ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΠΛΟΙΟΚΤΗΤΩΝ – ΕΦΟΠΛΙΣΤΩΝ ΡΥΜΟΥΛΚΩΝ & ΝΑΥΑΓΟΣΩΣΤΙΚΩΝ ΠΛΟΙΩΝ ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

113

Στα σαράντα χρόνια της ενασχόλησης μου στην ναυτιλία και δη με  τα ρυμουλκά, πρώτη  φορά ο κλάδος δοκιμάζεται από τόσα θέματα, θέματα – προβλήματα που εάν εφαρμοσθούν θα ξεριζώσουν συθέμελα καθετί από όσα γνωρίζαμε μέχρι σήμερα.

Οι  εν λόγω δοκιμασίες έχουν σχέση με την αλλαγή του θεσμικού περιβάλλοντος λειτουργίας των ρυμουλκών, των τεχνολογικών χαρακτηριστικών τους  και του οικονομικού τρόπου εκμετάλλευσης τους.

Συγκεκριμένα τα προβλήματα αυτά καταγράφονται ως ακολούθως:

ΑΑ.  Νέος Κανονισμός λειτουργίας των Ρ/Κ στα ΕΛ.ΠΕ. Ελευσίνας

Ξαφνικά, στις 16 Ιουνίου 2017 και χωρίς να έχει προηγηθεί καμιά διαβούλευση με τους θεσμικούς παράγοντες του κλάδου των ρυμουλκών, και παρά τις συνεχείς οχλήσεις της Ένωσης μας, προς τη διοίκηση, τα ΕΛ.ΠΕ Νότου ανακοίνωσαν την εφαρμογή νέου κανονισμού προδιαγραφών λειτουργίας των ρυμουλκών που θα χρησιμοποιούνται τόσο κατά την πλεύριση – αποπλεύριση των προσεγγιζόντων πλοίων στις εγκαταστάσεις τους, όσο και στις επιφυλακές κατά τη διάρκεια της εκφόρτωσης των πετρελαιοειδών προϊόντων που θα μεταφέρουν.

Και μάλιστα η εφαρμογή του κανονισμού θα άρχιζε μετά από ενάμιση μήνα ήτοι την 01.08.17.

Το καινοφανές και ανατρεπτικό αυτού του κανονισμού, πέραν της άμεσης εφαρμογής του, ήταν το επιβαλλόμενο όριο ηλικίας [κάτω των 20 ετών], τρομακτικά μεγάλες απαιτήσεις σε δυνατότητα πυρόσβεσης των υπαρχόντων ρυμουλκών [κατά πολύ μεγαλύτερες των απαιτήσεων για τις ανάλογες εγκαταστάσεις στη Θεσσαλονίκη] και  η  επιβολή διπρόπελων ρυμουλκών.

Παραδόξως, τις συγκεκριμένες απαιτήσεις τις πληρούσαν μόνο τα ρυμουλκά μιας κοινοπραξίας δύο εταιρειών, που όλως τυχαίως είχαν αγορασθεί στις αρχές του 2017.

Έτσι απλά αποκλείονταν τουλάχιστον το 90% των ρυμουλκών του Πειραιά.

Μετά από διαβουλεύσεις με το ΥΝΑΝΠ έγινε απόλυτα αντιληπτό το πόσο καταστροφικός ήταν ο εν λόγω κανονισμός για τον κλάδο και μάλιστα η άμεση εφαρμογή του δημιουργούσε τεράστιο θέμα ανταγωνιστικότητας, αφού εγκαθιστούσε μονοπωλιακό καθεστώς, ενώ όριο ηλικίας δεν υπάρχει σε διεθνές επίπεδο.

