10ο Ναυτιλιακό Συνέδριο MARITIME ECONOMIES & IMES – Απεύθυναν Χαιρετισμό

661

Π. Κουρουμπλής

«Οι Έλληνες εφοπλιστές κατόρθωσαν να μετατρέψουν την κρίση σε ευκαιρία»

Στο 10ο ναυτιλιακό συνέδριο της εφημερίδας Maritime Economies, παρευρέθη ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Παναγιώτης Κουρουμπλής.

Ο Υπουργός Ναυτιλίας, στην ομιλία του, έκανε ειδική αναφορά στην προσφορά του ελληνικού εφοπλιστικού κλάδου, σε οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο. Όπως δήλωσε «οι Έλληνες εφοπλιστές κατόρθωσαν να μετατρέψουν την κρίση σε ευκαιρία, και κατέχουν την πρώτη θέση σε παγκόσμιο επίπεδο. Σήμερα, περισσότερα από 600 πλοία κατασκευάζονται σε μεγάλα ναυπηγεία».

Όπως επεσήμανε ο κύριος Κουρουμπλής, η ναυτική εκπαίδευση είναι πρώτη προτεραιότητα για το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Συγκεκριμένα, έχει ζητηθεί από τον IMO να δημιουργηθεί παράρτημα του στην Ελλάδα, ξεκίνησε συνεργασία μεταξύ Ναυτικών Σχολών με τα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ, και ξεκίνησε διάλογος με το υπουργείο Παιδείας για την αναβάθμιση των ΕΠΑΛ ναυτικής εκπαίδευσης.

Η αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης, όπως τόνισε ο κύριος Κουρουμπλής, θα ενισχύσει «τη φήμη του καλού Έλληνα καπετάνιου, και του καλού Έλληνα μηχανικού, και ο κλάδος θα βοηθήσει στη μείωση της ανεργίας».

Ο κύριος Κουρουμπλής, ανέφερε ότι με το νέο σύστημα leasing έχουν επιλυθεί τα γραφειοκρατικά προβλήματα, που έκαναν δύσκολη τη διαδικασία εγγραφής και υπαγωγής στην ελληνική σημαία, ενώ για την ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών, δήλωσε χαρακτηριστικά ότι «πλέον άλλαξαν τα πράγματα, και τα χρήματα που δαπανούνται εξυπηρετούν τους κατοίκους, και όχι τους επιχειρηματίες».

Ι. Πλακιωτάκης

Κύριε Υπουργέ,
Κύριοι Βουλευτές,
Κύριες και κύριοι εκπρόσωποι των φορέων της ελληνικής ναυτιλίας,
Αξιότιμοι διοργανωτές,
Αγαπητές φίλες και φίλοι, καλημέρα σας.

Σας ευχαριστώ από καρδιάς για την τιμητική σας πρόσκληση και τη δυνατότητα που μου παρέχετε, για να απευθύνω χαιρετισμό σε ένα τόσο ενδιαφέρον συνέδριο όπως αυτό, που πραγματεύεται την χρηματοδότηση της ελληνικής ναυτιλίας.

Είναι ιδιαίτερη χαρά και τιμή για εμένα να συμμετέχω σε ένα συνέδριο της έγκριτης εφημερίδας MARITIME ECONOMIES και του ΙΝΣΤΤΟΥΤΟΥ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΩΝ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ που χρόνια τώρα, παρέχουν χρήσιμη πληροφόρηση και εξειδικευμένη επιστημονική γνώση στα άξια στελέχη της ναυτιλιακής βιομηχανίας μας.

Κυρίες και κύριοι,

Είναι τοις πάσι γνωστό, ότι η Ελληνική Ναυτιλία εδώ και δεκαετίες αποτελεί την αιχμή του δόρατος της ελληνικής οικονομίας.

Παρά τις διακυμάνσεις της στα πλαίσια των ναυτιλιακών κύκλων, αποτελεί έναν από τους πιο προσοδοφόρους τομείς και συμβάλει καθοριστικά στην ενίσχυση του ελληνικού ΑΕΠ και την απασχόληση σημαντικού τμήματος του εργατικού δυναμικού μας.

