρησης.

Η βασική λειτουργία μας στα πλαίσια δύσκολων, κρίσιμων, απαιτητικών και στρεσογόνων περιβαλλόντων, όπως της Αεροπλοΐας, της Ναυτιλίας, των μαζικών Μεταφορών, κλπ. είναι η εξειδικευμένη και επιστημονική αντιμετώπιση των βασικών «εχθρών» της ασφαλούς και αποτελεσματικής συμπεριφοράς. Αυτοί είναι:

  • Ακαταλληλότητα – Αντιμετωπίζεται με ένα ολοκληρωμένο και επιστημονικά καταρτισμένο σύστημα Επιλογής, όπου εκτιμάται πιθανή διαταραχή ή/και ψυχοπαθολογία και ύπαρξη ελλειμματικών ικανοτήτων
  • Έλλειψη Δεξιοτήτων – Αντιμετωπίζεται με την Επαγγελματική Εκπαίδευση / Κατάρτιση (θετική, συγκριτική αξιολόγηση εκπαιδευομένων και προσαρμογή του εκπαιδευτικού προγράμματος σ’ αυτούς)
  • Άγνοια, Επικινδυνότητα – Αντιμετωπίζεται με την Εκπαίδευση Συμπεριφοράς (πχ. CRM – Crew Resource Management, HPMA – Human Performance in Military Aviation, Safety Culture Training, BBS – Behavior Based Safety, κλπ)
  • Επαγγελματικό Στρες – Απαιτείται Εκπαίδευση στην Αντοχή στο Stress (πχ. Stress Management, Time Management, Soft Skills Training, Resilience Training, κλπ)

Μόνο μετά από την ορθή χρήση των παραπάνω «όπλων», θα καταλήξουμε με ανθεκτικό, αποτελεσματικό προσωπικό, ικανό να αντιμετωπίσει κάθε νέα πρόκληση ή ευκαιρία, με ασφάλεια και επαγγελματισμό.

Dimosthenis-Brousalis-Branding-Communication-Consultant-potentia-

Κύριε Μπρούσαλη, διαθέτετε σημαντική εμπειρία, εξειδικευμένη γνώση και διεθνώς αναγνωρισμένο έργο στο Branding επιχειρήσεων και στην Επικοινωνία. Δράττομαι της ευκαιρίας λοιπόν να ρωτήσω, τι σημαίνει‘brand’ και τι είναι το ‘branding’; Αν και συχνά αναφερόμαστε στους όρους, δεν είμαι σίγουρος ότι κατανοούμε τις έννοιες.

Θα συμφωνήσω μαζί σας ως προς την παρερμηνεία των όρων “brand” και “branding». Συχνά γίνεται εντελώς εκτός περιεχομένου, πολλές φορές για λόγους εντυπωσιασμού, επειδή ακούγονται όμορφα, είναι “της εποχής”. Επιτρέψτε μου να προσπαθήσω να εξηγήσω με απλή γλώσσα:

Brand ή “μάρκα” ελληνιστή, είναι το σύνολο όσων ξέρω και θυμάμαι αυθόρμητα όταν μου αναφέρουν ένα όνομα εταιρίας, προϊόντος, υπηρεσίας, ακόμη και ανθρώπου. Μπορεί να είναι εικόνες, έννοιες, συναισθήματα, χρώματα, ήχοι, κάθε μορφής “καταγραφή”. Όσα περισσότερα ανακαλώ, τόσο πιο πλήρη εικόνα έχω για το brand.

Branding, είναι η παγκόσμια μεθοδολογία που, ξεκινώντας από ένα επιχειρηματικό όραμα, δημιουργεί την Εικόνα και την Ταυτότητα τoυ brand, βάζει τα θεμέλια και δίνει μορφή στη μάρκα ώστε να γίνει αναγνωρίσιμη και κερδοφόρα, και να δημιουργεί αξία και “περιουσία” για πολλά χρόνια.

