Άντζελα Γκερέκου, Πρόεδρος του Ε.Ο.Τ.

1438

Η κυρία Άντζελα Γκερέκου, Πρόεδρος του Ε.Ο.Τ.,  μας μιλάει για τις  προτεραιότητες της με την ανάληψη των καθηκόντων της, για την «Αειφορία» το πράσινο όπλο του Ελληνικού Τουρισμού, τους παράγοντες που θα βοηθήσουν την ανάπτυξη της τουριστικής μας βιομηχανίας καθώς και τα απαραίτητα μέτρα για να μεγαλώσει ακόμα περισσότερο η τουριστική περίοδος στην Ελλάδα.

Κυρία Πρόεδρε, με την επιλογή του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη της ανάθεσης της Προεδρίας του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού, της «βαριάς βιομηχανίας» της χώρας όπως αποκαλείται η τουριστική βιομηχανία, ποια ήταν τα πρώτα βήματα που κάνατε για την υλοποίηση του προγράμματός σας;

Αποτελεί τιμή και συνάμα ευθύνη να υπηρετώ σε αυτή τη θέση, έχοντας ως ευθύνη την Προεδρία του ΕΟΤ, που αποτελεί τον επίσημο φορέα τουριστικής προβολής της χώρας μας διεθνώς.

Στην Ελλάδα ο τουριστικός τομέας συνεισφέρει στο 16% του ΑΕΠ, γεγονός που αποδεικνύει την ανάγκη υπεύθυνων αποφάσεων και πολιτικών για να συνεχίσει να ωφελεί την ελληνική οικονομία.

Βασικές προτεραιότητες αλλά και ήδη δράσεις μας και σε συνεργασία με το Υπουργείο Τουρισμού, είναι:

Η αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κρίσης της πτώχευσης της Thomas Cook.

Η συνεργασία με τις Περιφέρειες στο πλαίσιο του Περιφερειακού Συμβουλίου Τουρισμού.Hδη τον περασμένο μήνα πραγματοποιήσαμε την δεύτερη συνεδρίαση μας στον ΕΟΤ, με τις περιφέρειες.

Η προετοιμασία αλλά και η άμεση έναρξη της διαφημιστικής καμπάνιας του 2020 από τον Ιανουάριο, ήταν επιπλέον ένα μεγάλο στοίχημα και ήδη ξεκίνησε.

Επιπλέον η προώθηση της βιωσιμότητας ως βασικού χαρακτηριστικού στην τουριστική πολιτική και η ψηφιακή αναβάθμιση του οργανισμού και του υπουργείου τουρισμού. Σχετικά με αυτό, έχει γίνει ήδη ο σχεδιασμός σε συνεργασία με το υπουργείο ψηφιακής ανάπτυξης, με το οποίο είμαστε σε συζητήσεις, ώστε σύντομα να προχωρήσουμε στην υλοποίηση του.

Συνεχίζουμε σταθερά την επιτυχημένη με ανοδικά νούμερα από την προηγούμενη χρονιά πορεία μας ,ώστε να έχει περισσότερο ουσιαστική διεθνή παρουσία η Ελλάδα, ως προορισμός μέσα από μία άμεση συνεργασία με διεθνή ΜΜΕ, αεροπορικές εταιρίες και συνεργασίες με τους φορείς της Αυτοδιοίκησης.

Βέβαια υπάρχουν και αστάθμητοι παράγοντες που προέκυψαν, και αντιμετωπίζουμε ήδη όπως:

O κορονοϊός που αποτελεί μια παγκόσμια κρίση και είναι ένα πολύ σοβαρό θέμα που μας επηρεάζει άμεσα και θέλει ψυχραιμία γνώση και όχι ακρότητες.

Όπως  επίσης επίσης και ένα άλλο πιο εθνικό θέμα το μεταναστευτικό.

Πιστεύω χρειάζεται τώρα περισσότερο από ποτέ, όλοι ενωμένοι οι φορείς του τουρισμού, κόμματα και η κυβέρνηση, να προφυλάξουμε τον Τουρισμό μας καθώς  αποτελεί για όλους μας Εθνική υπόθεση.