Η χρηματοπιστωτική κρίση του 2008-2009 που οδήγησε στην κατάρρευση μεγάλων χρηματοπιστωτικών κολοσσών και την ύφεση της παγκόσμιας οικονομίας, έπληξε ανεπανόρθωτα και το χώρο της ναυτιλίας μας.

Συγκεκριμένα, λόγω του δυσμενούς παγκόσμιου οικονομικού κλίματος, υπήρξε μείωση της βιομηχανικής παραγωγής και μείωση της ζήτησης για βιομηχανικά και καταναλωτικά αγαθά με αποτέλεσμα, να μειωθεί και η ζήτηση για τις θαλάσσιες μεταφορές.

Επακόλουθο αυτής της δυσμενούς κατάστασης ήταν να προκληθεί ύφεση και στη ναυλαγορά (λόγω της υπερπροσφοράς τονάζ έναντι χαμηλής διαθεσιμότητας μεταφερόμενων φορτίων), η οποία συμπαρέσυρε και τις τιμές των νεότευκτων πλοίων.

Αποτέλεσμα αυτών των αρνητικών εξελίξεων ήταν να υπάρξει μείωση στην κερδοφορία των ναυτιλιακών εταιριών, να κλιμακωθεί η δανειακή τους επιβάρυνση και να υπάρξουν μεγαλύτερες χρηματοδοτικές απαιτήσεις για την κάλυψη των υποχρεώσεών τους και την αγορά νέων σκαφών.

Το τραγικότερο όμως ήταν, ότι μαζί με το ναυάγιο πολλών χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων -τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό- που παρείχαν πόρους στην ελληνική ναυτιλία, βρέθηκαν στα βράχια και πολλοί σημαντικοί παίκτες του χώρου αφού έτυχαν δυσμενούς χρηματοδότησης λόγω των σημαντικών ετήσιων ζημιών τους, τις οποίες αναγκάστηκαν να καλύψουν με τα ίδια κεφάλαιά τους και με την πώληση των σκαφών τους.

Η ελληνική πραγματικότητα βέβαια ήταν ακόμη πιο σκληρή και ζοφερή, αφού το ελληνικό τραπεζικό σύστημα παρά τις συνεχείς ανακεφαλαιοποιήσεις που έγιναν, λόγω των χρόνιων παθογενειών του δεν κατόρθωσε να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων και να συνεχίσει την ομαλή χρηματοδότηση της ελληνικής ναυτιλίας.

Γίνεται κατανοητό λοιπόν, ότι αν θέλουμε η ελληνική σημαία να κυριαρχεί στα μήκη και τα πλάτη όλου του κόσμου, οφείλουμε να εξασφαλίσουμε την ομαλή χρηματοδότηση του κλάδου της ελληνικής ναυτιλίας τόσο σε βραχυχρόνιο όσο και μακροχρόνιο επίπεδο.

Δεν αρκεί μόνο να εξασφαλίσουμε τα λειτουργικά κόστη των πλοίων μας για διάστημα ενός ή δύο ετών, αλλά να εξασφαλίσουμε πόρους και για την αγορά ή ναυπήγηση νέων πλοίων, ώστε να διατηρήσουμε την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας μας και στο μέλλον.

Αν λάβουμε υπόψη επίσης, ότι η ναυτιλία αποτελεί έναν κλάδο εντάσεως κεφαλαίου με πολύ μεγάλες διακυμάνσεις και λόγω των ναυτιλιακών κύκλων οι ναύλοι παρουσιάζουν έντονες διακυμάνσεις, θα πρέπει να ξεφύγουμε από τον παραδοσιακό τρόπο χρηματοδότησης μέσω των ελληνικών, ευρωπαϊκών ή κινεζικών τραπεζών και να εξεύρουμε εναλλακτικούς τρόπους εξεύρεσης πόρων για την κάλυψη των αναγκών της ελληνικής ναυτιλίας.

