Διατροφή

449

Τρεις συμβουλές για την αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας

Δυστυχώς το ποσοστό των ανθρώπων που πάσχουν από δυσκοιλιότητα δεν είναι μικρό και μέσα από έρευνες υπολογίζεται ότι κυμαίνεται από 12,5% έως 23%. Ως δυσκοιλιότητα θεωρείται η παρουσία  για τουλάχιστον 3 μηνών των ακόλουθων χαρακτηριστικών: δυσκολίες κατά την διάρκεια των  κενώσεων, μη συχνές και τακτικές κενώσεις.

Η έλλειψη πρόσληψης φυτικών ινών και νερού καθώς και η ανεπαρκής σωματική άσκηση επιδεινώνει τη δυσκοιλιότητα. Η δυσκοιλιότητα μπορεί να προκαλείται λόγω λήψης κάποιων φαρμάκων (αντικαταθλιπτικά), λόγω ενδοκρινικών, μεταβολικών ή νευρομυικών νοσημάτων (υποθυρεοειδισμού, σακχαρώδη διαβήτη, νόσος του Parkinson) και τέλος λόγω ψυχολογικών προβλημάτων.

Διατροφικές συμβουλές

1η συμβουλή : πρόσληψη φυτικών ινών.

Η επαρκής ημερήσια πρόσληψη φυτικών ινών είναι  20-25γρ. Τροφές πλούσιες σε φυτικές ίνες είναι τα δημητριακά ολικής άλεσης, τα λαχανικά, τα φρούτα και μερικοί ξηροί καρποί. Καλό θα είναι η πρόσληψη τους να γίνει σταδιακά από μέρα σε μέρα ώστε να αποφευχθούν επιπτώσεις όπως διάρροια και τυμπανισμός. Τα τρόφιμα αυτά είναι επίσης πλούσια σε βιταμίνες, μέταλλα , αντιοξειδωτικές ουσίες  καθώς και σε πρεβιοτικά τα οποία βοηθούν στην διατήρηση της  χλωρίδας του εντέρου.

2η συμβουλή : ενυδάτωση του οργανισμού.

Η σωστή ενυδάτωση του οργανισμού μπορεί να επιτευχτεί με την κατανάλωση περίπου 2 λίτρα νερού (υγρών) την ημέρα. Οι φυτικές ίνες απορροφούν νερό με αποτέλεσμα να δημιουργείται πιο μεγάλος όγκος μέσα στο έντερο οπότε να ενεργοποιείται το αντανακλαστικό για κένωση.

3η συμβουλή : αποφυγή μερικών τροφών.

Υπάρχουν μερικά τρόφιμα τα οποία συμβάλλουν στην δυσκοιλιότητα, επιβραδύνουν την πέψη και μειώνουν την κινητικότητα του εντέρου. Πιο συγκεκριμένα, το τυρί περιέχει πολλά λιπαρά που επιβραδύνουν την πέψη, το κόκκινο κρέας περιέχει πρωτεΐνες τις οποίες δύσκολα πέπτει ο οργανισμός, τα τηγανητά είναι πλούσια σε λίπος και πρέπει να αποφεύγονται από άτομα που υποφέρουν από δυσκοιλιότητα, ακόμη οι μπανάνες περιέχουν μεγάλη ποσότητα αμύλου και επιδεινώνουν τη δυσκοιλιότητα και τέλος το ρύζι το οποίο χρησιμοποιείται κυρίως για τη διακοπή της διάρροιας, ενώ επιδεινώνει τη δυσκοιλιότητα σε όσους  πάσχουν από αυτή.

 

Αλεξάνδρα Κοκολοπούλου

Διαιτολόγος-Διατροφολογος απόφοιτη του Α.Τ.Ε.Ι Θεσσαλίας παράρτημα Καρδίτσας