Ένας από τους βασικότερους στόχους σας είναι η «Αειφορία», το πράσινο όπλο του ελληνικού τουρισμού.  Τι πρέπει να γίνει για την επιτυχία αυτού του στόχου;

H αειφορία, δηλαδή η βιωσιμότητα του ελληνικού τουρισμού αποτελεί βασική μας στόχευση, μιας και η βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη είναι η στρατηγική του Υπουργείου Τουρισμού και του ΕΟΤ.

Η αντίληψή μας είναι να προχωρήσει ο ελληνικός τουρισμός γρήγορα και σύμφωνα με τις διεθνείς εξελίξεις αλλά και μεθοδολογίες, ώστε οι πρακτικές βιωσιμότητας στον τουριστικό τομέα να έχουν εφαρμογή σε όλο τον κύκλο της τουριστικής διαδικασίας.

Υπάρχουν τόσο στο εξωτερικό όσο και στη χώρα μας παραδείγματα επιτυχημένων επιχειρήσεων που έχουν εντάξει την μεθοδολογία του αειφόρου τουρισμού, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν σαν case studies.

Θα πρέπει να δοθούν λύσεις στο πρόβλημα της διαχείρισης αποβλήτων και μίας πιο ολοκληρωμένης κυκλικής οικονομίας,  ώστε να παρέχουμε στους επισκέπτες ασφάλεια και αποτελεσματικότητα στην διαχείριση κρίσεων (κλιματικές, ανθρωπιστικές).

Μπορεί όλα αυτά να ακούγονται πολλά, όμως είναι θέματα που δεν αφορούν άμεσα μόνο τον τουρισμό αλλά το σύνολο του ελληνικού λαού.

Και αυτό ως μηχανισμός αφορά σε όλα τα εμπλεκόμενα συστήματα στην φιλοξενία, στις μετακινήσεις, στην λειτουργία κτιρίων και δομών, καθώς και στις προσφερόμενες υπηρεσίες η βιωσιμότητα συνίσταται στην ανάδειξη και εφαρμογή πρακτικών που προστατεύουν το περιβάλλον, το οποίο εξάλλου αποτελεί και συγκριτικό πλεονέκτημα της χώρας μας.

Επίσης σημαντικό είναι να φτάσουμε σύντομα και στην δημιουργία της πιστοποίησης στον ελληνικό τουρισμό, τόσο σε υποδομές (καταλύματα, φορείς, εφοδιαστική αλυσίδα, προορισμοί) όσο και προσωπικού, σε διάφορα επίπεδα.

Σε κάθε περίπτωση όμως το σημαντικό είναι όχι μόνο να φτιάξουμε μία στρατηγική για τον τουρισμό μας με βάση την αειφορία, αλλά αυτό να γίνει με βάση διεθνή μεθοδολογία, και να οριστούν στόχοι και δείκτες μέτρησης της επίτευξης τους.

Από τα πιο μετρήσιμα και πιστοποιημένα παραδείγματα του αειφόρου τουρισμού, είναι η ανάπτυξη της τοπικής κοινωνίας και των τοπικών παραγωγών, καθώς επίσης και η στήριξη τεχνολογιών παραγωγής καθαρής ενέργειας, της διαχείρισης αποβλήτων και των καλών πρακτικών για την μείωση της κατανάλωσης νερού.

Έχουμε έρθει ήδη σε επικοινωνία με τον παγκόσμιο συμβούλιο βιώσιμου τουρισμού για την καθοδήγηση και την μεθοδολογία καθώς και με τον παγκόσμιο οργανισμό τουρισμού.

Όλη αυτή η μεθοδολογία που ήδη υπάρχει πιστεύω ότι θα πρέπει να ακολουθηθεί και από τις ίδιες επιχειρήσεις του τουριστικού τομέα μαζί και με την αυτοδιοίκηση, τον ΕΟΤ, το Υπουργείο Τουρισμού και κάθε συναρμόδιο φορέα, ώστε να έχουμε  μία κοινή στρατηγική ενημέρωσης εκπαίδευσης και προώθησης των πρακτικών αυτών σε κάθε διαδικασία όλης της αλυσίδας που αφορά το ελληνικό τουριστικό προϊόν.

Θα πρέπει με άλλα λόγια να συν-αποφασίσουμε το όραμα μας, να ετοιμάσουμε σχέδια εφαρμογής και δράσεων, και αυτά μέσα σε ένα συνολικό πλαίσιο προσέγγισης του ελληνικού τουρισμού.