Είναι κομμάτι αιχμής του σημερινού marketing, και διεθνώς θεωρείται εξίσου σημαντικό με τα “χειροπιαστά” υλικά περιουσιακά στοιχεία όπως οι υποδομές, ο εξοπλισμός, τα κτίρια της εταιρίας κλπ. Αποτελεί τον απαραίτητο μοχλό εξωστρέφειας και επικοινωνίας κάθε σύγχρονης, ανταγωνιστικής επιχείρησης σε όποιον τομέα και αν δραστηριοποιείται. Κεντρικός άξονας του branding είναι η Στρατηγική ανάπτυξης.Μια από τις σημαντικότερες αποστολές του είναι να διατυπώσει με εικόνες και λέξεις ένα αληθινό, γοητευτικό Αφήγημα, έναν Mύθο” για την μάρκα και με την συνεπή “διήγησή” του να δημιουργήσει συναισθήματα, που είναι  το ανθρώπινο «καύσιμο». Άλλωστε, το συναίσθημά μας είναι 7 φορές ταχύτερο από την σκέψη μας. Πρακτικά επιλέγουμε με βάση το συναίσθημα και ακολουθεί η λογική μας για να τεκμηριώσει ό,τι ήδη αποφασίστηκε.

Είστε βασικός εισηγητής σε ελληνικά και διεθνή συνέδρια και workshops καθώς και μέλος επιτροπών εμπειρογνώμων και κριτικών επιτροπών ελληνικών και διεθνών διαγωνισμών. Επιπλέον, διαθέτετε στο portfolio σας σημαντικές μελέτες branding ελληνικών εταιρειών που έχετε επιμεληθεί και έχουν κατ’ επανάληψη βραβευτεί σε διεθνείς διαγωνισμούς  στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.  Πού, κυρίως, πιστεύετε ότι χρειάζεται το branding και τι ακριβώς προσφέρει στην ίδια την επιχείρηση;

Το branding βοηθάει την εταιρία να ξεκαθαρίσει και να εκφράσει με σωστό επικοινωνιακό τρόπο όσα την κάνουν μοναδική, να διατυπώσει ξεκάθαρα την πλήρη πρότασή της προς το ακροατήριο – στόχος, και να απαντήσει πιστευτά σε μια σειρά από ζωτικής σημασίας ερωτήματα όπως “για ποιό λόγο υπάρχω στην αγορά;”, “γιατί να με προτιμήσει ο πελάτης μου;”, “πώς ωφελείται όταν με επιλέγει;”, “ποιό πρόβλημα του λύνω με επάρκεια;” κλπ. Ας μην ξεχνάμε ποτέ πως, ακόμη και οι μεγαλύτερες εταιρίες, απαρτίζονται από ανθρώπους που επικοινωνούν με άλλους ανθρώπους, τους οποίους προσπαθούν να πείσουν να αγοράσουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που διαθέτει ο οργανισμός. Κάθε στέλεχος είναι η ίδια η εταιρία και η εικόνα της εξαρτάται από το πόσο καλά, πόσο σωστά γνωρίζει και εκφράζει ο κάθε εκπρόσωπός της τις αξίες και την προσωπικότητά της.

Έτσι, αφού η εταιρία διαμορφώσει τον ανταγωνιστικό “Mύθο” της, εκπαιδεύει πρώτα όλους όσους μέσα στην εταιρία συμμετέχουν στην προβολή της εικόνας της προς το ακροατήριo – στόχος, στην συνέχεια όλο το προσωπικό και τους συνεργάτες της, και τελικά με συνοχή και συνέπεια ξεκινάει την εξωστρεφή επικοινωνία προς κάθε σημερινό ή αυριανό πελάτη της.Το branding την εφοδιάζει με τα κατάλληλα, σύγχρονα και αποτελεσματικά “εργαλεία” προβολής και πώλησης όπως το Σήμα, η Εταιρική Ταυτότητα, το Site, τα έντυπα, οι καταχωρήσεις κλπ, παρέχει οδηγίες χρήσης τους και φροντίζει για την συνεπή, σαφή προβολή της εταιρίας σε κάθε ευκαιρία, σε κάθε κανάλι επικοινωνίας, σε κάθε σημείο επαφής της εταιρίας και των στελεχών της με την αγορά.Η συνολική αυτή Ταυτότητα του brand, οπτική και λεκτική, επικαιροποιείται σε τακτά διαστήματα ώστε να παραμένει, πάντα νέα, δυνατή και γοητευτική.