Έτσι μετά από παρέμβαση του ίδιου του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Κουρουμπλή, υπήρξε αποδοχή για την αναστολή της εφαρμογής  του κανονισμού από τα ΕΛ.ΠΕ., ως προς τις πυροσβεστικές του απαιτήσεις από 1/1/2018 και ως προς την ηλικία των ρυμουλκών  από την 1/7/2018, κάτι το οποίο δημιούργησε μια μικρή ανακούφιση στον χώρο της πλοιοκτησίας των ρυμουλκών του Πειραιά, παρά του ότι όλοι αντιλαμβάνονται, ότι σε περιόδους τρομακτικής οικονομικής κρίσης που μαστίζει την πατρίδα μας και κατ΄ επέκταση τους λιμένες της, δεν είναι καθόλου εύκολο να γίνουν νέες επενδύσεις υψηλού κόστους, με αγορά νέων ρυμουλκών, που να πληρούν τις απαιτήσεις των ΕΛ.ΠΕ., αφού σχεδόν είναι αδύνατη η χρηματοδότηση από τις Τράπεζες.

Οι θιγόμενες πλοιοκτήτριες εταιρείες ευρίσκονται σε αναβρασμό και σε συνεχή προβληματισμό, ως προς το πώς θα αντιδράσουν στην επικείμενη καταστροφή τους από τον αποκλεισμό τους, να χρησιμοποιούνται τα ρυμουλκά τους στις εγκαταστάσεις  των ΕΛ.ΠΕ. Νότου, έναν χώρο απασχόλησης  που τους επιτρέπει απλά να επιβιώνουν οικονομικά.

ΒΒ.  Αλλαγή από το ΥΝΑΝΠ του Κανονισμού Νο 1 λειτουργίας των ρυμουλκών

Εδώ πάλι, στις αρχές του 2017 και χωρίς να υπάρχει κανένας ουσιώδης λόγος, [το Μ/Γ ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ  βυθίστηκε το καλοκαίρι] επιβεβαιώνονται οι φήμες ότι το ΥΝΑΝΠ προτίθεται να προβεί στην αλλαγή του Γενικού Κανονισμού Νο 1 λειτουργίας των ρυμουλκών.

Ένας κανονισμός ο οποίος εφαρμόζεται από το 1993 και έχει δημιουργήσει ένα κλίμα προσαρμογής του κλάδου στις απαιτήσεις του, ομαλής λειτουργικότητας, σταθερότητας  και αποδοχής του.

Τίποτε δεν προοιώνιζε αυτή την ξαφνική αλλαγή του κανονισμού αυτού, αφού τίποτε δεν είχε συμβεί που να αλλάζει άρδην τις απαιτήσεις του, εκτός από κάποιες φιλόδοξες [sic] παρεμβάσεις τρίτων και πάλι από τον κλάδο μας, για επιβολή τους στον χώρο με τις νέες επενδύσεις τους.

Οι πρώτες διαβεβαιώσεις από τον Υπουργό ήταν ότι οι οιεσδήποτε μεταβολές του κανονισμού θα αφορούσαν απαιτήσεις τεχνολογικής φύσεως σε ρυμουλκά με πολύ μοντέρνα τεχνολογία για να αποφευχθούν προβλήματα σταθερότητας τους κατά τις ρυμουλκήσεις.

Αργότερα, ενημερωθήκαμε ότι θα υπάρξουν και θέματα που έχουν σχέση με την ελκτική ικανότητα των ρυμουλκών [bollard pull], έναν παράγοντα ο οποίος είναι μετρήσιμος με διαφορετικά όργανα, με διαφορετικές συνθήκες, από ανεξάρτητους ιδιωτικούς οργανισμούς και βέβαια με οικονομική επιβάρυνση, εν αντιθέσει με την ιπποδύναμη του σκάφους, που είναι ένα κατασκευαστικό χαρακτηριστικό. Τέλος, με την βύθιση του ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ, πολύ φοβούμεθα ότι τα ‘’απόνερα’’ του θα δημιουργήσουν ολική ανατροπή του ισχύοντος κανονισμού, που Θεός ξέρει τι μας περιμένει.

Παρά ταύτα, υπάρχει εμπιστοσύνη προς το ΥΝΑΝΠ και την ηγεσία του, ότι θα ακούσει τη φωνή των θεσμικών οργάνων του κλάδου και δεν θα προβεί  σε μεταβολές του κανονισμού που θα προκαλέσουν ΄΄σοκ΄΄ στην πλοιοκτησία.

