BREXIT

367

Το Brexit είναι από τα πιο φλέγοντα θέματα στον χώρο της οικονομίας και ειδικότερα στον χώρο της Ναυτιλίας. Απευθυνθήκαμε σε ανθρώπους του Ναυτιλιακού χώρου ζητώντας την άποψη τους στο ερώτημα:

Είναι το Brexit ευκαιρία για τον Πειραιά, να γίνει το νέο City?

Σακέλλης Μιχάλης – Πρόεδρος Σ.Ε.Ε.Ν.

Η ανάπτυξη του Πειραιά ως ναυτιλιακό κέντρο δεν εξαρτάται από κανένα …EXIT.

Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να δημιουργηθεί το κατάλληλο περιβάλλον με σταθερό θεσμικό πλαίσιο για την λειτουργία των εταιρειών και βέβαια να βελτιωθούν οι υπηρεσίες.

Δεν θα πρέπει να αναζητούμε λύσεις και ευκαιρίες απ έξω. Τις ευκαιρίες πρέπει να τις δημιουργούμε εμείς οι ίδιοι και να  βρούμε λύσεις στα υφιστάμενα προβλήματα τα οποία γνωρίζουμε καλά και για το οποία δεν κάνουμε τίποτα.

Θεόδωρος Κόντες – Πρόεδρος Ε.Κ.Φ.Ν.

Το BREXIT είναι πραγματικά μια καλή ευκαιρία για να γίνει ο Πειραιάς το ναυτιλιακό κέντρο της Ευρώπης και γιατί όχι διεθνώς. Δύο είναι οι βασικοί παράγοντες που θα παίξουν σπουδαίο ρόλο σε μία τέτοια ευκαιρία που φαίνεται να εξελίσσετε.

  1. Η στάση του Ηνωμένου Βασιλείου για τη διαδικασία και εφαρμογή Νόμων και πως θα εξελιχθούν οι διαδικασίες και συμφωνία με την Ευρώπη στο Ναυτιλιακό Cluster.

  2. Θα είναι βέβαια σκληρός ο ανταγωνισμός για τις πρώτες θέσεις κατάκτησης τέτοιου ναυτιλιακού κέντρου από Ευρώπη και Ασία να διεκδικήσουν την κορυφή.

  • Ο Πειραιάς έχει τη δυνατότητα να φτάσει στην κορυφή μια που στηρίζεται από τον Ελληνικό Εφοπλισμό, έχει την τεχνογνωσία σε όλους τους τομείς του Ναυτιλιακού Cluster, αλλά θα πρέπει να βοηθήσει και η Πολιτεία στην απλοποίηση εγκατάστασης ναυτιλιακών επιχειρήσεων, οργάνωση χρηματοδότησης και φυσικά προσφορά ανταγωνιστικών Υπηρεσιών σε ένα επαγγελματικό – φιλικό περιβάλλον της πόλης του Πειραιά.

  • Προς την Ανατολή δείχνουν τα περισσότερα στατιστικά στοιχεία να δημιουργηθούν τα κορυφαία ναυτιλιακά κέντρα λόγω:

  • Στροφής της παγκόσμιας οικονομίας προς Ανατολή

  • Ανάπτυξη και Τεχνογνωσία στην Ναυπηγοεπισκευή

  • Ανταγωνιστική διαχείριση στόλου

  • Κέντρο διακίνησης εμπορίου προς τις πλέον αναπτυσσόμενες αγορές της Ασίας.

  • Παράλληλα βέβαια Ευρωπαϊκά κέντρα πρωτοστατούν στην ναυτιλία σε τομείς όπως:

  • Χρηματοοικονομικού ενδιαφέροντος

  • Διαιτησίας – Ασφαλίσεων κλπ.

  • Ναυτική Ειδική Τεχνολογία.

