Προβλέψεις Κρουαζιέρας – Θεόδωρος Κόντες Πρόεδρος της Ενώσεως Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων & Φορέων Ναυτιλίας.

198
Θεόδωρος Κόντες Πρόεδρος της Ενώσεως Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων & Φορέων Ναυτιλίας.

Προβλέψεις Κρουαζιέρας

Μετά τις αρχικές μας προβλέψεις για το έτος που διανύουμε και σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις (Μάιος 2019) φαίνεται ότι υπάρχει μια σχετική βελτίωση με μικρές διαφοροποιήσεις στα λιμάνια κρουαζιέρας επικράτειας.

Συγκεκριμένα οι αρχικές προβλέψεις ήταν της τάξεως του 2 – 3 % συγκριτικά με το 2018 ενώ τώρα με τους τελευταίους υπολογισμούς προβλέπεται μία βελτίωση περίπου 8-9 %.

Σας επισυνάπτουμε πίνακα με όλα τα λιμάνια με τις προσεγγίσεις και αριθμό επιβατών από το 2016 συμπεριλαμβανομένων των προβλέψεων για το 2019.

Με μια ανασκόπηση των αποτελεσμάτων που αναφέρουμε μπορούμε να εξάγουμε τα κάτωθι συμπεράσματα:

  • Σχετικά με τους λιμένες Ιονίου και για τον λόγο ότι τα περισσότερα πλοία έχουν λιμένα εκκίνησης από Αδριατική (Βενετία), η πρώτη, η τελευταία προσέγγιση είναι εναλλακτικώς κάποιος Ελληνικός λιμένας Ιονίου (κυρίως νησιά) και υπάρχει ένας εσωτερικός ανταγωνισμός αλλά και εναλλακτική επιλογή των tour operators από έτος σε έτος για να ικανοποιήσουν τους repeaters επιβάτες.
  • Υπάρχει μία αυξητική τάση στους προορισμούς Κυκλάδων με Μύκονο και Σαντορίνη να κρατούν την πρωτιά με εναλλαγή και εδώ από έτος σε έτος.
  • Τα Δωδεκάνησα με κύριο προορισμό την Ρόδο κρατούν σταθερή εικόνα προσεγγίσεων και επισκεπτών με μικροαυξομειώσεις τα έτη που αναφέρουμε.
  • Η μικρή απόσταση από Τουρκία είναι ένα ακόμη θετικό στοιχείο μια που τα πλοία προσεγγίζουν και σε Τούρκικους προορισμούς πλησίον.
  • Δεν φαίνεται η κίνηση να επηρεάζεται σοβαρά από το μεταναστευτικό στους εν λόγω προορισμούς.
  • Στα νησιά Ανατολικού Αιγαίου φαίνεται να μην βελτιώνεται η κατάσταση λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων Τουρκίας και του μεταναστευτικού.
  • Η Σάμος δείχνει μερικώς βελτίωση αλλά ο κύριος λόγος είναι η προσέγγιση κρουαζιεροπλοίων πριν το Kusadasi για να αποβιβάσουν επιβάτες που δεν επιθυμούν να πάνε σε Τούρκικο προορισμό.
  • Η Κρήτη η μεγαλόνησος με 3 – 4 λιμάνια προσεγγίσεως βελτιώνει σημαντικά την κίνηση με τα μεγάλα πλοία να προσεγγίζουν το Ηράκλειο ενώ τα μικρότερα στα Χανιά, το Ρέθυμνο και τον Άγιο Νικόλαο.
  • Ο Πειραιάς φαίνεται να είναι ο μεγάλος κερδισμένος το 2019 με 119 επιπλέον προσεγγίσεις συγκριτικά με το 2018 συμπεριλαμβανομένου και του homeporting.
  • Σχετικά με τον Πειραιά και ιδιαίτερα λόγω του homeporting χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή λόγω ανταγωνισμού Τουρκίας σε κόστος αλλά και Υπηρεσίες για να παραμείνει, αλλά και να βελτιωθεί η κίνηση αυτή. Οι γείτονές μας κάνουν ότι είναι δυνατόν να ξαναπάρουν πίσω το χαμένο έδαφος των τελευταίων ετών εφαρμόζοντας ακόμη και μία επιδοματική πολιτική αρκετά ικανοποιητική προς τις Εταιρείες. Με μεγάλη μας έκπληξη πληροφορηθήκαμε από μεγάλους λιμένες Επικράτειας να προγραμματίζουν αυξήσεις των τιμών στις υπηρεσίες, αλλά και μηδαμινές βελτιώσεις υποδομών ακόμα και στα κυρίως λιμάνια κρουαζιέρας.
  • Το Λαύριο είναι ένα λιμάνι που η κίνηση είναι μηδενική τα τελευταία 2 χρόνια αν και θα μπορούσε να προσφέρει πολλά λόγω περιορισμού αποστάσεων σε Κυκλάδες και Αιγαίο, αλλά και λόγω μικρής απόστασης από το αεροδρόμιο.
  • Η Σαντορίνη επίσης ως Νο 2 προορισμός έχει βελτιώσει την θέση της φέτος με πλέον των 100 προσεγγίσεων επιπλέον αλλά με προβλήματα σε υποδομές που χρίζουν άμεσης επέμβασης.
  • Αυτά είναι ορισμένα κριτήρια για την κίνηση στους λιμένες μας με όλους να έχουν προβλήματα υποδομών, υποστελέχωσης υπηρεσιών και γραφειοκρατία με αποτέλεσμα να δυσκολεύετε το έργο των διαχειριζόντων την κρουαζιέρα, αλλά και να δυσαρεστούμε επιβάτες πολλές φορές.

Τέλος δύο επιπλέον σημεία που χρίζουν άμεσης επέμβασης πριν να είναι αργά είναι:

  • Η παροχή καυσίμων σε μεγάλους λιμένες (Πειραιάς – Ηράκλειο – Ρόδο – Κέρκυρα) με ειδικές προδιαγραφές (χαμηλή περιεκτικότητα θείου) που οι νέοι κανονισμοί επιβάλουν να εφαρμοστεί από 1/1/2020 συμπεριλαμβανομένου και του LNG.
  • Επίσης από 1/1/2021 εφαρμόζονται νέοι κανονισμοί για εκτός Schengen επιβάτες με βιομετρικά στοιχεία και αυστηρούς ελέγχους που απαιτούν εκσυγχρονισμό αλλά και ικανοποιητική επάνδρωση Υπηρεσιών.