Ξεκινήσατε πρόσφατα συνεργασία με την potentia, σχεδιάζοντας το καινοτόμο επιμορφωτικό πρόγραμμα «Greek Shipping Branding» που στοχεύει στην ανάπτυξη του branding στον χώρο της Ναυτιλίας και των ναυτιλιακών εταιρειών. Τι σημαίνουν όλα αυτά για μια ναυτιλιακή εταιρία και ποιο το όφελος της Ελληνικής Ναυτιλίας;

Αποφασίσαμε να συνεργαστούμε με την Χρυσούλα, πάνω στο δύσκολο, απαιτητικό μα τόσο ενδιαφέρον project «Greek Shipping Branding», που αποτελεί μια πρόκληση, αλλά και μια πρόσκληση ανταλλαγής γνώσης και εμπειρίας με τους τόσο σημαντικούς ανθρώπους της ελληνικής Ναυτιλίας. Μην ξεχνάμε ότι οι ναυτιλιακές εταιρίες, παρά τις δεδομένες εξειδικεύσεις στην λειτουργία τους και τις τόσο διαφορετικές διαδικασίες που διέπουν και την παραμικρή δράση τους, παραμένουν ομάδες ανθρώπων που καθημερινά ανταγωνίζονται σκληρά με άλλες ανάλογες ομάδες άλλων ναυτιλιακών στον παγκόσμιο στίβο, προσπαθώντας να κερδίσουν σε κάθε ευκαιρία την εμπιστοσύνη, την προτίμηση, την πιστότητα και την θετική γνώμη μίας αγοράς εντυπωσιακά πολυμορφικής. Έχουν εξ ορισμού ως πεδίο δράσης τους όλο τον πλανήτη, όπου παρέχουν ένα πολύ ευαίσθητο “προϊόν” που διέπεται από τόσο πολλούς, τόσο αυστηρούς παγκόσμιους κανόνες, ενώ ταυτόχρονα λειτουργούν συνεχώς υπό δύσκολες και στρεσογόνες συνθήκες που διαμορφώνουν ίσως τον πιο ανταγωνιστικό τομέα στο επιχειρείν, σήμερα. Με δεδομένο το πολύ μικρό ποσοστό ναυτιλιακών εταιριών που εφαρμόζουν σύγχρονο branding, η ευκαιρία όσων εταιριών το τολμήσουν πρώτες, είναι δεδομένη. Όπως και η ελαχιστοποίηση του ρίσκου από την κακή διαχείριση της φήμης και της εικόνας τους που τόσο καθοριστικό ρόλο παίζει στην κάθε μέρα τους. Το σύγχρονο branding, όταν εφαρμόζεται οργανωμένα και εύστοχα, προσαρμοσμένο στις προδιαγραφές της ναυτιλίας, μπορεί να αποτελέσει ένα ισχυρό μέσο ανάπτυξης και καλής φήμης που με την σειρά του ευνοεί δραστικά τις πωλήσεις, την αίσθηση αξιοπιστίας και την τόσο πολύτιμη εμπιστοσύνη της διεθνούς αγοράς, σε βάθος χρόνου. Κανείς δεν εμπιστεύεται, άλλωστε, μια περιουσία δεκάδων εκατομμυρίων δολαρίων σε κάποιον που δεν του έχει εμπιστοσύνη. Μιλώντας με οικονομικούς όρους, το branding αποτελεί για κάθε ναυτιλιακό οργανισμό μια έξυπνη επένδυση με πολύ υψηλό δείκτη ROI και γρήγορη απόσβεση. Γενικότερα μιλώντας, η ναυτιλία δεν είναι απλώς μία επιστήμη ή μία τέχνη που διδάσκεται μέσα από ένα βιβλίο. Είναι ένας συνδυασμός ταλέντων, γνώσεων, εμπειριών, αντιλήψεως, εξειδικεύσεων, και συνεχούς επιμορφώσεως των ανθρώπων της. Όταν αναφερόμαστε στην Ελληνική Ναυτιλία, μιλάμε για τη σημαντικότερη βιομηχανία της χώρας μας όχι μόνο εξαιτίας του όγκου των συναλλαγών, αλλά γιατί σαν κλάδος διαθέτει στρατηγική σημασία για την Ελλάδα τόσο οικονομικά όσο και γεωπολιτικά. Το όφελος που πιθανόν θα μπορούσε να αποκομίσει γενικότερα από το branding ο κλάδος της Ελληνικής Ναυτιλίας, εντοπίζεται στην σταδιακή δημιουργία, στην ανάπτυξη και στην προβολή μιας νέας, οργανωμένης εικόνας, μιας «μάρκας-ομπρέλα» υπό το, έτσι κι’ αλλιώς πανίσχυρο, παγκόσμιο brand name «Ελληνική Ναυτιλία». Το σωστά εφαρμοσμένο branding μπορεί να συμβάλλει δραστικά στην επίτευξη των στόχων ολόκληρου του κλάδου.