Στο πλαίσιο αυτό, θα μπορούσαν για παράδειγμα να υιοθετηθούν πρακτικές όπως η χρηματοδοτική μίσθωση (Leasing), τα κεφάλαια επιχειρηματικών συμμετοχών (Venture Capital), η σύναψη ομολογιακών δανείων ή η ίδρυση επενδυτικών εταιρειών ειδικού σκοπού (Special Purpose Acquisition Companies).

Κυρίες και κύριοι,

Ιδανικός τρόπος χρηματοδότησης για την ελληνική ναυτιλία δεν υπάρχει.

Για το λόγο αυτό, απαιτείται η αξιοποίηση της διαθέσιμης τεχνογνωσίας και η πολιτική βούληση για την στήριξη της ελληνικής ναυτιλίας.

Παράλληλα, απαιτείται η ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και η διαμόρφωση ενός ευνοϊκού επιχειρηματικού κλίματος που θα επιτρέψει να γίνουν επενδύσεις στην Ελλάδα και να αντληθούν πόροι για την ανάπτυξη και της ελληνικής οικονομίας και ειδικότερα της ελληνικής ναυτιλίας.

Όσο τα ταμεία των ελληνικών τραπεζών παραμένουν άδεια και η ελληνική οικονομία δεν παράγει πλούτο και περιμένει να καλύψει τις ανάγκες της μέσω των δόσεων των δανειστών, θα υπάρχει έντονο πρόβλημα με τη χρηματοδότηση του ναυτιλιακού κλάδου.

Είναι επιτακτική ανάγκη να υπάρξει ένα σταθερό και βιώσιμο οικονομικό περιβάλλον στην Ελλάδα.

Πρέπει να απαλλαγούμε τάχιστα από τις ξεπερασμένες ιδεοληψίες του παρελθόντος που θεωρούν ποινικό αδίκημα της επιχειρηματικότητα.

Απαιτείται άμεσα να απελευθερωθούμε από τους τελευταίους νοσταλγούς του στείρου και αμαρτωλού παλαιοκομματικού μας συστήματος, που μας κρατούν καθηλωμένους στο χτες και άλλα κηρύσσουν και άλλα πράττουν στο πεδίο της υλοποίησης της πολιτικής τους.

Η Νέα Δημοκρατία ως φιλελεύθερο κόμμα διαχρονικά βρίσκεται κοντά σε όλους εσάς που στηρίζεται την εθνική προσπάθεια και έχει τη διάθεση να επιλύσει πολλά από τα προβλήματα που σχετίζονται με τη χρηματοδότηση του κλάδους σας.

Ως τομεάρχης Ναυτιλίας της Νέας Δημοκρατίας σας διαβεβαιώνω, ότι διαθέτουμε την γνώση, την εμπειρία, αλλά και την πολιτική βούληση, για να διορθώσουμε τα αντικίνητρα που κρατούν δέσμια την ελληνική ναυτιλία και να την οδηγήσουμε και πάλι στο δρόμο της ανάπτυξης και της ευημερίας.

Με τι σκέψεις αυτές, θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για ακόμη μια φορά για την ευγενικής σας πρόσκληση και να ευχηθώ σε όλους σας καλή χρονιά, πάντα επιτυχίες στις επιχειρηματικές σας δραστηριότητές και καλή επιτυχία στο συνέδριό σας.

Σας ευχαριστώ.

Θ. Κόντες

Κυρίες και κύριοι,

Η Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας, θα ήθελε να συγχαρεί για μία ακόμη φορά το MARITIME ECONOMIES για την πρωτοβουλία του να οργανώσει το σημερινό συνέδριο, 10ο κατά σειρά, για θέματα που έχουν σχέση με το shipping finance.

Η Ελληνική Ναυτιλία, δρώσα έντονα στον διεθνή χώρο, είχε πάντα την ανάγκη, όπως και άλλες ναυτιλιακές χώρες, συνεργασίας με τραπεζιτικούς οργανισμούς, προκειμένου για την ανάπτυξη δραστηριότητας σε όλους τους κλάδους και ιδιαίτερα στο Cargo, όπου ο μεγάλος όγκος λειτουργίας από πλευράς Ελληνικών επιχειρήσεων.