  • Η Ελλάδα δεν πρέπει να χάσει άλλο έδαφος και η Πολιτεία μαζί με τον εφοπλισμό θα πρέπει άμεσα να συνεργαστούν για να πετύχουμε τον επιθυμητό στόχο για την πατρίδα.

Αναφέρουμε μερικούς από τους στόχους που πρέπει να συντονίσουμε για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της Ελλάδος ως ολοκληρωμένου ναυτιλιακού κέντρου.

  1. Εκπαίδευση με ανάδειξη νέων ναυτιλιακών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, διεθνοποιημένων και ενθάρρυνση νέων να σταδιοδρομήσουν στην ναυτιλία γενικότερα.

  2. Αναβάθμιση υποδομών για βελτίωση προσβασιμότητας και σύνδεση λιμένων διεθνώς.

  3. Εξέλιξη σε σύγχρονα Logistics Centers και σύγχρονη επικοινωνιακή ανάπτυξη για τη διαχείριση ολόκληρου του ναυτιλιακού Cluster στον Πειραιά με διεθνείς άμεσες προσβάσεις στο Industry.

  4. Εφαρμογή ρυθμιστικού σύγχρονου πλαισίου επιχειρήσεων με φιλικό περιβάλλον, αξιόπιστο, με ανταγωνιστικούς όρους για τη διευκόλυνση εγκατάστασης και λειτουργίας ναυτιλιακών εταιρειών στη Χώρα.

  5. Στενότερη, ειλικρινής συνεργασία και συντονισμός μεταξύ δημοσίου και ιδιωτικού τομέα με στόχο την καθιέρωση ενός ανταγωνιστικού, Ελληνικού Ναυτιλιακού Κέντρου.

  • Σχετικά τώρα με την κρουαζιέρα και γενικότερα με τον θαλάσσιο τουρισμό ο Πειραιάς πρέπει να εξελιχθεί σε κύριο hub της Ανατολικής Μεσογείου. Η πολυνησία και η τεράστια ακτογραμμή βοηθά τα μέγιστα για μια τέτοια εξέλιξη.

Ήδη ο Πειραιάς λόγω των γεγονότων της Τουρκίας είναι η πρώτη επιλογή επιβίβασης / αποβίβασης επιβατών. Πρέπει λοιπόν να εκμεταλλευτούμε την εν λόγω τάση και να βελτιωθεί η κίνηση περαιτέρω, δίνοντας βέβαια καλές Υπηρεσίες και παραμένοντας ανταγωνιστικοί σε σύγκριση με τους γείτονές μας.

Μιχάλης Λάμπρος Γενικός Διευθυντής Majestic International Cruises Inc.

Είναι γεγονός ότι αμέσως μετά την ανακοίνωση του δημοψηφίσματος που έλαβε χώρα στη Μεγάλη Βρετανία για την παραμονή ή την αποχώρηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση με το γνωστό αποτέλεσμα του BREXIT άρχισαν οι διαβουλεύσεις και οι συζητήσεις μεταξύ των ενδιαφερομένων χωρών για το που θα μεταφερθούν οι δραστηριότητες των επιχειρήσεων παντός είδους που λειτουργούν για ολόκληρες δεκαετίες με επιτυχία στο Ηνωμένο Βασίλειο και κυρίως στην περιοχή του Λονδίνου.

Η μεγάλη επιθυμία της χώρας μας είναι να μετακομίσουν στον Πειραιά πολλές επιχειρήσεις και κυρίως αυτές που ασχολούνται με την μεγάλη υπόθεση της Ναυτιλίας άσχετα άν πρόκειται για Ναυτιλιακές Εταιρείες ή άλλους συναφείς οργανισμούς όπως π.χ. Ασφαλιστικούς Οργανισμούς, P & I Club κ.λ.π.