Κύριε Χριστοδουλάτε, ως πιστοποιημένος προπονητής αθλητικών δραστηριοτήτων και εξειδικευμένος σε τεχνικές θεραπείας σώματος και ευεξίας επιμελείστε το σύστημα της Ευεξίας της potentia προσφέροντας εναλλακτικούς τρόπους σωματικής και ψυχικής υγείας. Τελικά νος γιής ν σώματι γιε;

Δεν θα μπορούσε να γίνει αλλιώς και δεν είναι καθόλου τυχαίο πως αυτή η φιλοσοφική ρήση ξεκίνησε από την αρχαία Ελλάδα. Οι Έλληνες λοιπόν πρώτοι θα πρέπει να ακολουθούν αυτό το ρητό και να το υιοθετήσουν και κυρίως να το εφαρμόζουν ως στάση ζωής και όχι περιστασιακά. Ένα διαυγές πνεύμα σε ένα υγιές σώμα φέρνει στον άνθρωπο την απόλυτη ισορροπία, του δίνει την απαραίτητη ενέργεια και αρμονία να εξελίσσεται, να αναπτύσσεται και να πετυχαίνει τους στόχους του.  Η ολιστική προσέγγιση της ευεξίας συγκλίνει στο γεγονός ότι για να είμαστε και κυρίως να νιώθουμε καλά θα πρέπει να είμαστε καλά σε όλους τους τομείς της ζωής μας.  Ένα υγιές σώμα βελτιώνει τη φυσική και πνευματική μας κατάσταση, είμαστε πιο παραγωγικοί και αποτελεσματικοί, συνεπώς πιο δημιουργικοί και με καλή διάθεση. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα αφενός να προσφέρουμε σημαντικά οφέλη στον εαυτό μας και ταυτόχρονα να συνεισφέρουμε στο όλον της επιχείρησης που απασχολούμαστε.

Με ποιο τρόπο θεωρείτε ότι τα εναλλακτικά προγράμματα ευεξίας και ενδυνάμωσης της potentia ωφελούν τους ανθρώπους που δραστηριοποιούνται σε εργασιακά περιβάλλοντα όπου κυριαρχούν ιδιαίτερα κρίσιμες καταστάσεις και δεν διαθέτουν αρκετό χρόνο να επενδύσουν στη φροντίδα του σώματος και της διατροφής τους; 