Υπάρχουν διατάξεις του κανονισμού καθώς και νεώτεροι νόμοι που έχουν προσδιορίσει την ηλικία εισόδου ενός ρυμουλκού στον κλάδο [20 έτη], καθώς και τη δυνατότητα αντικατάστασης των παλαιοτέρων σκαφών με νεώτερης ηλικίας και ως εκ τούτου, δύναται ομαλά ο χώρος να προβεί σε ήπια ανανέωσή του.                         Ας μη ξεχνάμε και τα επαρχιακά λιμάνια, όπου η επιβίωση ενός ρυμουλκού είναι προβληματική από τη μηδενική εμπορική κίνηση.

Ως Πανελλήνια Ένωση Πλοιοκτητών θεωρούμε ότι δεν χρειάζονται περαιτέρω μεταβολές του κανονισμού σήμερα.   Ύστερα, η λειτουργία του κανονισμού, επί 25 σχεδόν χρόνια, με ρυμουλκά  έστω και κάποιας ηλικίας , αλλά απολύτως αξιόπλοα, ουδέποτε δημιούργησαν πρόβλημα, τόσο στην εύρυθμη λειτουργία των λιμένων, όσο και στην διάσωση πλοίων, όταν και όποτε χρειάσθηκε.

Εδώ δεν θα πρέπει να λησμονούμε ότι στον ευαίσθητο και ιδιαίτερα απαιτητικό, από θέμα ασφάλειας, χώρο των ρυμουλκήσεων, ο μεγαλύτερος παράγοντας για να εξυπηρετηθεί  ένα πλοίο ασφαλώς , σε ένα λιμένα, είναι η εμπειρία των κυβερνητών των ρυμουλκών, η οποία καλύπτει και καιρικές συνθήκες και άστοχες εντολές  για κινήσεις που δίνονται στα πλοία, πολλές φορές κατά την διάρκεια των πλευρίσεων ή αποπλευρίσεων τους σε δύσκολους προβλήτες.   Ο παράγοντας αυτός  υπερβαίνει πολλές φορές τα τεχνικά χαρακτηριστικά των ρυμουλκών.

Αυτό το οποίο θα πρέπει να γίνει εν τέλει αντιληπτό είναι να αφεθεί ο κλάδος να λειτουργήσει ελεύθερα, όπως οι απαιτήσεις της αγοράς το επιβάλλουν και ας μη τιμωρείται συνεχώς  με όλο και πιο αδικαιολόγητα αυστηρούς κανονισμούς ως προς τη λειτουργία του.

Οι επιβεβλημένοι έλεγχοι των ρυμουλκών ως προς την αξιοπλοϊα τους, την ισχύ των πιστοποιητικών τους και τη σωστή επάνδρωσή τους, από τις αρμόδιες αρχές, είναι αυτά τα οποία θα πρέπει να καθορίζουν την ύπαρξή τους και την λειτουργικότητά τους.

Φθάνουν πια οι συνεχείς παρεμβάσεις και η ποδηγέτησή τους.

Πρέπει να ενημερωθούν έγκαιρα οι αρμόδιοι στην  ηγεσία του Υπουργείου, ότι στον χώρο των ρυμουλκών έρχεται ΄΄Αρμαγεδών’’ από τον Μάρτιο του 2019, με την εφαρμογή του νέου Ευρωπαϊκού κανονισμού λειτουργίας των λιμένων, ο οποίος θα ανατρέψει πάρα πολλά.

ΓΓ.  Εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Κανονισμού λιμένων Νο 2017/352 [ψηφίστηκε την 15.2.17 και η έναρξή του ορίστηκε την 24.3.2019

Στις αρχές του 2016 πληροφορηθήκαμε  από την Ευρωπαϊκή Ενωση Πλοιοκτητών Ρυμουλκών – Ναυαγοσωστικών, ότι επίκειται ψήφιση ενός κανονισμού  για τη λειτουργία των Ευρωπαϊκών λιμένων. Τρομακτικά καθυστερημένη ενημέρωση, ενώ αυτός ο κανονισμός δουλευόταν από το 2014.

Δυστυχώς , η μη συμμετοχή  μας , ως θεσμικού οργάνου, στις εν λόγω διαπραγματεύσεις , στις Βρυξέλες, [γιατί άραγε] δημιούργησε  έναν κανονισμό ΄΄τέρας΄΄  ο οποίος, όσον αφορά παρόχους λιμενικών υπηρεσιών,  αφορά μόνον τα ρυμουλκά, χωρίς να αφορά πλοηγούς, διαχείριση εμπορευμάτων και διαχείριση επιβατών………..