Υπήρξε πραγματικά τους τελευταίους μήνες μια κινητικότητα μεταξύ Κυβερνητικών παραγόντων και Εταιρειών κυρίως Ναυτιλιακών που εδρεύουν στο Λονδίνο καθώς επίσης και με τις Ενώσεις που εκπροσωπούν Πλοιοκτήτες Ελληνικών συμφερόντων στο Λονδίνο και στον Πειραιά με γνώμονα την διερεύνηση των πιθανοτήτων προσέλκυσης των βασικών δραστηριοτήτων αυτών των Εταιρειών στον Πειραιά.

Τους πρώτους αυτούς μήνες υπήρξε πράγματι μια αισιοδοξία ότι ο Πειραιάς θα ήταν το κέντρο που θα μετακόμιζαν αυτές οι Εταιρείες κάτι που θα είχε ως αποτέλεσμα να γίνει ο Πειραιάς ένα νέο CITY με όλα τα θετικά αποτελέσματα που θα βοηθούσαν κυρίως την ανάπτυξη της Εθνικής μας Οικονομίας η οποία όπως όλοι γνωρίζομε δοκιμάζεται σκληρά τα τελευταία χρόνια.

Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιώτικης Πολιτικής κύριος Παναγιώτης Κουρουμπλής ξεκίνησε ήδη επαφές με Ναυτιλιακούς και Εφοπλιστικούς παράγοντες του Πειραιά και του Λονδίνου σε μια προσπάθεια να προετοιμάσει το έδαφος για μελλοντική μεταφορά των δραστηριοτήτων αυτού του είδους των Επιχειρήσεων στον Πειραιά.

Θα είναι πράγματι ‘’ευχής έργο’’ και μεγάλη ευκαιρία να γίνει ο Πειραιάς το νέο CITY στην μετά BREXIT εποχή, όμως προϊόντος του χρόνου έχουν παρουσιαστεί αμφιβολίες και εμπόδια που δυσχεραίνουν αυτές τις προσπάθειες.

Τα σπουδαιότερα εμπόδια κατά την ταπεινή μου άποψη είναι τα ακόλουθα.

  • Η ρευστή Οικονομική κατάσταση, το ασταθές φορολογικό πλαίσιο και η αίσθηση ανασφάλειας που επικρατεί σήμερα στην Ελλάδα αυξάνουν το κύμα της μετανάστευσης εκτός Ελλάδας Ελλήνων Πλοιοκτητών αλλά και επιχειρήσεων στεριάς.

Οι περισσότεροι σκέπτονται προορισμούς εκτός χωρών Ευρωπαϊκής Ένωσης και κυρίως πόλεων όπως το DUBAI ή η Σιγκαπούρη.

  • Η Βρετανική Κυβέρνηση με επανειλημμένες δηλώσεις της Πρωθυπουργού και άλλων Κυβερνητικών στελεχών διατυμπανίζουν συνεχώς ότι θα δώσουν τέτοια κίνητρα πάσης φύσεως σε όλες τις Επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται και παραμένουν στην Μεγάλη Βρετανία στη μετά BREXITεποχή ούτως ώστε να μην υπάρχουν αποχωρήσεις από το CITY.

  • Ο Πρόεδρος της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (COMMITTEE) κύριος Χαράλαμπος Φαφάλιος σε πρόσφατες δηλώσεις του αναφέρθηκε στην μετά BREXITεποχή και συμπεραίνει ότι δεν πρόκειται να υπάρξουν αποχωρήσεις από το Λονδίνο επιχειρήσεων και κυρίως Ναυτιλιακών διότι θα υπάρξουν θετικές πτυχές και βελτιωμένες διμερείς εμπορικές συμφωνίες με κράτη εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης που θα ενισχύσουν και δεν θα αποδυναμώσουν το CITY.

  • Ο σπουδαιότερος λόγος που φοβούμαι ότι θα γίνει εμπόδιο στην ελπίδα όλων μας για την μεταφορά των δραστηριοτήτων του CITY στον Πειραιά είναι το ενδιαφέρον προσέγγισης των επιχειρήσεων παντός είδους που εδρεύουν στο Λονδίνο από Χώρες που ευελπιστούν να φιλοξενήσουν όσους επιθυμούν να αποχωρήσουν από το Ηνωμένο Βασίλειο μετά το BREXIT.