Δυστυχώς συμβαίνει. Και ακόμα πιο δυστυχώς συμβαίνει πολύ έντονα στην χώρα μας. Ακούγεται οξύμωρο αν σκεφτούμε, όπως ανέφερα, ότι εμείς ξεκινήσαμε αυτή την φιλοσοφία ζωής όπου η ανθρώπινη εξέλιξη και αριστεία προϋπέθετε αρμονία και ισορροπία σώματος και πνεύματος.  Θα επικεντρωθώ στους ανθρώπους της Ναυτιλίας, όπου η ευεξία των ναυτικών αποτελεί πλέον απαίτηση σύμφωνα με διεθνείς κανονισμούς του κλάδου. Όμως, επιτρέψτε μου να πω ότι είναι πολύ σημαντικό το πώς αντιλαμβανόμαστε τα πράγματα. Η φροντίδα του σώματος μας δεν πρέπει να αποτελεί μία  εκπλήρωση επαγγελματικής υποχρέωσης ή συμμόρφωση απέναντι σε επιθεωρήσεις. Κάποτε, μπορεί ο ορισμός του καλού ναυτικού να περιοριζόταν στην ικανότητα του να πλοηγήσει το πλοίο από το λιμάνι Α στο λιμάνι Β. Πλέον όλοι γνωρίζουμε, ότι λόγω των διαρκώς αυξανόμενων απαιτήσεων, είναι αναγκαίο οι ναυτικοί να εμπλέκονται σε περισσότερες δραστηριότητες από την απλή ναυσιπλοΐα. Οι ναυτικοί βιώνουν μεγάλο μέρος της ζωής τους στη θάλασσα, καλούνται να διαχειριστούν ανθρώπους διαφορετικής κουλτούρας και να επιλύσουν καταστάσεις σύνθετες, λαμβάνουν δύσκολες αποφάσεις και αντιμετωπίζουν κρίσιμα συμβάντα έχοντας στη διάθεση τους συχνά ελάχιστο χρόνο. Όλα αυτά σχετίζονται με ένα οργανωμένο σύνολο – ένα ολιστικό, πολυδιάστατο και μοναδικό ανθρώπινο ον, τον εαυτό μας το οποίο θα πρέπει να σεβόμαστε, να τον ακούμε και να το φροντίζουμε. Με την potentia διοργανώνουμε για ναυτιλιακές επιχειρήσεις σεμινάρια που αφορούν σε βασικές αρχές σωστής διατροφής και άσκησης που περιλαμβάνει και συμβουλές εξειδικευμένες για τη καθημερινότητα των ναυτικών στο πλοίο καθώς και για τα στελέχη των εταιρειών συντονίζουμε αθλητικές (indoor-outdoor) δραστηριότητες όπως πεζοπορίες, ποδηλασία κλπ. Μέσα από αυτές τις δράσεις πιστεύω ότι συνεισφέρουμε σημαντικά ως ομάδα potentia στην αλλαγή της νοοτροπίας και της στάσης των ανθρώπων της Ναυτιλίας απέναντι στο μεγαλείο και στη δυναμική της ανθρώπινης φύσης μας.

Iakovos-Apergis-Chef-Cooking-Sessions-Manager-potentia

Κύριε Απέργη, είστε γνωστός για την αλλαγή που φέρατε στην κουλτούρα του νοσοκομειακού φαγητού στο ‘Τζάνειο’ προσφέροντας στους ασθενείς μια πρωτοποριακή –για τα ελληνικά δεδομένα-γαστρονομική εμπειρία σπιτικού φαγητού. Ομολογώ ότι διαβάζοντας για τις συνεδρίες μαγειρικής που διοργανώνετε με την potentia με εξέπληξε το γεγονός πως ένας σεφ ‘κολλάει’ σε μια συμβουλευτική επιχείρηση που ασχολείται με την ενδυνάμωση και ανάπτυξη ανθρώπων σε κρίσιμα περιβάλλοντα