Με την ισχύ του εν λόγω κανονισμού από τις αρχές του 2019 έρχονται τόσες μεταβολές στον κλάδο των ρυμουλκών που έχουμε πλήρη αλλαγή, τόσο ως προς την λειτουργικότητα των πλοιοκτητριών εταιρειών και των σκαφών τους, όσο και θεσμικών παραγόντων που ανατρέπουν το τοπίο, όπως:

  1.  Θέμα σημαίας των ρυμουλκών! Δεν είναι αυτονόητο ότι τα ρυμουλκά τα οποία δραστηριοποιούνται στα Ελληνικά λιμάνια θα έχουν Ελληνική σημαία. Αυτό πρέπει να εγκριθεί από την Commission.
  2.  Οι Οργανισμοί λιμένων θα δύνανται να είναι πλοιοκτήτριες εταιρείες ρυμουλκών και μάλιστα θα επιδοτούνται από την Ε.Ε.!!! Η επιτομή της έλλειψης ανταγωνιστικότητας.
  3. Ο κανονισμός apriori  θα επιβάλει μείωση των παρόχων ρυμουλκικών εργασιών!!! [αναφέρεται σε 11 άρθρα του κανονισμού].  Δεν αντιλαμβανόμαστε προς τι, τέτοια ποδηγέτηση του χώρου!!
  4. Θέτει θέμα προσωπικών δεδομένων των παρόχων!! Δηλαδή των πλοιοκτητριών εταιρειών!! Δηλαδή των μετόχων!! Σίγουρα, απόλυτα δημοκρατική παρέμβαση!
  5. Κατάργηση της υποχρεωτικής ρυμούλκησης όπως ισχύει σήμερα, σε όλα τα Ευρωπαϊκά λιμάνια, καθώς και στη χώρα μας.  Καταλαβαίνει κανείς την αναστάτωση και την ανασφάλεια που θα προκληθούν  στα λιμάνια μας.!!
  6. Παύει το ελεύθερο καθεστώς τιμολόγησης των ρυμουλκικών εργασιών, όπως θεσπίσθηκε με οδηγία της Ε.Ε. το 1993.

Και μια σωρεία άλλων διατάξεων που θα δημιουργήσουν μια τεράστια αναστάτωση στον χώρο των ρυμουλκών.

ΔΔ.  Αλλαγή  Φορολογικού  Θεσμικού καθεστώτος

Ο πλέον ανησυχητικός και ανατρεπτικός παράγοντας του σημερινού καθεστώτος είναι η απαίτηση της Commission για αλλαγή του θεσμικού φορολογικού καθεστώτος των ρυμουλκών, τόσο ως προς τη φορολογία εισοδήματος, όσο και την κατάργηση της φοροαπαλλαγής του ΦΠΑ όπου εφαρμόζεται.

ΣΥΝΤΟΜΟ  ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Προέρχομαι από θαλασσινή οικογένεια και είμαι απόφοιτος της ΑΣΟΕΕ.

Εναρξη δραστηριότητας το 1976 ως Ναυτικός Πράκτορας και διαχειριστής Ρυμουλκού.

Από το 1985 είμαι βασικό στέλεχος και μέτοχος πλοιοκτήτριας εταιρείας τεσσάρων ρυμουλκών με την επωνυμία  ΕΥΡΙΠΟΣ  ΡΥΜΟΥΛΚΑ Ν.Ε.

Από το 1993 αρχίζει η μετοχική μου συμμετοχή  στην πλοιοκτησία εξειδικευμένων φορτηγών πλοίων μεταφοράς χύμα τσιμέντου αυτοδυνάμου εκφορτώσεως, διαχειριζόμενα υπό του Ομίλου SIRIOS, του οποίου είμαι βασικός εταίρος.

Από το 2012 διατελώ Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Πλοιοκτητών-Εφοπλιστών Ρυμουλκών και Ναυαγοσωστικών Πλοίων «ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ»

 

Τάκης  Κουζούνης