    Έχουν ήδη δραστηριοποιηθεί Εκπρόσωποι Κυβερνήσεων χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπως π.χ. της Γαλλίας με στόχο να γίνει το Παρίσι νέο CITYκαι της Γερμανίας για την Φρανκφούρτη διότι πιστεύουν ότι μπορούν να δεσμευτούν ότι θα λάβουν πολλά ελκυστικά μέτρα ώστε να προσελκύσουν τις περισσότερες από εκείνες τις επιχειρήσεις που θα επιδιώξουν να αποχωρήσουν από το Ηνωμένο Βασίλειο.

  • Τέλος η σταδιακή στροφή της παγκόσμιας οικονομίας προς την Ανατολή όπως αναφέρεται στην ετήσια μελέτη του MENONECONOMICS αντικατοπτρίζεται στην ραγδαία αύξηση των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων σε πόλεις της Ασίας με πρώτη και καλύτερη την Σιγκαπούρη.

Ευχή όλων μας είναι μία μεγάλη μερίδα δραστηριοτήτων επιχειρήσεων του Λονδίνου, κυρίως Ναυτιλιακών, εφόσον επιλέξουν την αποχώρησή τους από το CITYνα εγκατασταθούν στον Πειραιά. Θα μας αφήσουν όμως οι πολυάριθμοι ανταγωνιστές ή θα μας πάρουν πάλι τη μπουκιά από το στόμα;

‘Ιδομεν…

Κορκίδης Βασίλης Πρόεδρος Ε.Β.Ε.Π.

Ο Πειραιάς μπορεί να γίνει το νέο City και να καταστεί το μεγαλύτερο ναυτιλιακό και ασφαλιστικό κέντρο της Ευρώπης, υπό τις συνθήκες που διαμορφώνονται μετά το Brexit.

Μετά το βρετανικό δημοψήφισμα, παρουσιάζεται μια ανεπανάληπτη ευκαιρία στην Ελλάδα, αρκεί να προσπαθήσουμε, όλοι μαζί, ν’ αναπτύξουμε τον Πειραιά, ως μεγάλο ναυτιλιακό-ασφαλιστικό κέντρο, διεκδικώντας, ως οικονομικό κέντρο εξυπηρέτησης της Ναυτιλίας, ένα ισχυρό μερίδιο από την αίγλη και το χρήμα του Λονδίνου.

Άλλωστε, όπως είναι γνωστό κατά το παρελθόν, ο ελληνικός, αλλά και ο κυπριακός εφοπλισμός του Λονδίνου έχουν δεχθεί συχνά φορολογικές απειλές από τη Ντάουνινγκ Στριτ και την κατάλληλη στιγμή, ίσως, θα χρειαστεί να «μετακομίσουν».

Μην ξεχνάμε ότι στο Ηνωμένο Βασίλειο εισρέουν, περίπου 45 δισ. ευρώ ετησίως, με 25% συνεισφορά από την ελληνόκτητη ναυτιλία, ενώ απασχολούνται σχεδόν 600.000 άτομα στους ναυτιλιακούς κλάδους ναυλώσεων, ασφαλίσεων και υπηρεσιών λιμένων. Αν υπάρξει φυγή από το Λονδίνο ναυτιλιακών επιχειρήσεων προς άλλα ναυτιλιακά κέντρα, αναμένεται να ευνοηθεί ιδιαίτερα το λιμάνι του Πειραιά, η διεθνής δυναμική του οποίου είναι πλέον ευρέως αναγνωρίσιμη.