Όταν μου έκανε την πρόταση συνεργασίας η Χρυσούλα μου φάνηκε πολύ πρωτοποριακή για τα ελληνικά δεδομένα. Στο εξωτερικό και ειδικά στις Ηνωμένες Πολιτείας, οι συνεδρίες μαγειρικής για την ενδυνάμωση της ομαδικότητας, της επικοινωνίας, της δημιουργικότητας, της ηγεσίας, της λήψης αποφάσεων, της κριτικής σκέψης αποτελούν τον εναλλακτικό και σίγουρα τον πιο διασκεδαστικό τρόπο για να αξιολογήσεις και να αναπτύξεις τις προσωπικές δεξιότητες (soft skills) των ανθρώπων που στελεχώνουν μια επιχείρηση. Ένας μάγειρας, το προτιμώ από το σεφ, για να ετοιμάσει ένα γεύμα χρειάζεται σαφέστατα τις τεχνικές ικανότητες- hard skills-. Για να μπορεί όμως να συντονίσει την ομάδα του, να την οργανώσει και να αναθέσει εργασίες και τέλος να ολοκληρώσει τα πιάτα του έχοντας επιτύχει ταυτόχρονα ένα γευστικό αποτέλεσμα και μια απολαυστική εμπειρία για τους καλεσμένους του, χρειάζεσαι και προσωπικές δεξιότητες – soft skills-. Σε αντιπαραβολή ένα στέλεχος ναυτιλιακής, χρειάζεται τεχνικές γνώσεις για να επιτελέσει σωστά τα επαγγελματικά του καθήκοντα, για να διαχειριστεί όμως  την ομάδα του και να επιτύχει τους στόχους του τμήματος που ηγείται αλλά και της επιχείρησης σίγουρα χρειάζεται κάτι παραπάνω από τον πανεπιστημιακό του τίτλο. Άρα όπως καταλαβαίνετε η μαγειρική κουλτούρα δεν διαφέρει πολύ από την εταιρική κουλτούρα.

Περιγράψτε μας την εμπειρία των ανθρώπων που συμμετέχουν στα εργαστήρια μαγειρικής της potentia ;

Η μαγειρική αφορά τους ανθρώπους. Το φαγητό είναι ίσως το μοναδικό στοιχείο παγκοσμίως που έχει τη δύναμη να ενώσει διαφορετικές ομάδες ανθρώπων στον ίδιο χώρο. Ανεξάρτητα από τον πολιτισμό, από τον τόπο προέλευσης, οι άνθρωποι συγκεντρώνονται για να φάνε όλοι μαζί. Τα εργαστήρια μαγειρικής της potentia αποτελούν έναν διασκεδαστικό τρόπο να τονώσεις το ομαδικό πνεύμα. Συγκεντρωνόμαστε λοιπόν σε κουζίνες εστιατορίων ή πολυχώρων, χωρίζω σε ομάδες ανάλογα τον αριθμό των συμμετεχόντων και αναθέτω εργασίες μαγειρικής. Αυτές μπορεί να αφορούν στη δημιουργία ενός ή παραπάνω πιάτων ενός προκαθορισμένου μενού που έχουμε συντονίσει εκ των προτέρων με τον υπεύθυνο από την επιχείρηση. Σημαντικό είναι να αναφέρω ότι μαγειρεύουμε μόνο ελληνικά φαγητά και τα προϊόντα και οι πρώτες ύλες σε μεγάλο ποσοστό προσφέρονται από Έλληνες μικροπαραγωγούς. Στο χώρο που φιλοξενούμαστε βρίσκονται επίσης και στελέχη της επιχείρησης που δεν συμμετέχουν στις εκτελεστικές ομάδες, είναι αυτοί όμως που θα κρίνουν το τελικό αποτέλεσμα. Η εμπειρία είναι σαφέστατα μοναδική και με αρκετά απρόοπτα. Αυτό που έχει ιδιαίτερη σημασία όμως είναι ότι, στο τέλος της δοκιμασίας, παρόλο που μπορεί να έχουν υπάρξει έντονες διαφωνίες κατά την εκτέλεση των παρασκευών, όλοι μαζί κάθονται και απολαμβάνουν τα δημιουργήματα τους. Είναι πραγματικά μαγικό πως το φαγητό ενώνει διαφορετικούς ανθρώπους, και τόσο σπάνιο ως εικόνα στις μέρες μας.  Αυτό ομολογώ είναι μια επιτυχία της ομάδας μας στην potentia που μπορεί και βρίσκει εναλλακτικούς τρόπους να ενώνει τους ανθρώπους.