Ο κλάδος της τουριστικής ναυτιλίας και ιδιαίτερα της κρουαζιέρας, την οποία εκπροσωπούμε, συνεχίζει και αυτός τις συνεργασίες στο χρηματοπιστωτικό χώρο. Στο παρελθόν και στις δεκαετίες που ήκμαζε η κρουαζιέρα, τέτοιου είδους συνεργασίες ήσαν πολύ πιο έντονες από ότι σήμερα.

Ο επιχειρηματίας, που επενδύει σήμερα στη ναυτιλία, προσπαθεί να αναπτυχθεί στη διεθνή ελεύθερη αγορά, με υγιείς κανόνες ανταγωνισμού, όπου σοβαρό ρόλο παίζει και το καθεστώς του κράτους της σημαίας που φέρουν τα πλοία.

Για τη Χώρα μας δυστυχώς και σε ότι αφορά την τουριστική ναυτιλία με πλοία που εκτελούν διεθνείς πλόες και αντιμετωπίζουν έντονα τον ανταγωνισμό από πλοία ξένων σημαιών, κοινοτικών και μη, δεν υπήρξε το νομοθετικό πλαίσιο εκείνο που θα έδιδε κίνητρα, τα οποία θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην ανάπτυξη.

Σήμερα, όπως είναι γνωστό, οι καταστάσεις έχουν αλλάξει προς το χειρότερο, ένεκα της οικονομικής κρίσης που, όπως είναι φυσικό, ορισμένοι κλάδοι αντιμετωπίζουν εντονότερα προβλήματα στη διαχείριση και εκμετάλλευση των πλοίων, με αποτέλεσμα να υπάρχει συγκράτηση από πλευράς τραπεζιτικού χώρου, να παρέχονται οι απαιτούμενες χρηματοδοτήσεις.

Τα αποτελέσματα που ανακοινώθηκαν πρόσφατα δείχνουν την μείωση πλέον του 20 % στον θαλάσσιο τουρισμό και συγκεκριμένα την κρουαζιέρα ανά την επικράτεια που εκτός της οικονομική κρίση τα γεωπολιτικά γεγονότα στην ανατολική Μεσόγειο αλλά και το μεταναστευτικό έπαιξαν σημαντικό ρόλο στο αποτέλεσμα αυτό.

Ευχή όλων μας είναι όπως υπάρξει στο άμεσο μέλλον ανάκαμψη στην οικονομία μας και ηρεμία στην ευρύτερη γεωγραφική περιοχή ώστε, να επανέλθει η ανάπτυξη της τουριστικής ναυτιλίας με την μεγάλη σημασία για την δραστηριότητα της τοπικής κοινωνίας της ευρύτερης περιοχής των λιμένων προσεγγίσεων κρουαζιεροπλοίων και γενικότερα της εθνικής μας οικονομίας.

Εκτιμώ πως τα συμπεράσματα του Συνεδρίου σας θα τεθούν υπ’ όψιν των αρμοδίων Φορέων της Κεντρικής Διοίκησης, προκειμένου να μελετηθούν, ώστε στον βαθμό που υπάρχει ανάγκη προωθηθούν οι αναγκαίες ρυθμίσεις, που θα συνδράμουν στην λήψη των αναγκαίων μέτρων στήριξης, όλων των κλάδων της ναυτιλίας.

Ευχαριστώ.

Κ. Αχλαδίτης

«Κύριε Υπουργέ Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής,
Αγαπητοί διοργανωτές,
Εκλεκτοί προσκεκλημένοι,

Εκπροσωπώντας τον Πρόεδρο του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, κ. Β. Κορκίδη, θα ήθελα, αρχικά, να σας μεταφέρω τις ευχές του για ακόμα μία, την δέκατη κατά σειρά, πετυχημένη διοργάνωση Ναυτιλιακού Συνεδρίου της έγκριτης εφημερίδας σας, στο οποίο, το Επιμελητήριό μας, έχει παραχωρήσει, με ιδιαίτερη θέρμη, την Αιγίδα του.