Κατ’ επέκταση, πιστεύω, ότι ο Πειραιάς, που διαθέτει ήδη 800 διαχειρίστριες εταιρίες και μικρά περιφερειακά γραφεία ξένων εταιριών που σχετίζονται με τη ναυτιλία, έχει τις δυνατότητες να γίνει η πρώτη δύναμη στον ναυτιλιακό κλάδο, ιδίως αυτή την περίοδο που εξελίσσεται σε μεγάλο διαμετακομιστικό κέντρο, ύστερα από την παραχώρηση της πλειοψηφίας των μετοχών του Ο.Λ.Π. στην COSCO.

Φυσικά, απαραίτητη προϋπόθεση για να καταστεί ο Πειραιάς ναυτιλιακό «City», είναι η δημιουργία ενός σταθερού επιχειρηματικού περιβάλλοντος και ενός φιλικού κλίματος προσέλκυσης των ναυτιλιακών γραφείων, παντός είδους δραστηριότητας και εξειδίκευσης.

Σε κάθε περίπτωση, οι συγκυρίες μας επιβάλλουν να ενεργοποιηθούμε όλο και περισσότερο, ώστε να μην αφήσουμε να περάσει από μπροστά μας ανεκμετάλλευτη αυτή η ευκαιρία που ανοίγεται στην Ελληνική Ναυτιλία από το «Brexit». 

Και βέβαια, όλα αυτά τα σχέδια, προϋποθέτουν  ισχυρή πολιτική βούληση, στρατηγική και όραμα για την ανάπτυξη της οικονομίας και του Πειραιά.

Danae Bezantakou Managing Director/NAVIGATOR SHIPPING CONSULTANTS LTD

Δεν θα μπορούσα να πω ότι είναι ευκαιρία το Brexit για να γίνει ο Πειραιάς το νέο CITY και πως θα ήταν αυτό εφικτό σε μια Χώρα κάτω από capital controls, δηλαδή κλειστές τράπεζες, επί 2 συναπτά έτη;  Το Λονδίνο φιλοξενεί τις περισσότερες τράπεζες και τις μεγαλύτερες ασφαλιστικές. Δεν θα είναι εύκολη η μετάβαση σε μια καινούργια εποχή έστω κι αν το Brexit γίνει τελικά πραγματικότητα. Υπάρχουν και άλλες αρκετές ευρωπαϊκές πόλεις όπως το Παρίσι και η Φρανκφούρτη που προσπαθούν να προσελκύσουν τον κόσμο του City και βέβαια υπερτερούν του Πειραιά λόγω θεσμικού πλαισίου και στήριξης της ανάπτυξης της επιχειρηματικότητας κάτι που λείπει στη Χώρα μας δυστυχώς από κυβερνητικής πλευράς. Σίγουρα το νεοϊδρυθέν ελληνικό ναυτιλιακό cluster θα δώσει πνοή στον Πειραιά που ευχόμαστε όλοι να ξαναζήσει τα ένδοξα χρόνια που η  Ακτή Μιαούλη ήταν μια μικρογραφία του City με εκπροσώπους όλων των κλάδων.

Ιωάννης Χαλάς
Γενικός Γραμματέας ΠΝΟ

Θα ήθελα να επισημάνω κατ’ αρχήν ότι η απάντηση στο ερώτημά σας συναρτάται και εξαρτάται από την τελική έκβαση της διαπραγμάτευσης μεταξύ Ευρωπαϊκής Ένωσης και Ηνωμένου Βασιλείου, ύστερα από την ενεργοποίηση του Άρθρου 50 της Συνθήκης της Λισσαβόνας.

Παρ’ όλα αυτά εκτίμησή μου είναι ότι, κάτω από ορισμένες προϋποθέσεις, θα μπορούσε ο Πειραιάς να προσελκύσει ναυτιλιακές εταιρείες που είναι σήμερα εγκατεστημένες στο Λονδίνο, εφόσον υπάρξουν οι απαραίτητες για την δραστηριοποίησή τους υποδομές και το κατάλληλο επιχειρηματικό περιβάλλον στην πόλη μας.