Ποιοι είναι συνολικά οι παράγοντες που μπορούν να βοηθήσουν την ανάπτυξη της τουριστικής βιομηχανίας μας;

Ο Τουρισμός είναι ένα πολυδιάστατο και ευμετάβλητο προϊόν που χρήζει διαρκούς προετοιμασίας ώστε να έχει τα μέγιστα αποτελέσματα για την οικονομία και την κοινωνία. Για αυτό χρειαζόμαστε να κάνουμε μεθοδευμένες ενέργειες όπως:

A) Συνέργειες με τους φορείς του Τουρισμού μαζί με την Αυτοδιοίκηση, το Υπουργείο και τον ΕΟΤ, θα πρέπει να έχουν μία διαρκή και ουσιαστική συνεργασία πάνω σε στόχους.

Β) Εμπέδωση των πρακτικών βιωσιμότητας, όπου σε κάθε διαδικασία του τουριστικού κύκλου θα προωθούνται σύγχρονες πρακτικές.

Γ) Ισχυρή και σύγχρονη διεθνή παρουσία σε ΜΜΕ και διαδικτυακές πλατφόρμες, ώστε να προωθείται αποτελεσματικά η Ελλάδα ως βασική επιλογή.

Δ) Στοχοθεσία σε βάθος δεκαετίας για θέσπιση στόχων με βάση τις αγορές προέλευσης και προσέλκυσης τουριστών, και παράλληλα αντιμετώπιση των κρίσεων.

Ε) Επενδύσεις σε υψηλού επιπέδου παρεχόμενες υπηρεσίες και ουσιαστική εκπαίδευση των απασχολούμενων και των στελεχών του τουριστικού κλάδου με σύγχρονα εργαλεία μάρκετινγκ.

Στ) Eίναι προτεραιότητα μας επίσης σημαντική, η στήριξη στο θαλάσσιο τουρισμό  της χώρας. ( ΦΠΑ, Μαρινες, Yachting etc).Ήδη στηρίζουμε, δράσεις και φορείς που προωθούν την Ελλάδα ως προορισμό μεγάλων αθλητικών διοργανώσεων, όπως την διοργάνωση του πρώτου διεθνούς ιστιοπλοϊκού αγώνα «AEGEAN 600», ο οποίος θα πραγματοποιηθεί τον Ιούνιο του 2020.

Ποια πιστεύετε είναι τα βασικότερα μέτρα που πρέπει να ληφθούν ώστε να μεγαλώσει ακόμα περισσότερο η τουριστική περίοδος στην Ελλάδα.

Ο τουρισμός είναι ίσως ο σημαντικότερος κλάδος παραγωγής πλούτου της χώρας και αν θέλουμε αυτός να συνεχίσει να φέρνει κέρδη θα πρέπει να τον εξελίξουμε.

Βασικό μοτίβο του ελληνικού τουρισμού διαχρονικά είναι ο «ήλιος και η θάλασσα» που όμως θα πρέπει να αποκτήσει μεγαλύτερη ποιότητα και να εμπλουτιστεί μέσα από τις δυνατότητες του θεματικού τουρισμού.

Πολύ απλά νέα κίνητρα για τον διεθνή επισκέπτη όπου νέες τουριστικές εμπειρίες με βάση τις δυνατότητες κάθε Περιφέρειας μπορούν να δώσουν λόγους για επίσκεψη όλες τις εποχές του χρόνου.

Το σύνθημά μας «Always in Season», σημαίνει ότι η Ελλάδα μπορεί να προσφέρει πολλαπλές επιλογές που περιλαμβάνουν τον πολιτιστικό, αθλητικό, θαλάσσιο, τουρισμό και κάθε σχετική μορφή, καθώς και την προσέλκυση μεγάλων κοινωνικών και αθλητικών γεγονότων, παράλληλα και η συνεργασία για θέματικές του τουρισμού με ελληνικά και διεθνή εκπαιδευτήρια.

Βασική όμως προϋπόθεση είναι η αλλαγή αντίληψης μέσα από την καλλιέργεια τουριστικής συνείδησης συνολικά στον τουριστικό τομέα, ώστε να μειωθεί η εποχικότητα και να αυξηθεί η βιωσιμότητα , στη βάση της υγιούς συνεργασίας όλων των εμπλεκομένων.