Η Ναυτιλία παραμένει ένας σημαντικός παγκόσμιος κλάδος, ο οποίος μεταφέρει τη συντριπτική πλειονότητα του παγκόσμιου εμπορίου, ενώ εκπέμπει το χαμηλότερο επίπεδο επιβλαβών αερίων ρύπων, ανά μονάδα προϊόντος, από κάθε άλλη συγκρίσιμη μορφή μεταφοράς. Το 2018, πιστεύουμε ότι, η αισιοδοξία αναμένεται να ξεπεράσει την απαισιοδοξία, καθώς το παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο αυξήθηκε το 2017, κατά 4,1% σε 11,6 δις τόνους, εμφανίζοντας τον ταχύτερο ρυθμό ανάπτυξης από το 2012. Οι παραγγελίες πλοίων αυξήθηκαν στα 73 εκατ. dwt, με τους Έλληνες εφοπλιστές να βρίσκονται και πάλι στην κορυφή, ως αγοραστές, αλλά και ως πωλητές.

Επίσης, ενθαρρυντικά είναι τα νέα, που αφορούν στην εγκατάσταση στον Πειραιά, ακόμα 14 ναυτιλιακών (διαχειριστριών και ναυλομεσιτικών) εταιρειών.

Αποτελεί πεποίθησή μας στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς ότι, λόγω και του «Brexit», ο Πειραιάς, ο οποίος διαθέτει ήδη 800 διαχειρίστριες εταιρίες και μικρά περιφερειακά γραφεία ξένων εταιριών, που σχετίζονται με τη Ναυτιλία, έχει τις δυνατότητες να γίνει η πρώτη δύναμη στον Ναυτιλιακό Κλάδο, ιδιαίτερα τώρα, που εξελίσσεται σε μεγάλο διαμετακομιστικό κέντρο.

Προς αυτή την κατεύθυνση, έχουμε στρέψει ως Επιμελητήριο, όλες τις προσπάθειές μας, με προεξάρχουσα, αυτή της δημιουργίας του πρώτου ελληνικού ναυτιλιακού Cluster, του «Maritime Hellas», σε συνεργασία με το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος και την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών.

Όσον αφορά στη χρηματοδότηση, ο Κλάδος της Ναυτιλίας αποκτά ένα πρόσθετο πλεονέκτημα, δεδομένου του ότι οι κεφαλαιαγορές είναι σε θέση να εκδώσουν χρέος μεγαλύτερης διάρκειας και σταθερού επιτοκίου. Τα τελευταία χρόνια υπάρχουν αυξημένες συνεργασίες, μεταξύ της πλειοψηφίας των ευρωπαϊκών τραπεζών και των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων της Ασίας, έχοντας ως στόχο την εδραίωσή τους στην Ασιατική αγορά. Οι συνεργασίες αυτές επιτρέπουν στις ασιατικές εταιρείες να χρηματοδοτήσουν την αγορά και την κατασκευή νέων πλοίων.  Κατά τη γνώμη μας, η προσέλκυση χρηματοδοτήσεων θα εξαρτηθεί από την απόδοση της Ναυτιλιακής Βιομηχανίας. Σε συνδυασμό με τις σχετικές αλλαγές που ζητούνται από την πλευρά των τραπεζών, ο Ναυτιλιακός Κλάδος είναι απαραίτητο να διερευνήσει περισσότερο τις εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης, προκειμένου να  εξασφαλίσει ικανή χρηματοδότηση των νέων πλοίων, παραμένοντας σε ανταγωνιστικά επίπεδα.

Κυρίες και κύριοι, Ολοκληρώνοντας, θα ήθελα να επισημάνω την μεγάλη δύναμη ενός ναυτικού έθνους, όπως η Ελλάδα, που είναι η Ναυτιλία μας. Αυτό ας μην το ξεχνάμε ποτέ!

Σας ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας».